Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 18:24
  #1
Medlem
ScarLarss avatar
Om man har råkat hamna i hus och bostäder med tex för höga hyror eller med oljud så finns det sakliga grunder att flytta men hur tänker alla andra som hela tiden, under hela livet, ska byta upp sig eller köpa nytt och flytta till "något bättre"?
Hur tänker s.k. bostadskarriärister och hemnettare som alltid känner sig vara "mitt i livet" och ska flytta och som aldrig kan lugna sina tydligen oroliga nyliberala (?) själar? Vad är orsakerna att flytta när inga uppenbart skäliga orsaker finns?
Citera
2024-04-26, 18:26
  #2
Medlem
ScarLarss avatar
Med intervaller om oftast bara några år, precis när sista stolen sällts in i de gamla husen, så hägrar nya bostäder. Man borde plombera skrivna brev med förutsägelser om vad som kommer att anges som grund för nästa flytt.
Vad är era skäl att hela tiden, eller i vart fall allt som oftast, flytta när uppenbara orsaker saknas?
Citera
2024-04-26, 18:31
  #3
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarLars
Vad är orsakerna att flytta när inga uppenbart skäliga orsaker finns?

Varför reser folk till främmande länder om inget är fel på ens nuvarande land? Jo, kanske för att man vill ha ett äventyr.

Ser inte skillnaden på din och min frågeställning, det är sammma princip. Att sitta på samma plats hela tiden må vara tryggt och bekvämt, men det är inte ett äventyr direkt.
Citera
2024-04-26, 19:44
  #4
Medlem
hockexs avatar
Bra fråga, har en bekant som flyttar hela tiden och hennes barn har fått byta skolor flera gånger pga det.

Känns rätt sjukt
Citera
2024-04-26, 19:51
  #5
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarLars
Med intervaller om oftast bara några år, precis när sista stolen sällts in i de gamla husen, så hägrar nya bostäder. Man borde plombera skrivna brev med förutsägelser om vad som kommer att anges som grund för nästa flytt.
Vad är era skäl att hela tiden, eller i vart fall allt som oftast, flytta när uppenbara orsaker saknas?

De har troligtvis ingen ro i kroppen, det måste "hända nåt" hela tiden? Finns många såna människor.
Citera
2024-04-26, 21:53
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag har en vän som är sån. Samma sak om vi går ut och tar en öl. Han vill alltid "gå vidare" och byta ställe till nästa, och nästa.

Jag brukar påpeka att det är samma folk, samma öl och exakt samma musik på nästa ställe, men han lyssnar inte.
Citera
2024-04-27, 07:01
  #7
Medlem
Humeruss avatar
Kan svara av erfarenhet att det är väl mest en hobby.

Hjärnan och kroppen ska väl hålla på med något, oavsett om det är datorspel, golf eller mecka med en klassikerbil.

Så att köpa, renovera är hobbyn, och när man är färdig blir man tvungen att hitta nytt projekt.

Eftersom man spenderar rätt mycket pengar på sin hobby så brukar det ofta också leda till ekonomiska fördelar. Men det kan man såklart aldrig veta.

Men du har rätt, det är ett dampigt beteende
Citera
2024-04-27, 07:21
  #8
Medlem
De är så drivna av att hela tiden få det bättre, färre invandrare, bättre grannar, vinst på försäljningen osv. Man märker det liksom i deras personlighet att de är alltid på språng i allt till något bättre.
Jag fattar inte heller detta att ständigt packa upp och ner allt skräp, samt släpa vidare med det. Själv blir jag rent stressad bara av tanken på att ha hel hemmet nedpackad i hundra lådor, i mer eller mindre en salig röra.
Citera
2024-04-27, 08:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Varför reser folk till främmande länder om inget är fel på ens nuvarande land? Jo, kanske för att man vill ha ett äventyr.

Ser inte skillnaden på din och min frågeställning, det är sammma princip. Att sitta på samma plats hela tiden må vara tryggt och bekvämt, men det är inte ett äventyr direkt.

Är väll så, jag bor gärna på en fast punkt för att kunna ut på äventyr i andra sammanhang.. några tycker det är äventyr att tapetsera 🤷‍♂️😂
Citera
2024-04-27, 08:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarLars
Om man har råkat hamna i hus och bostäder med tex för höga hyror eller med oljud så finns det sakliga grunder att flytta men hur tänker alla andra som hela tiden, under hela livet, ska byta upp sig eller köpa nytt och flytta till "något bättre"?
Hur tänker s.k. bostadskarriärister och hemnettare som alltid känner sig vara "mitt i livet" och ska flytta och som aldrig kan lugna sina tydligen oroliga nyliberala (?) själar? Vad är orsakerna att flytta när inga uppenbart skäliga orsaker finns?
Vet inte om jag räknas in i din kategori. Bor i mitt 3dje hus sedan 1996. Första tjänade jag en knapp miljon på. Det andra lite över 3 miljoner på. Har nu satsat dessa pengar på ett litet äventyr och byggt ett nytt hus som jag räknar med att tjäna någonstans mellan 6-8 miljoner på när jag om 10 år blir pensionär. Detta tycker jag är en skälig sak för att flytta. Jobba sig rik i det här landet är inte lätt, men bostadskarriär kan alla med normala inkomster göra.
Citera
2024-04-27, 09:11
  #11
Medlem
lone stars avatar
Det här att flytta en massa tar nog lite stopp nu när räntan stabiliserar sig på en hög nivå. Sen tror jag det här att flytta ofta tar slut efter 40 års åldern. Nästan ingen jag är bekant med flyttar efter 40 års åldern. Några har gjort det i samband med pensionen eller skilsmässa men knappt annars. Det har möjligen varit att barnen flyttat ut å då valt flytta till mindre.och tjaa då flyttar ändå inte många föränn de blir lite gamla o krassliga. Första halvan av mitt liv flyttade jag 7 gånger. Andra halvan av mitt liv har jag flyttat 3. Vet dock av flera som vill sälja nu men inte får sålt. Också ett tecken på att många kommer att vakna upp och mer långsiktigt tänka efter innan de köper nåt. Att t ex köpa en br på 22 kvm studentort för över miljonen blir nog lite iskallt i framtiden. Inte roligt sitta med den kvarnstenen sen när man tänker bilda familj.
__________________
Senast redigerad av lone star 2024-04-27 kl. 09:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback