2024-04-26, 05:14
Medlem
BestCoast.s avatar
Finns ju faktiskt folk som jobbar oregelbundna tider. Nej låt dom finnas kvar.
Citera
2024-04-26, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Fast då får man ju inte den sammanhängande semestern vilket var hela poängen. Nej, vi behöver ledigt. Vi är människor och inte boskap.

Jag har X antal semesterdagar per år, hur jag fördelar dem är upp till mig. Men jag föredrar ta ledig hela veckor. Ska man ta lite klämdagar då och då så missar man en hel semestervecka per år. Men då antar jag att du är ledig på mån, tis, tors och fredag nästa vecka?

Skulle tro att de, som enligt sina avtal har "gratisledigt" på klämdagar, och halv dag före röda dagar, vill ha kvar det som idag. De får då mao långledigt, precis som du skulle vilja ha det.
De behöver alltså inte ta ut semester på klämdagar. De har dessa extra ledigheter enligt sina avtal.

Du får helt enkelt byta jobb, till kontor eller så. .
Citera
2024-04-26, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Slopa arbetet istället..

Gärna! Eller inför 4-dagarsvecka med bibehållna röda dagar som de är! Mer ledighet, inte mindre!
Citera
2024-04-26, 06:07
Medlem
Citat:
Fast har verkligen Nationaldagen någon betydelse? Titta på negrer som klär sig ut i folkdräkt, är det verkligen värt en röd dag?

Svensk lagstiftning

De som jobbar på schema, exv inom sjukvård, jobbar röda dagar när de infaller på deras schema, t ex julafton, juldag osv.
För att kompensera har de då kortare antal veckotimmar på sin heltid (38,25 tim istället för 40 tim).

Ingen arb.givare kan tvinga en att ta ut semester på en klämdag!
Citera
2024-04-26, 06:12
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tycker att TS har en poäng. Men det finns även motargument.

Ett motargument är att gemensam kultur och traditioner ger människor identitet, sammanhållning och gemenskap. Och firandet av våra traditionella högtidsdagar underlättas av ledighet/röda dagar.

Ett annat motargument är att vi redan har semester som vi kan välja att använda för att skapa sammanhängande ledighet och att det kan vara jäkligt skönt att utöver det få slippa jobba enstaka dagar här och där.
Citera
2024-04-26, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vi har 13 särskilda röda dagar samt 3 helgdagsaftnar som följer med dom.

Bort med alla.
Var och en får istället 16 dagar att lägga ut på valfria viktiga dagar som man vill ha.

Det vore dessutom bra för åsikts- och religionsfriheten.

Nej! Det skulle splittra landet ännu mer! Vill du ha röda dagar för att fira andra religioner, så får du nog flytta till det land där den religionen är statsreligion! Vi i Sverige vill ha kvar våra traditioner. De skapar gemenskap och samhörighet!
Citera
2024-04-26, 06:22
Medlem
1 maj är en politisk helgdag (för ett fåtal parti) och borde genast tas bort och ersättas med Annandag Pingst. Det är ju bra med helgdagar men de borde egentligen alltid infalla på vardagar. Fö är det ingen som är tvungen att ta semester på klämdagar.
Citera
2024-04-26, 06:24
Medlem
Ghastens avatar
Absolut inte skönt med några extra lediga dagar då och då. Borde läggas in någon till på hösten.
Citera
2024-04-26, 10:38
Medlem
Citat:
Förr hade röda dagar en annan vikt i samhället än i dagens samhälle. Folk gick runt i sina första majtåg, ovetandes att det inte hade något speciell betydelse och liknade.

De dagar som ligger ensamma (exempelvis inte juldagen då den följs av annandag jul är följande:

Första maj
Kristi himmelsfärds dag
Nationaldagen

Dessa dagar har en förmåga att hamna mitt i veckan. Borde man inte istället placera en röd dag på fredagen då den röda dagen i veckan egentligen infaller? Då hade man inte behöva ta ut eventuell ledighet på klämdagar.

Fördelarna som jag ser det är att folk får mer sammanfallande ledighet och detta skulle gynna landsbygden. På så vis att fler stadsbor skulle åka ut till sina stugor och konsumerar sina pengar på landet istället. Finns säkert fler fördelar också.

Finns det någon vettig själ som vill ha kvar det som idag?
Kännet du till vem som hedras i Sveriges fana?

Så länge landet har en uns kvar av sin grundläggande idé; en inklusiv kristen nation bygd kring svearnas och götarnas trakter, så gör dessa röda dagar nationen en tjänst. Kristendom är ingen slump.
Citera
2024-04-26, 10:50
Medlem
zombie-nations avatar
Det är konstigt nog att vi flyttat en fysiskt sak som sommarsolståndet till en annan dag.

Vi har ju klarat oss utan en nationaldag så kan vi inte ta bort den och ha den på det datum som det brukar vara riktiga midsommar på? Det är ju det svenskaste, midsommar, medan vår nationaldag är för en grundlag som inte finns längre.

Det gör inte att vi får vare sig färre eller fler röda dagar, men känns vettigt.

21 juni, midsommar och nationaldagen.
Citera
2024-04-26, 20:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Helgdagar som infaller på ett viss datum gör det av en anledning, om man genomförde TS förslag varför skulle man undanta jul och nyår? Om man har kollektivavtal är även många klämdagar lediga dagar.
Citera
2024-04-27, 08:26
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag tycker att TS har en poäng. Men det finns även motargument.

Ett motargument är att gemensam kultur och traditioner ger människor identitet, sammanhållning och gemenskap. Och firandet av våra traditionella högtidsdagar underlättas av ledighet/röda dagar.

Ett annat motargument är att vi redan har semester som vi kan välja att använda för att skapa sammanhängande ledighet och att det kan vara jäkligt skönt att utöver det få slippa jobba enstaka dagar här och där.
Gemensam kultur skulle ju inte försvinna, man hade ju bara flyttat dagen ett par dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Absolut inte skönt med några extra lediga dagar då och då. Borde läggas in någon till på hösten.
Ja, ledigheten på hösten är ju onekligen ett skämt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Kännet du till vem som hedras i Sveriges fana?

Så länge landet har en uns kvar av sin grundläggande idé; en inklusiv kristen nation bygd kring svearnas och götarnas trakter, så gör dessa röda dagar nationen en tjänst. Kristendom är ingen slump.
Vad menar du egentligen? Jag har ju inte sagt att vi ska röra påsk och jul, samt midsommar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Helgdagar som infaller på ett viss datum gör det av en anledning, om man genomförde TS förslag varför skulle man undanta jul och nyår? Om man har kollektivavtal är även många klämdagar lediga dagar.
Jag förklarade ju det med att detta är enskilda dagar och inte högtider på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in