Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 13:33
  #1
Medlem
Hej jag köpte bitcoins på safello för 700kr och hade 200kr sen innan där. När jag ska föra över det till min BlueWallet så skriver jag in 0,00129444 men när jag går vidare så står det att de kommer skickas in 0,00109444 alltså bara 727kr. Varför blir det så? Jag förstår att dom tar någon avgift men 270kr ska dom väl ändå inte ta?
Citera
2024-04-25, 13:39
  #2
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Hej jag köpte bitcoins på safello för 700kr och hade 200kr sen innan där. När jag ska föra över det till min BlueWallet så skriver jag in 0,00129444 men när jag går vidare så står det att de kommer skickas in 0,00109444 alltså bara 727kr. Varför blir det så? Jag förstår att dom tar någon avgift men 270kr ska dom väl ändå inte ta?

Safello har alltid varit väldigt Dyra!
Citera
2024-04-25, 13:41
  #3
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det borde stå hur mycket dom tar i överförings avgift?

Kontakta Supporten annars
https://help.safello.com/sv/articles...jag-har-fragor
Citera
2024-04-25, 13:42
  #4
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Network fees ligger nu på högsta någonsin efter bitcoin halveringen, det är därför du upplever att de blev så dyrt.

Om du kollar på grafen så kan du lättare se sammanhanget.

https://ycharts.com/indicators/bitco...ransaction_fee

Mitt tips är att använda andra kryptovalutor framöver som har lägre network fee.

Se grafen för t.ex. Ethereum : https://ycharts.com/indicators/ether...e%20year%20ago.
__________________
Senast redigerad av kneegrowhitlah 2024-04-25 kl. 13:45.
Citera
2024-04-25, 13:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det borde stå hur mycket dom tar i överförings avgift?

Kontakta Supporten annars
https://help.safello.com/sv/articles...jag-har-fragor

Det står att avgiften är 0,00025. Men det är ju inte 270kr. Helt otroligt hur det alltid blir massa problem när man ska betala dom få gånger jag gjort det. Aldrig kan det vara så enkelt att få all info direkt utan då ska man behöver köpa nya bitcoin för minst 350 som är minsta order enbart för att betala 50kr eller något sånt.
Citera
2024-04-25, 13:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Network fees ligger nu på högsta någonsin efter bitcoin halveringen, det är därför du upplever att de blev så dyrt.

Om du kollar på grafen så kan du lättare se sammanhanget.

https://ycharts.com/indicators/bitco...ransaction_fee

Mitt tips är att använda andra kryptovalutor framöver som har lägre network fee.

Se grafen för t.ex. Ethereum : https://ycharts.com/indicators/ether...e%20year%20ago.

Jag är så värdelös på att förstå sånt här också. Har har hört om halveringen men vet inte vad det betyder. När kommer det gå tillbaka till normalt igen då så avgiften för att skicka inte blir så dyr som nu?
Citera
2024-04-25, 13:54
  #7
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag är så värdelös på att förstå sånt här också. Har har hört om halveringen men vet inte vad det betyder. När kommer det gå tillbaka till normalt igen då så avgiften för att skicka inte blir så dyr som nu?

Om man ska förklara det enkelt. De som sitter och "minear" bitcoin har fått sina förtjänster halverade, t.ex. om du tjänade 100 dollar om dagen förut så är de endast 50 dollar du tjänar i dagsläget. De får inte lika mycket betalt längre för att behandla transaktioner och det leder till att folk slutar "minea". Utbudet av transaktionsbehandlingar är nu lägre och klarar inte av att bearbeta den nuvarande efterfrågan, vilket leder till högre "network fees".
Citera
2024-04-25, 13:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Om man ska förklara det enkelt. De som sitter och "minear" bitcoin har fått sina förtjänster halverade, t.ex. om du tjänade 100 dollar om dagen förut så är de endast 50 dollar du tjänar i dagsläget. De får inte lika mycket betalt längre för att behandla transaktioner och det leder till att folk slutar "minea". Utbudet av transaktionsbehandlingar är nu lägre och klarar inte av att bearbeta den nuvarande efterfrågan, vilket leder till högre "network fees".

Okej tack för enklare förklaring, så miners, som det kallas va? Det är folk som jobbar med transaktioner och nu när dom tjänar mindre så slutar dom med det och därför höjs avgifterna för mindre folk sysslar med transaktionerna, om jag förstått allt rätt. Hur länge håller sånt här på? Är det för evigt nu då eller när kan man räkna med att avgifterna går ner? Och om jag nu ändå skickar över till min plånbok för att sedan från min plånbok skicka vidare till en annan plånbok till en annan person, kommer avgifterna vara aktuellt där med då, så att jag isf kommer få betala 270kr gånger 2 alltså till min externa plånbok och därifrån vidare till en annan persons plånbok.
Citera
2024-04-25, 14:05
  #9
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej tack för enklare förklaring, så miners, som det kallas va? Det är folk som jobbar med transaktioner och nu när dom tjänar mindre så slutar dom med det och därför höjs avgifterna för mindre folk sysslar med transaktionerna, om jag förstått allt rätt. Hur länge håller sånt här på? Är det för evigt nu då eller när kan man räkna med att avgifterna går ner? Och om jag nu ändå skickar över till min plånbok för att sedan från min plånbok skicka vidare till en annan plånbok till en annan person, kommer avgifterna vara aktuellt där med då, så att jag isf kommer få betala 270kr gånger 2 alltså till min externa plånbok och därifrån vidare till en annan persons plånbok.


Det stämmer. Det kan också vara så att att folk inte har slutat "minea" men att efterfrågan på överföringar har skjutit i höjden.

Ju fler transaktioner som konkurrerar om att inkluderas i ett av de framtida blocken, desto mer stiger avgifterna. Se det som att köpa en bit begränsad mark: ju mer efterfrågan/köpare, desto högre priser

Eftersom det finns massor av transaktioner så väljer gruvarbetare de högst betalda och lämnar de billiga till när marknaden svalnar
Citera
2024-04-25, 14:11
  #10
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Det står att avgiften är 0,00025. Men det är ju inte 270kr. Helt otroligt hur det alltid blir massa problem när man ska betala dom få gånger jag gjort det. Aldrig kan det vara så enkelt att få all info direkt utan då ska man behöver köpa nya bitcoin för minst 350 som är minsta order enbart för att betala 50kr eller något sånt.

Nä men det är 173. Sen tillkommer säkert någon annan avgift..
Citera
2024-04-25, 14:16
  #11
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Om man ska förklara det enkelt. De som sitter och "minear" bitcoin har fått sina förtjänster halverade, t.ex. om du tjänade 100 dollar om dagen förut så är de endast 50 dollar du tjänar i dagsläget. De får inte lika mycket betalt längre för att behandla transaktioner och det leder till att folk slutar "minea". Utbudet av transaktionsbehandlingar är nu lägre och klarar inte av att bearbeta den nuvarande efterfrågan, vilket leder till högre "network fees".

Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Det stämmer. Det kan också vara så att att folk inte har slutat "minea" men att efterfrågan på överföringar har skjutit i höjden.

Ju fler transaktioner som konkurrerar om att inkluderas i ett av de framtida blocken, desto mer stiger avgifterna. Se det som att köpa en bit begränsad mark: ju mer efterfrågan/köpare, desto högre priser

Eftersom det finns massor av transaktioner så väljer gruvarbetare de högst betalda och lämnar de billiga till när marknaden svalnar

Nej, det är inte alls så det fungerar. Avgifterna stiger inte av att blockbelöningen halveras. Det som i stället händer, normalt sett, är att vissa brytare med dåliga marginaler tvingas lägga ner verksamheten varefter svårigheten sänks och lönsamheten balanseras med färre brytare och en ny svårighetsgrad. Avgifterna påverkas inte men däremot kan alltså nätverkets hashkraft bli lägre.

Orsaken till att avgifterna skjöt i höjden denna gång är ett nytt protokoll (en attack mot bitcoin, enligt mig med flera) kallat RUNES lanserades precis samtidigt med halveringen. Detta ledde till att blocken översvämmades med spam och avgifterna blev extremt höga.

Här kan man följa hur mycket spam som finns i blocken: https://mempool.orangepill.ovh/sv/ (Blått är spam)

Avgifterna är dock nere på mer normala nivåer nu, så Safello kan inte skylla sina avgifter på bitcoinnätverkets avgifter om det handlar om transaktioner som har gjorts i dag.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-04-25 kl. 14:28.
Citera
2024-04-25, 14:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, det är inte alls så det fungerar. Avgifterna stiger inte av att blockbelöningen halveras. Det som i stället händer, normalt sett, är att vissa brytare med dåliga marginaler tvingas lägga ner verksamheten varefter svårighetsgraden sänks och lönsamheten balanseras på en ny svårighetsgradsnivå. Avgifterna påverkas inte men däremot kan alltså nätverkets haskraft bli lägre.

Orsaken till att avgifterna skjöt i höjden denna gång var ett nytt protokoll (en attack mot bitcoin, enligt mig med flera) kallad RUNES lanserades precis samtidigt med halveringen. Detta ledde till att blocken översvämmades med spam och avgifterna blev extremt höga.

Här kan man följa hur mycket spam som finns i blocken: https://mempool.orangepill.ovh/sv/

Avgifterna är dock nere på mer normala nivåer nu, så Safello kan inte skylla sina avgifter på bitcoinnätverkets avgifter om det handlar om transaktioner som har gjorts i dag.

Men kan safello sätta vilka priser dom vill eller det styrs av något annars, börs eller vad det är jag vet i fan. För jag skriver in att skicka över 0.00129444, runt 900kr och går vidare så står det 0.00109444, runt 730kr. Var får dom dessa 170kr från, skrev fel innan med 270kr. Är det vad avgiften kostar just nu? Har de något med att göra att jag hade 200kr innan jag köpte för 735kr? Jag fattar inte. Vad är en normal avgift för transaktion förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback