Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-24, 15:38
  #1
Medlem
Mr.Jordklots avatar
En 92 meter lång gammal skorv som sedan Leif Ivan Karlsson tog över den 2016 regelbundet brutit mot lagar och regler och just nu ligger illegalt förtöjd i Lunde Hamn, Kramfors. Fartyget har nyttjandeförbud så man får inte köra det från hamnen. Det är även oförsäkrat och inget försäkringsbolag verkar vilja försäkra det. Därmed vill inte heller någon bogsera fartyget från hamnen.

Dessutom kräver Kramfors Kommun 200 000 kr i vite för varje månad fartyget ligger kvar i Lunde Hamn. För en vecka sedan påstod sig "superentrepenören" Leif Ivan att han kommer lämna båten så kommunen måste ta hand om den om de fortsätter kräva vite. Eller som han själv uttrycker det:

Citat:
"Tänk dig njutningen när kärringarna på kramfors kommun måste ta hand om båten"

Nu går rykten om att fartyget skall säljas till Göteborg och börja trafikera Göteborg - Travemunde. Hur detta företag skall lyckas ta sig runt alla legalitetsproblem är ytterst oklart. Speciellt då fartyget redan 2011 togs ur trafik då det inte klarade brandskyddskrav. Allt talar för att det är en ny "superentrepenör" bakom köpet och denna följetong kommer att fortsätta med en ny galning bakom spakarna.

Detta är ju bara en bråkdel av fartygets historia och framförallt historien sedan Leif-Ivan tog köpte fartyget. Han har bland annat hunnit med att köra båten 2 gånger oförsäkrad och med nyttjandeförbud och satt ett företag i konkurs för att sparka alla personal och kunna anställa ny.

Vad kommer hända framöver för båten? Blir den såld så "kärringarna" på Kramfors kommun kan sippa kikki-festis på fredagskvällen i lugn och ro? Kommer den någonsin att förflyttas lagligt igen?

Till mod: Detta är skvaller kring fartyget och alla företag kopplade till fartyget.
Citera
2024-04-24, 15:44
  #2
Medlem
Crabbofixs avatar
Är det ens ekonomiskt hållbart att ta över båten? Eller vore det bättre att den sänks till havet botten
Citera
2024-04-24, 15:56
  #3
Medlem
Marulkspajs avatar
Jag har svårt att se hur det skulle vara ekonomiskt försvarbart att köpa båten, rusta upp den och sen försöka åka Göteborg Travemünde med vinst. Det skulle vara om man kunde fiffla med något bidrag eller något annat kanske.
Den där Leif verkar vara en oskön jävel också, https://sverigesradio.se/artikel/bal...att-de-javlats
Citera
2024-04-24, 16:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Är det ens ekonomiskt hållbart att ta över båten? Eller vore det bättre att den sänks till havet botten

I södra Sverige är man inte så noga med att se över detaljerna.
Minns de två kopiorna av medeltida skepp i Malmö(?) som byggdes för 140 miljoner för att sedan säljas för 100kr.

Göteborg kommun lär hjälpa Ivan att bli av med denna på något schyst sätt ekonomiskt till Ivans fördel
Citera
2024-04-24, 16:26
  #5
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Klart att lyxkungen, superentreprenören och multimiljonären inte är ute efter en målvakt.
Citera
2024-04-24, 16:28
  #6
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Jag har svårt att se hur det skulle vara ekonomiskt försvarbart att köpa båten, rusta upp den och sen försöka åka Göteborg Travemünde med vinst. Det skulle vara om man kunde fiffla med något bidrag eller något annat kanske.
Den där Leif verkar vara en oskön jävel också, https://sverigesradio.se/artikel/bal...att-de-javlats

Här finns mer om "superentreprenören" som gjort sig förmögen på skumma bilaffärer, misskött flyktingboende och illegal avfallshantering. Grisen har kostat samhället hur mycket som helst redan och kommer att fortsätta göra det många år framöver. Samtidigt som han själv sitter och steker sin feta röv i Florida och njuter av det som andra förlorat. (FB) Miljonären Leif-Ivan Karlsson
Citera
2024-04-24, 16:36
  #7
Medlem
Hackergirls avatar
Kan admin slå ihop alla trådar om L-I K? Tror det finns tre eller fyra nu.
Citera
2024-04-24, 16:57
  #8
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Jag har svårt att se hur det skulle vara ekonomiskt försvarbart att köpa båten, rusta upp den och sen försöka åka Göteborg Travemünde med vinst. Det skulle vara om man kunde fiffla med något bidrag eller något annat kanske.
Den där Leif verkar vara en oskön jävel också, https://sverigesradio.se/artikel/bal...att-de-javlats

Precis detta undrar jag med. Vad är motiven att köpa båten? För inte fan kommer den gå att få i trafik om man vill tjäna pengar på affären.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Kan admin slå ihop alla trådar om L-I K? Tror det finns tre eller fyra nu.

Detta är en tråd om Baltic Star och inte Leif-Ivan. Det är inte Leif-Ivan som ligger och rostar sönder i Lunde Hamn. Nu är det han som äger fartyget men blir det sålt kommer alla underliggande problem finnas kvar och denna följetong fortsätta även utan honom.

Vem kan Göteborgsredaren som vill köpa skorven vara?
Citera
2024-04-24, 17:11
  #9
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jordklot
Precis detta undrar jag med. Vad är motiven att köpa båten? För inte fan kommer den gå att få i trafik om man vill tjäna pengar på affären.



Detta är en tråd om Baltic Star och inte Leif-Ivan. Det är inte Leif-Ivan som ligger och rostar sönder i Lunde Hamn. Nu är det han som äger fartyget men blir det sålt kommer alla underliggande problem finnas kvar och denna följetong fortsätta även utan honom.

Vem kan Göteborgsredaren som vill köpa skorven vara?


Jag googlade lite snabbt. Det går färjor från Trelleborg och från Malmö till Travemünde. Från Göteborg går det tydligen en färja till Kiel redan. Baltic Star kan inte ta bilar eller lastbilar och de skulle ändå köra ner till Skåne för att korta ner tiden och priset. Är suget efter en båtresa till en godshamns utanför Lübeck på 15h (Göteborg - Kiel tar c:a 15h enlight rederiets hemsida så Travemünde vore ungefär samma restid, kanske en halvtimme-timme mer?) så enormt? Nä, jag tror inte det faktiskt.

Antagligen kommer det inte komma någon mer nyhet om det här förrän om ett halvår eller så när kommunen klagar över att skorven ligger kvar där den ligger nu.
Citera
2024-04-24, 17:42
  #10
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Jag googlade lite snabbt. Det går färjor från Trelleborg och från Malmö till Travemünde. Från Göteborg går det tydligen en färja till Kiel redan. Baltic Star kan inte ta bilar eller lastbilar och de skulle ändå köra ner till Skåne för att korta ner tiden och priset. Är suget efter en båtresa till en godshamns utanför Lübeck på 15h (Göteborg - Kiel tar c:a 15h enlight rederiets hemsida så Travemünde vore ungefär samma restid, kanske en halvtimme-timme mer?) så enormt? Nä, jag tror inte det faktiskt.

Antagligen kommer det inte komma någon mer nyhet om det här förrän om ett halvår eller så när kommunen klagar över att skorven ligger kvar där den ligger nu.

15h timmar alltså? Ja det låter väldigt orimligt att det finns intresse för en sådan resa i den gamla plåtburken.

Jag kan ändå se en utveckling där dom övertalar ägaren av torrdockan strax söder om hamnen att ta in fartyget på "renovering". Om detta sker kommer nyheten om ett halvår vara att inget är renoverat och ägaren av torrdockan vill ha ut båten från dockan men att båtens ägare vägrar för att dom ska ju börja att renovera "snart". Det ska bara "beställas några pumpar" först.

Om jag får konspirera lite så kan affären till och med vara ett sätt att övertala torrdockans ägare att ta in båten. Kan vara så att denne vägrat ta in fartyget så länge L-I är ägare och att fejkad affär är ett sätt att få båten in i torrdockan och därmed undvika mer vite från kommunen.

Denna soppa med att fartyget varken har en hamn att ligga i eller får förflyttas har pågått sedan 2020 och jag misstänker att fartyget kommer orsaka huvudbry under många år framöver. Frågan är mer vem som kommer ha detta problem på sitt bord.
Citera
2024-04-24, 19:14
  #11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jordklot
En 92 meter lång gammal skorv som sedan Leif Ivan Karlsson tog över den 2016 regelbundet brutit mot lagar och regler och just nu ligger illegalt förtöjd i Lunde Hamn, Kramfors. Fartyget har nyttjandeförbud så man får inte köra det från hamnen. Det är även oförsäkrat och inget försäkringsbolag verkar vilja försäkra det. Därmed vill inte heller någon bogsera fartyget från hamnen.

Dessutom kräver Kramfors Kommun 200 000 kr i vite för varje månad fartyget ligger kvar i Lunde Hamn. För en vecka sedan påstod sig "superentrepenören" Leif Ivan att han kommer lämna båten så kommunen måste ta hand om den om de fortsätter kräva vite. Eller som han själv uttrycker det:



Nu går rykten om att fartyget skall säljas till Göteborg och börja trafikera Göteborg - Travemunde. Hur detta företag skall lyckas ta sig runt alla legalitetsproblem är ytterst oklart. Speciellt då fartyget redan 2011 togs ur trafik då det inte klarade brandskyddskrav. Allt talar för att det är en ny "superentrepenör" bakom köpet och denna följetong kommer att fortsätta med en ny galning bakom spakarna.

Detta är ju bara en bråkdel av fartygets historia och framförallt historien sedan Leif-Ivan tog köpte fartyget. Han har bland annat hunnit med att köra båten 2 gånger oförsäkrad och med nyttjandeförbud och satt ett företag i konkurs för att sparka alla personal och kunna anställa ny.

Vad kommer hända framöver för båten? Blir den såld så "kärringarna" på Kramfors kommun kan sippa kikki-festis på fredagskvällen i lugn och ro? Kommer den någonsin att förflyttas lagligt igen?

Till mod: Detta är skvaller kring fartyget och alla företag kopplade till fartyget.

Det löste sig med brandkraven 2011 och fartyget gick i trafik till 2013 när den dåliga ekonomin satte stopp.

Det är ytterst osannolikt att detta fartyg kommer i trafik igen.

Fartyget påstås vara K-märkt men av vem och vad det innebär vet jag inte.
Citera
2024-04-24, 20:03
  #12
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Är en av flera gånger "superentreprenören" påstått att båten är så gott som såld.
https://kusthav.ifokus.se/discussion...or-forsaljning

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det löste sig med brandkraven 2011 och fartyget gick i trafik till 2013 när den dåliga ekonomin satte stopp.

Det är ytterst osannolikt att detta fartyg kommer i trafik igen.

Fartyget påstås vara K-märkt men av vem och vad det innebär vet jag inte.

Okej! Hade missat att dom fixade brandkraven.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback