• 6
  • 7
2025-05-11, 17:12
Medlem
10 mille, är väl halva priset mot vad han begärde förra gången han försökte sälja den....tror inte ens kronkalle skulle vilja utmäta den där pga hur svårt det är att bli av med den....
Men när det gäller affärer är inte sista idioten född så man ska aldrig säga aldrig.....😆
Citera
2025-05-11, 17:33
Medlem
Stoolers avatar
Jag gissar att alla runt Stockholm över 50 år, som åkt på Ålandskryssning har någon gång åkt med Baltic Star, alias Birger Jarl, alias Minisea, alias Bore Nord? Kanske den mest skandalomsusade kryssningsbåt som någonsin trafikerat Östersjön.

Min första kryssning med båten var i slutet av Maj 1979. En månad efter starten. På natten när fartyget skulle lägga till så missade kaptenen tilläggsplatsen, kapade förtöjningarna till Museibåten Pommern som låg vid kajen och "Spykorken" (i folkmun) tvärstannade mot kajkanten. Som tur var låg de flesta av och sov så inga personskador vill jag minnas

Ett flertal grundstötningar/krockar senare och namnbyte till Birger Jarl så åkte jag återigen. Även denna gång krockade båten med kajkanten i Mariehamn, dock utan att skada nån annan båt. Men ett rätt stort hål i fören! Antagligen ett svårslaget facit med 2 av 2 möjliga krockar.
Citera
2025-05-11, 20:38
Medlem
Men ändå..

Kollade YT-klippen i Blocket annonsen.

Vilket fantastiskt fartyg.

Har tyvärr aldrig haft möjlighet att kryssa med henne.
Nu är det make or brake för henne.
Skrotas hon är hon borta för evigt, men klarar hon sig kommer hon bli en kulturinstutition för lång tid framöver.

Se på Waxholmsbåtarna, gamla Blidösund tex. På 70-talet var skroten nära men hon klarade sig.
Det är vi glada för idag.

Staten eller sjöfartsverket borde gå in och finansiera räddning av henne av museala och kulturhistoriska skäl.
Citera
2025-05-11, 23:16
Medlem
[quote=Stooler|91861729]
Jag gissar att alla runt Stockholm över 50 år...

Är en av dom. Minns resorna för typ 10 år sedan kostade typ 99 kr
för hyttplats ,smörgåsbord (godkänt till detta pris) och rödvin (odrickbart).
Medpassagerare därefter. Saknar detta alternativ.
Citera
2025-05-30, 00:20
Medlem
Något nytt kring detta ? Flyter skeppet ännu ?
Citera
2025-07-08, 10:24
Medlem
Jockemannen75s avatar
Såld?

Iaf borttagen från blocket såg jag nu!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto