Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 14:33
  #1
Medlem
Jag bor utomlands sedan ett par år tillbaka, men jag har kvar två svenska nummer (kontantkort) hos Halebop. Det ena använder jag för Swish och det andra är bara ett backup-nummer som i princip aldrig används förutom på ett av mina Microsoft 365 konton.
  • Nummer 1 börjar på 073 och är endast kopplat till Swish. Numret är ca. 3 år gammalt.
  • Nummer 2 börjar på 076 och är endast kopplat till ett Microsoft 365 konto. Numret är ca. 2 år gammalt.

Numren finns inte registrerade någon annanstans. Utan som sagt endast Swish och Microsoft 365. De dyker inte upp på några hemsidor och jag har anmält att båda numren ska vara dolda.

Igår fick den ena mobilen ett samtal från ett "+93" nummer (Afghanistan). Ibland händer det att man får samtal från scammers. Jag svarar aldrig på dessa typer av samtal. Tänkte inte mer på saken och struntade i det.

Idag ringde dock ett till "+93" nummer, fast till mitt andra nummer (Nummer 2). Eftersom dessa nummer inte angivits på några andra sidor än vad jag nämnde ovan, och eftersom de är såpass långt ifrån varandra i nummersekvensen, så misstänker jag att en dataläcka har skett hos Halebop.

Jag tror verkligen inte att de ringt samtliga nummer mellan 073xxxxxxx till 076xxxxxxx. Det är i princip hela Sverige. Och hur stor är sannolikheten att de ringer båda mina nummer inom 24 timmar? Antingen har de verkligen bara slumpat, eller så har både Swish och Microsoft 365 hackats (sannolikheten = 0).

Därför är det enda logiska att Halebop har drabbats av en hackerattack.

Är ni fler där ute som fått dessa samtal från "+93" (Afghanistan) senaste dagarna?

Sist jag fick ett random samtal såhär var nog tre år sedan, på ena mobilen.
__________________
Senast redigerad av Ehandel 2024-04-23 kl. 14:47.
Citera
2024-04-23, 14:36
  #2
Medlem
Använder du telegram, whatsapp, viber på ditt kontantkort?
Citera
2024-04-23, 14:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Använder du telegram, whatsapp, viber på ditt kontantkort?

Nej. Använder inget sådant.

Numren ligger dessutom i två helt olika enheter.

Den ena (Nummer 2) har inte ens några appar installerat på mobilen. Bara en standard Samsung-mobil som är några år gammal. Det enda den används för är att ta emot OTP-koder som skickas via SMS från Microsoft 365. Har dock inte ens använt den på väldigt väldigt länge.

Använder numren endast för Swish & Microsoft 365 som sagt. Inget annat. Ingenting med myndigheter, sociala medier, osv. Jag har ett helt annat (tredje) nummer för sånt (registrerat här i Schweiz).
Citera
2024-04-23, 14:49
  #4
Medlem
Vill även tillägga att jag aldrig använt någon av dessa nummer för att göra samtal. De har inte ens saldo på kontantkortet. Laddar dom med 2kr/år för att ha de aktiva. Utan de används endast för att kunna logga in i Swish och göra betalningar när jag är i Sverige, eller för att ta emot inloggingskoder (OTP) till ett av mina Microsoft 365 konton.
Citera
2024-04-23, 14:59
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Därför är det enda logiska att Halebop har drabbats av en hackerattack.
Den större sannolikheten är att de har en autodialer som ringer alla nummer i serier och att dina nummer stod näst på tur.
Citera
2024-04-23, 14:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Jag bor i ett stenhus med tjocka väggar. Finns inte på kartan att någon afghan stått i närheten med någon scanner och lyckats hitta mina två svenska Halebop-nummer. Bor förövrigt i Schweiz. Ingenting har skett på mitt Schweiziska nummer.

Kanske är något som har att göra med den Schweiziska mobiloperatören som du roamar med. De kan väl se vilka nummer man har. Kanske de blivit hackade eller så har de sålt ut listor med dess nummer.
Citera
2024-04-23, 16:35
  #7
Medlem
De ringer i stort sett alla nummer som finns i nummerserierna. De seriösa har dessutom tillgång till SS7 vilket gör att de kan fånga upp en del info om vilka nummer som är aktiva utan att faktiskt ringa.
Citera
2024-04-23, 16:55
  #8
Medlem
Någonsin hört talas om autodialer TS?
Citera
2024-04-23, 21:57
  #9
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Igår fick den ena mobilen ett samtal från ett "+93" nummer (Afghanistan). Ibland händer det att man får samtal från scammers. Jag svarar aldrig på dessa typer av samtal. Tänkte inte mer på saken och struntade i det.

Idag ringde dock ett till "+93" nummer, fast till mitt andra nummer (Nummer 2). Eftersom dessa nummer inte angivits på några andra sidor än vad jag nämnde ovan, och eftersom de är såpass långt ifrån varandra i nummersekvensen, så misstänker jag att en dataläcka har skett hos Halebop.

Jag tror verkligen inte att de ringt samtliga nummer mellan 073xxxxxxx till 076xxxxxxx. Det är i princip hela Sverige. Och hur stor är sannolikheten att de ringer båda mina nummer inom 24 timmar? Antingen har de verkligen bara slumpat, eller så har både Swish och Microsoft 365 hackats (sannolikheten = 0).

Därför är det enda logiska att Halebop har drabbats av en hackerattack.

Är ni fler där ute som fått dessa samtal från "+93" (Afghanistan) senaste dagarna?
Har inte fått några sådana samtal den sista tiden.
Visst låter Halebop som den troliga källan för en läcka men afghanska hackare!?
Är det Talibanerna som gått på offensiven i cyberspace eller någon gymnasieafghan som praktikplats på Halebop och skickat över en kopia på kundregistret till klanen?
Citera
2024-04-24, 09:52
  #10
Medlem
Isåfall innefattar dataläckan troligen också Telia. Har fått ett par samtal från Afghaner på mitt telianummer på sistone, första gången med skräpsamtal från det landet tror jag.
Citera
2024-04-26, 13:42
  #11
Medlem
Inga fler samtal från Afghanistan. Det blev bara ett samtal till de två Halebopnumren jag hade.

Någon mer som lagt märke till något?

Det var förövrigt två olika afghanska nummer som ringde. Jag tror inte att någon hacker från t.e.x Ryssland har sålt numren till de i Afghanistan. Vad ska de köpa numren för? Hur mycket värde finns det i det? Därför tror jag istället att någon i Afghanistan utfört cyberattacken (om en cyberattack ens inträffat) eller att någon utländsk hacker lyckats ringa med afghanska nummer.

Hur stor sannolikhet är det att två afghanska nummer ringer mina två helt olika Halebop-nummer, som inte finns registrerade någonstans, inom loppet av 24 timmar? Mina nummer är spärrade överallt. Jag finns inte ens med på Ratsit m.fl. längre, utan står som utvandrad bara. Jag är med i NIX-registret och allt sådant också.

Någon dataläcka måste ha skett. Antingen internt hos Halebop eller så har någon utomstående tagit sig in och fått tag på uppgifter.

Jag har nu tagit bort Swish och avregistrerat mina två Halebop-nummer. Använde aldrig skiten ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback