2006-08-16, 12:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Då jag köpte min ena lägenhet gav jag först ett bud på 50.000 över senaste budet. Mitt nästa bud var 30.000 över senaste bud. Det var tot. 40 intressenter på lägenheten (enligt mäklaren). Jag fick lägenheten till slut och slutpriset var drygt 30% över utgångspriset.
Citera
2006-08-16, 14:11
Medlem
Jo, en 30% är tyvärr vanligt.
Citera
2006-08-16, 14:43
Medlem
Great Cthulhus avatar
Någon som vet om man har rätt att få budhistoriken samt veta vilka som lade buden när det väl är avslutat, eller är det ren oreglerad vilda västern?
Citera
2006-08-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Great Cthulhu
Någon som vet om man har rätt att få budhistoriken samt veta vilka som lade buden när det väl är avslutat, eller är det ren oreglerad vilda västern?

Det är inte en rättighet. I en del fall går man som budgivare med på att ens kontaktuppgifter kan lämnas ut till den som i slutändan vinner. Är i stort upp till mäklaren hur budgivningen hanteras.
Citera
2006-08-16, 17:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Gå in på www.e-bud.nu Där finns en del avslutade budgivningar och du kan granska dess historik.
Citera
2006-08-17, 19:25
Medlem
Great Cthulhus avatar
Jag förlorade. Hade ett segdraget budgivningskrig med den sista intressenten, men hoppade av när jag på www.villavardet.se såg att huset, till det priset, skulle bli det tredje dyraste i närområdet efter två gigantiska sekelskiftesvillor. Jag kanske är korkad, men så jävla korkad är jag inte.

Vad som förvånade mig var att mäklaren ringde tillbaka efter avslut och sade "vinnaren krånglar - han vill besiktiga huset själv, fast vi tillhandahöll ett besiktningsprotokoll". Mycket riktigt. Ett sådant tillhandahölls och det var faktiskt mycket bra - pekade bland annat på möglet i källaren. "Skulle du kunna skriva kontrakt direkt för ditt näst högsta bud". "Aldrig i livet sade jag", nu anandes ugglor i mossen, "du får rulla tillbaka budgivningen till när det började bara var han och jag". Detta känns som det så kallade Stockholmstricket, tillämpades t.ex. av mäklarfirman Jan Af Ekenstam på min polares lägenhet för flera år sedan. Mäklaren var dum nog att berätta för säljaren att han hittat på den sista "krångliga kunden" och att det ökat priset med 200.000. Man måste fan syna sånt här. Jag hänger ut dem på internet igen som straff. De borde sitta inspärrade i hål i marken hela bunten.

Olyckligtvis så ringde den här mäklaren tillbaka (en annan firma och uppenbarligen hederlig konstigt nog) och sade att säljaren valt den krångliga kunden som pröjsade mer. Den krångliga kunden fanns på riktigt. D'oh. Fast jag tänker fan ändå inte kvala in som en idiot på pristopplistan. "Så de andra fick sekelskifteshus för sina pengar och du fick ett ruckel från 1928?" säger du...
Citera
2006-08-19, 19:03
Medlem
-HunteR-s avatar
1.Titta bestämt och allvarligt alla i ögonen som är dina "motspelare". Visa att du är en seriös jävel som inte tar skit från någon, det inger respekt.
2.Ha gärna med dig någon, som en sambo.
3.Klä dig snoffsigt och tillsynes dyrt.

kanske låter löjligt, men att komma in och se ut som en galen muckar bomberjacks apa är inte att rekommendera då dom andra direkt tänker
"wtf denna snubben har inget på ekonomisk väg att komma med"...
Var ytlig och se ut som en bratt hahahaha...
Citera
2006-08-20, 15:22
Medlem
flygers avatar
Citat:
Fast jag tänker fan ändå inte kvala in som en idiot på pristopplistan. "Så de andra fick sekelskifteshus för sina pengar och du fick ett ruckel från 1928?" säger du...

Kan man inte vinna får man se till att den som vinner, gör det med smärta.
Citera
2006-08-20, 17:30
Bannlyst
Känn er lurade allihopa.
Citera
2006-08-20, 17:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av December
Känn er lurade allihopa.
Är man lurad om man köper en lägenhet för en dyr penning fastän den likväl ger dig mer tillbaka när du säljer den?
Citera
2006-08-20, 18:15
Medlem
maxipaxis avatar
Min erfarenhet när det gäller budgivningar är att alla har en summa de kan spela för.

Tex. jag har fått lånelöfte på 1.3 millioner. När jag är över det steget så spelar det ingen roll om det höjs en tia till.

Så den som har högst lånelöfte vinner.
Citera
2006-08-21, 00:23
Medlem
TimeWarps avatar
Köp endast när det är fast pris.
Äckliga mäklar tomtar som blåser folk skrupelfritt! Att folk fortfarande går på deT? Att inte alla bara tar avstånd från skiten?

Det enda mina bekanta som jobbar som mäklare på notar, erik olsson, bjurfors mfl gör är att räkna sin provision, ni ska höra konversationerna emellan dessa personer, då skulle ni aldrig vilja ha något med mäklare att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in