Jag förlorade. Hade ett segdraget budgivningskrig med den sista intressenten, men hoppade av när jag på
www.villavardet.se såg att huset, till det priset, skulle bli det tredje dyraste i närområdet efter två gigantiska sekelskiftesvillor. Jag kanske är korkad, men så jävla korkad är jag inte.
Vad som förvånade mig var att mäklaren ringde tillbaka efter avslut och sade "vinnaren krånglar - han vill besiktiga huset själv, fast vi tillhandahöll ett besiktningsprotokoll". Mycket riktigt. Ett sådant tillhandahölls och det var faktiskt mycket bra - pekade bland annat på möglet i källaren. "Skulle du kunna skriva kontrakt direkt för ditt näst högsta bud". "Aldrig i livet sade jag", nu anandes ugglor i mossen, "du får rulla tillbaka budgivningen till när det började bara var han och jag". Detta känns som det så kallade Stockholmstricket, tillämpades t.ex. av mäklarfirman Jan Af Ekenstam på min polares lägenhet för flera år sedan. Mäklaren var dum nog att berätta för säljaren att han hittat på den sista "krångliga kunden" och att det ökat priset med 200.000. Man måste fan syna sånt här. Jag hänger ut dem på internet igen som straff. De borde sitta inspärrade i hål i marken hela bunten.
Olyckligtvis så ringde den här mäklaren tillbaka (en annan firma och uppenbarligen hederlig konstigt nog) och sade att säljaren valt den krångliga kunden som pröjsade mer. Den krångliga kunden fanns på riktigt. D'oh. Fast jag tänker fan ändå inte kvala in som en idiot på pristopplistan. "Så de andra fick sekelskifteshus för sina pengar och du fick ett ruckel från 1928?" säger du...