2006-08-14, 11:52
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Cthulhu
Hittils har jag kommit närmast att vinna när jag har förhalat att lägga bud så länge det är många spekulanter, men kommit in och klippt till med 100000 när de visar tecken på att ge upp. Det har gjort att jag kommit närmast och inte själv bidragit till att stressa upp priset i början. Tyvärr brukar detta alltid provocera fram någon annan som gör lika dant.

Tycker det lät som en utmärkt strategi!

Citat:
Ursprungligen postat av Great Cthulhu
Ibland brukar även den skurkaktiga mäklaren vägra ta småbud i början. Det är direkt oetiskt. Fastighetsmäklare är generellt sett avskum och sämre människor än oss andra - det har erfarenheten också visat mig

Dagens sanning!
Citera
2006-08-14, 16:42
Medlem
Mäkleriet är väl skyldig att framföra alla bud till säljaren? Vägrar mäklaren så ring säljaren direkt.
Citera
2006-08-14, 18:50
Medlem
Mårten Gåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Mäkleriet är väl skyldig att framföra alla bud till säljaren? Vägrar mäklaren så ring säljaren direkt.

Denna redovisning jag fick var en lista med klockslag, bud och ett förnamn. Känndes inte så förtroendeingivande. Man får nog hoppas på att mäklaren sköter sig snygt, svårt att ha ngn kontroll.
Citera
2006-08-14, 19:33
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Jag har haft strategin ett par gånger att vänta tills det bara återstår en person i budgivningen.

Jag tänkte föreslå den strategin också. Jag vet flera som använt den, bland annat den person som slutligen köpte min lägenhet. För köparen så har den ju flera fördelar som du skriver. Man vet sitt max-belopp (valuation) och ligger det "sista" budet under detta, ja då slår man till.
Mäklaren lät också denna person vara med utan problem. Jag förstår dock att den inte gillas av mäklare då den ju förstör poängen med budgivning (vilken till stor del är att få folk att "dras med" så de går över sitt förutbestämnda max-belopp).
Dock faller ju iden samman om alla försöker sej på detta
Jag tror inte heller på iden om att man kan "skrämma bort" folk genom att höja på vissa sätt. Har följt ett antal budgivningar där detta inte haft någon effekt alls.

Ps. Att gå in i en budgivning utan att på förhand ha satt ett maximalt belopp är nog det mest korkade man kan göra i den här leken.
Citera
2006-08-14, 20:07
Medlem
Nedomanskys avatar
Har varit med om att mäklaren påstår att att han fått ett bud som är högre än mitt när affären i princip varit klar o undrar om jag vill bjuda över.Jag har då bett honom acceptera det nya budet då jag inte ville höja mitt bud. Han har sedan återkommit o sagt att köparen som lade det senaste budet inte fick låna mer pengar av sin bank eller någon annan dålig ursäkt. Min bror o andra bekanta har också varit med om liknande försök att bluffhöja priserna på fastigheter de har varit med o budat på. Frågade också en mäklare om jag kunde få skriftligt på lagda bud så att jag som köpare kunde vara säker på att buden verkligen existerade, detta var inte möjligt. Frågade då hur jag skulle kunna vara säker på att buden existerade o inte var lagda mäklaren själv. Hon svarade då lite rodnande o klart besvärad att detta förfarande inte förekom. Detta trixande med budgivningen är mer regel än undantag iom att kontrollen är noll.
Citera
2006-08-14, 20:09
Medlem
Så vitt jag vet är bud inte bindande. Stämmer det, så borde man ta med sig en kompis som lägger gigantiska ful-bud för att knäcka massan. Själv ser man till att ligga tvåa hela tiden (det är väl inget som säger att bud måste vara det dittills högsta?) När trean kastar in handduken säger kumpanen: "Äh, jag bara skojade." och ensam kvar står du!
Citera
2006-08-14, 20:29
Medlem
flygers avatar
Visst trixas det en hel del med buden. Stötte på en mäklare/säljare som sade att de skulle släppa lägenheten till mig om jag betalade 30 000Kr över det som den var utannonserad för. Eftersom en annan kille också var sugen på lägenheten men det hade blivit lite krångligare av någon anledning att göra affären med honom.

Jag tvärnekade och sänkte istället min betalningsvilja och sade att jag köper lägenheten för 30 000kr under utgångpris. Efter någon dag ringde mäklaren och meddelade att säljaren accepterade det lägre budet.
Men då var det inte intressant längre.

Jag tror att bostadsmarknaden triggar mina dåliga sidor, men just nu bor jag bra i hyresrätt och struntar i allt vad budgivningar innebär.
Citera
2006-08-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Så vitt jag vet är bud inte bindande. Stämmer det, så borde man ta med sig en kompis som lägger gigantiska ful-bud för att knäcka massan. Själv ser man till att ligga tvåa hela tiden (det är väl inget som säger att bud måste vara det dittills högsta?) När trean kastar in handduken säger kumpanen: "Äh, jag bara skojade." och ensam kvar står du!

Ungefär det systemet har jag en bekant som kört...

Han hade 2-3 bulvaner som hänger med i budgivningen. De organiserar sig så att bulvanerna ligger direkt efter honom i budordninge. Bulvanerna höjer med i sammanhanget låga belopp (5-10kkr). Detta hoppades han skulle få andra i budgivningen att hoppa av tidigare eftersom det var många kvar. Vet inte om det fungerade men han "vann" iaf budgivningen.
Citera
2006-08-15, 20:59
Medlem
Great Cthulhus avatar
Det här går käpprätt åt helvete. Precis när jag klev in i budgivningen efter att den mattats av kom en käringjävel och höjde med 200.000!!! WTF! När det bara var några kvar!

Sekunden efter höjde ytterligare okänd tredje part med 50 till. Vad är det för fel på folk? Här sitter man i en lågbelånad bostadsrätt och tror man har köpkraft!

Måtte Reinfeldt bli vald och kicka ränteavdragen åt helvete. Då skall jag gå runt och köpa upp hus till höger och vänster där idioter som trodde det gick bra att ha 3,5 millar i lån blir vräkta av banken. Jag skall ge dem lite extra på det redan skamligt låga priset ifall jag får tafsa på deras döttrar och de kommer inte att ha något val! :shoot2:

Budgivningen fortsätter imorgon. Must stay calm.
Citera
2006-08-16, 11:25
Medlem
Ahruons avatar
Finns många oseriösa mäklare som själva lägger bud och får upp priset som fan...
Tror man ska lägga ganska högt i början och skrämma dom andra, sen bestämma sig för en summa man kan lägga, så man stoppar i tid.
Citera
2006-08-16, 11:58
Medlem
s.lackers avatar
Köpte själv BR i sthlm innerstad. Kom in rätt sent i matchen då två budgivare höjde med 10.000 var. Mitt bud blev 100.000 över högsta. Betalade ca 50.000 överpris men jag fick lägenheten i alla fall.

Det kan funka att skrämma iväg de andra med ett chockbud, men gillar man lägenheten så kanske ev. överpris är överkomligt.

Sålde lägenheten nyligt. Misstänker att min mäklare hade fejkbudgivare. Han sa att det var några som hade "hoppat av"
Citera
2006-08-16, 12:46
Medlem
Att mäklar patrasket är omskolade bilhandlare är ju ingen nyhet precis.
Alltså borde det ända säkra vara att muta mäklarsvinet.

I Danmark är det enl lag förbjudet med budgivning,därför har vissa mäklare spec på att sälja till Danskar med fast pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in