2017-08-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Är i ett läge där ett hus med utgångsbud på 1.4 miljoner inte fått några bud förrän dag 2, och då har någon lagt ett skambud på 1.2 miljoner. Nu undrar jag om jag bör höja till 1.3 miljoner direkt eller köra mer inkrementellt i 25.000-intervaller eller liknande? Vad är smartast?

Tack för snabbt svar!
Höj med 25k.

Måste fråga. Är det vanligt att folk lägger bud på en bostad kl 2 på natten eller kan man gissa att någon försöker trissa upp priset?
Citera
2017-09-07, 21:34
Medlem
Jag tror på att vara först ut med att lägga ett bud i enlighet med utropspris och därefter konsekvent höja med 10k efter varje nytt bud.
Citera
2017-09-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Höj med 25k.

Måste fråga. Är det vanligt att folk lägger bud på en bostad kl 2 på natten eller kan man gissa att någon försöker trissa upp priset?
Är det fråga om någon form av automatisk budgivning då? För mäklaren är väl knappast i tjänst vid den tidpunkten...
Citera
2017-09-08, 05:49
Medlem
När du e på visning går du runt och säger högt för dig själv: usch vilken dålig lägenhet. Fyfan måste va risigaste jag sett!

Sen väntar du tills alla gått och snackar med mäklaren.
Citera
2018-07-01, 12:22
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish
Jag tror på att vara först ut med att lägga ett bud i enlighet med utropspris och därefter konsekvent höja med 10k efter varje nytt bud.

Undrar om det är dig jag bjuder mot just nu?
Jag höjer med 50-100000 per bud, och sossen höjer med 10000 per bud...
Märkligt att ni orkar hålla på?
Tänk när du träffar på din motpart, om då priset går upp med 600000 från start så får ni buda 60ggr.
Har ni någon bud-fetisch? Är det något ni går igång på?

Folk är idioter!
Citera
2019-04-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Undrar om det är dig jag bjuder mot just nu?
Jag höjer med 50-100000 per bud, och sossen höjer med 10000 per bud...
Märkligt att ni orkar hålla på?
Tänk när du träffar på din motpart, om då priset går upp med 600000 från start så får ni buda 60ggr.
Har ni någon bud-fetisch? Är det något ni går igång på?

Folk är idioter!

Jag budade mot en mäklarfirma (alltså jävla fulspel), de körde 5000kr/bud. Jag samma visa tills jag tröttna och la ett ordentligt bud OM vi skriver ikväll annars hoppat jag av och drar tillbaka samtliga bud. Sluta med att den där andra jävla mäklarfirman fick lägenheten för 35000kr under mitt bud.
Märkligt nog hade min mäklare en ny likadan lägenhet på g, nyrenoverad...

Jag hatar mäklare.
Citera
2024-09-17, 07:01
Medlem
Lånar den här gamla fina tråden istället för att starta en ny.

Finns ett objekt vi är rätt sugna på, utgångspris 5. Rätt många inbokade men generellt brukar väl inte så många vara med och faktiskt buda nu för tiden jämfört med för några år sen.

Ska man på den här marknaden

- vara först och dra till med säg 4.7 för att sätta en mental ribba neråt?
- vänta in och se hur övriga agerar innan man ger sig in i leken
- städa bort kryputmanare direkt, gå på 5.3 med en gång
Citera
2024-09-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen

Finns ett objekt vi är rätt sugna på, utgångspris 5. Rätt många inbokade men generellt brukar väl inte så många vara med och faktiskt buda nu för tiden jämfört med för några år sen.

Hur länge har huset varit på marknaden? Hur har andra liknande objekt i närheten haft det med intressenter/budgivning? LIgger det något liknande ute på marknaden i närheten?

Jag personligen skulle köra med ett lågt bud, eller avvakta och se hur de andra reagerar.
Citera
2024-09-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Hur länge har huset varit på marknaden? Hur har andra liknande objekt i närheten haft det med intressenter/budgivning? LIgger det något liknande ute på marknaden i närheten?

Jag personligen skulle köra med ett lågt bud, eller avvakta och se hur de andra reagerar.

Sex veckor. Just detta har en del renoveringsbehov, mestadels kosmetiskt som äldre kök m.m. Bättre renoverade 5.8-6.5. Ligger tyvärr inget liknande ute.
Citera
2024-09-20, 12:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Om du bjuder 300k över utgång så finns ju risk att du betalar 300k över marknadsvärde. Om det inte spelar någon roll för dig så kan du väl göra så. Vad är din förväntning om slutpris? Jag hade inte lagt ett bud på 5,3 utan att det åtföljdes av "om vi skriver i dag". Men det kräver förstås att inte snarlika objekt gått dyrare än så sen prisnedgången började. Tyvärr är min uppfattning att många inte har en realistisk uppfattning om värdet längre. De minns pristopparna för ett par år sen och tycker att de ska ha lika bra betalt nu för att "räntan är på väg ned". Då är det svårt med ultimatum och att få snabb affär på en nivå de antagligen tycker är för låg egentligen (men som kanske motsvarar marknadspriset just nu).
Citera
2024-09-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Om du bjuder 300k över utgång så finns ju risk att du betalar 300k över marknadsvärde. Om det inte spelar någon roll för dig så kan du väl göra så. Vad är din förväntning om slutpris? Jag hade inte lagt ett bud på 5,3 utan att det åtföljdes av "om vi skriver i dag". Men det kräver förstås att inte snarlika objekt gått dyrare än så sen prisnedgången började. Tyvärr är min uppfattning att många inte har en realistisk uppfattning om värdet längre. De minns pristopparna för ett par år sen och tycker att de ska ha lika bra betalt nu för att "räntan är på väg ned". Då är det svårt med ultimatum och att få snabb affär på en nivå de antagligen tycker är för låg egentligen (men som kanske motsvarar marknadspriset just nu).

Vi gjorde kalkylen och la upp en plan om att avvakta, se hur övriga budgivare agerade och sen slå till när det verkade ha stannat av. Tji fick vi, någon lyckades lägga ett dolt bud och få det accepterat på förhand så vi och Gud vet hur många andra spekulanter fick inte ens komma på visning. 10-15 % upp.
Citera
2024-09-21, 20:41
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Vi gjorde kalkylen och la upp en plan om att avvakta, se hur övriga budgivare agerade och sen slå till när det verkade ha stannat av. Tji fick vi, någon lyckades lägga ett dolt bud och få det accepterat på förhand så vi och Gud vet hur många andra spekulanter fick inte ens komma på visning. 10-15 % upp.

Sånt där är lite märkligt, men det kanske fanns skäl bortom priset som lockade. Jag förlorade en budgivning en gång för att köparen de valde kunde vänta väldigt länge med tillträde, vilket vi inte ville. Å andra sidan vann jag en budgivning en gång just för att jag kunde vänta den gången... Så det finns ju annat som ska klaffa också. Men det där låter ju lite märkligt, att inte ens släppa in till budgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in