Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 19:59
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Jag handlar en del prylar på Tradera och man kan faktiskt göra en hel del fynd. Däremot säljer jag inte. Blir häpen över hur vissa användare lägger ut en jävla massa annonser för prylar värda ett par tiokronor styck. Borde väl knappast vara värt mödan att emballera, administrera samt ta sig till postombudet för att skicka försändelser som ger en sådan blygsam inkomst, tycker man. Vad tycker ni?

Exempelvis köpte jag en hel jävla porslinsservis med massa koppar och fat för totalt en femtiolapp. Varje del var noggrant inslagen i papper och bubbelplast samt varsamt packad i frigolit i en låda. Måste tagit en halv kväll att pussla ihop för säljaren. Bara ett exempel bland många.
Citera
2024-04-17, 20:01
  #2
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag handlar en del prylar på Tradera och man kan faktiskt göra en hel del fynd. Däremot säljer jag inte. Blir häpen över hur vissa användare lägger ut en jävla massa annonser för prylar värda ett par tiokronor styck. Borde väl knappast vara värt mödan att emballera, administrera samt ta sig till postombudet för att skicka försändelser som ger en sådan blygsam inkomst, tycker man. Vad tycker ni?

Exempelvis köpte jag en hel jävla porslinsservis med massa koppar och fat för totalt en femtiolapp. Varje del var noggrant inslagen i papper och bubbelplast samt varsamt packad i frigolit i en låda. Måste tagit en halv kväll att pussla ihop för säljaren. Bara ett exempel bland många.

Nej det är inte värt jobbet för att tjafsa med köpare över kaffepengar. Själv ger jag bort saker av ringa värde, ett par hundralappar - ger till och med bort mynt för att jag inte orkar med besväret.
Citera
2024-04-17, 20:04
  #3
Medlem
Jag fattar inte hur folk orkar. På köp byt och sälj på facebook säljer dom öppnade kartonger med kaffefilter för tio kronor ibland. Jag förstår mig inte på människor.
Citera
2024-04-17, 20:05
  #4
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Nej det är inte värt jobbet för att tjafsa med köpare över kaffepengar. Själv ger jag bort saker av ringa värde, ett par hundralappar - ger till och med bort mynt för att jag inte orkar med besväret.

Ger också bort till olika secondhandbutiker i närområdet, där vinsten sägs gå till välgörenhet.
Citera
2024-04-17, 20:07
  #5
Medlem
Man-At-Armss avatar
Frugan sålde en del småkrafs på tradera under sin föräldraledighet; barnkläder och dylikt. För hennes del tror jag att hon, konstigt nog, tyckte att det var kul.

Sen har jag som köpare märkt av att vissa butiksägare verkar sälja begagnade varor via tradera; serier och dylikt.
En del privatpersoner är också väldigt aktiva säljare och många bäckar små..
Citera
2024-04-17, 20:09
  #6
Medlem
Roligt att det är fler än jag som häpnar över vad som bjuds ut på Facebook Market och Tradera. För vissa verkar det vara en ren hobby i vilken de får kontakt med många olika människor. Man kan kanske skaffa sig vänner på det sättet😳
Citera
2024-04-17, 20:11
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Antagligen var prylarna väl inslagna i papper och bubbelplast från början. Min mamma har en massa porslin paketerat så fortfarande efter en massa flyttningar. Vet dock inte om jag ens skulle orka lägga det i en papplåda och åka till postombudet för 50kr.. skulle nog slänga. Vissa porslinsgrejor kan dock vara otippat dyra, särskilt från 50 - 60talet.
Citera
2024-04-17, 20:12
  #8
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna

Exempelvis köpte jag en hel jävla porslinsservis med massa koppar och fat för totalt en femtiolapp. Varje del var noggrant inslagen i papper och bubbelplast samt varsamt packad i frigolit i en låda. Måste tagit en halv kväll att pussla ihop för säljaren. Bara ett exempel bland många.

Hur otacksam är du på en skala ?
Var glad att du gjorde ett fynd. Bry dig inte om resten. Det låter lite koko om jag ska vara ärlig
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-17 kl. 20:14.
Citera
2024-04-17, 20:16
  #9
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hur otacksam är du på en skala ?
Var glad att du gjorde ett fynd. Vad ville du klaga på ? Det låter lite stört

Är du dum i huvudet?
Jag är inte otacksam, däremot jävligt förvånad över hur folk orkar.
Citera
2024-04-17, 20:16
  #10
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vissa har det som hobby och tycker att det är kul.
Citera
2024-04-17, 20:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Vissa har det som hobby och tycker att det är kul.

Precis så. Känner en pensionär som tycker det är skoj, hon behöver rullator så inte speciellt aktiv utanför lägenheten.
Får detta henne att må bra så ..
Citera
2024-04-17, 20:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag handlar en del prylar på Tradera och man kan faktiskt göra en hel del fynd. Däremot säljer jag inte. Blir häpen över hur vissa användare lägger ut en jävla massa annonser för prylar värda ett par tiokronor styck. Borde väl knappast vara värt mödan att emballera, administrera samt ta sig till postombudet för att skicka försändelser som ger en sådan blygsam inkomst, tycker man. Vad tycker ni?

Exempelvis köpte jag en hel jävla porslinsservis med massa koppar och fat för totalt en femtiolapp. Varje del var noggrant inslagen i papper och bubbelplast samt varsamt packad i frigolit i en låda. Måste tagit en halv kväll att pussla ihop för säljaren. Bara ett exempel bland många.

Har man en jäkla massa ostämplade frimärken går det tjäna en del. Du vet förr var posten slarvig med stämpling av försändelser, och så länge frimärket inte är stämplat var det bara att lossa det med varmt vatten, sen torka, därefter klistra på det med lite lim, sen tar man betalt för frakten ändå.

Varje gång du får ett paket med frimärken med valör och inte "Svärjebrev" så är det gamla frimärken och du har dumstrutbetalat för frakten.

Problem dock att posten börjat slänga paket i trapphus eller på marken om dom inte får plats i brevlådan. Förr hamnade alla för stora brev på ett utlämningsställe.

Sen tycker ju en del det är kul att hålla på med tradera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback