2024-04-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttisnaski
Nu var det 20km/tim och inte 30 som du säger, och det är definitivt inte bra för miljön och det passar knappast till att använda trean.
Att du ens kommer med argument dylika det du kommer med här avslöjar att du fattar Nada om ämnet, tror du att en bil ombyggd till Epa-traktor drar mindre bensin på en körd sträcka än vad den gjorde innan som vanlig bil är även Du en Jubelidiot!

En bil drar bensin efter antal varvtal motorn snurrar kan man säga, alltså högsta möjliga växel med minsta möjliga gas, och hoppa gärna över växlar på vägen till idealfarten vilket med min bil är ca 80km/tim för minsta möjliga bränsleåtgång.

Har ni ens körkort och är du normalbegåvad som ens tänker tanken att krypkörning i 20km/tim med de låga växlar som krävs skulle vara bättre för miljön än att köra ekonomiskt på högre växlar och efter dem välja bästa hastighet beroende lite på vilken bil du kör?

Om du nu har körkort och en bensindriven bil så kan du väl tanka fullt och köra några tiotal km i 20Km/tim på valfria (möjliga) växlar för att sedan tanka fullt igen för att se hur mycket bränsle som gått åt och sedan rapportera här?

Det är fan rent skrämmande vilka idioter det sitter som rådgivare och experter..

Om du nu är så smart så kan du väl bifoga en källa till dina påståenden?

Jag är ju enligt dig lågbegåvad bara för att jag ställer frågan. Jag antar att du är Gud och vet allt.
Senast redigerad av Storgatan19 2024-04-21 kl. 14:49.
Citera
2024-04-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Usel luft kommer från dubbdäck och Tdi dieselbilar.

Okej, att folk tvingas köra långsammare minskar inte kväveoxider (NOx) och partiklar från TDI-dieselbilar och dubbdäck - direkt. Men indirekt kan lägre hastighetsgränser förbättra hälsan. Om det leder till att fler väljer att köra utanför tätbefolkade områden. Eller om man kan få folk att cykla genom att göra det jobbigt eller långsamt att köra bil. Möjligen...

Men det borde finnas effektivare åtgärder. Vissa städer, t.ex. i Tyskland, har krav på att alla TDI-dieselbilar, även äldre, ska ha eftermonterade partikelfilter (DPF-system) för att få ett klistermärke som tillåter dem att köra i miljözoner. Tror inte Sverige har det kravet. Borde Sverige ha såna krav?

Borde medelstora städer med usel luft, som Sundsvall, införa miljözoner istället för att sänka hastighetsgränsen ytterligare?
Citera
2024-04-21, 22:27
Medlem
Muttisnaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Jag håller med om att han är en idiot. Dock förstår jag inte hur det kan vara dåligt för miljön att köra sakta? Min erfarenhet är att bilar drar mindre vid lägre hastigheter?

Och de lär inte köra på 2:ans växel vid 30km/h snarare 3:an?

Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Om du nu är så smart så kan du väl bifoga en källa till dina påståenden?

Jag är ju enligt dig lågbegåvad bara för att jag ställer frågan. Jag antar att du är Gud och vet allt.

Ställer frågan? -Du skriver i ditt första svar till mig att "din erfarenhet är" att bilar drar mindre vid lägre hastigheter.. Utan några som helst reservationer eller förutsättningar, vilket i detta fallet innebär att din "erfarenhet säger" att det är miljövänligare och bränslesnålare att fisköra i 20km/tim än att köra fortare och ekonomiskt på de högsta växlarna, vilket i min och de flesta andras världar är fullständig galimatias -och en erfarenhet -ingen kan ha, eftersom det är helt galet och en fullständig självklarhet för 99,9999 % av befolkningen.

Jag tänker inte länka något eftersom det finns hur mycket som helst att Googla i ämnet om att köra ekonomiskt, men länka gärna något som som stöder din tes.

Till Koglin är en idiot vars förslag endast bättrar på miljön om folk helt enkelt helt slutar åka bil eftersom man inte längre får åka fortare än folk cyklar och totalt ruttnar på idiotin, och då i en sådan utsträckning att den miljövidriga krypkörningen kompenseras.
Om UniversitetsNissen på fullt allvar stöder din tes så är han en fullständig katastrof och måste avskedas på stående fot, -och omöjligt är det inte, -än är inte den sista idioten född.
Oavsett hur han tänker är han en stor idiot som skulle söka sig ett mindre kvalificerat jobb, om planen är att bara få folk att sluta köra bil p.g.a idiotiska regler så finns det bättre medel att ta till... Varför inte förbjuda framlängesåkning t.ex? Skulle folk vara tvungna att backa bilen vart dom än skulle så skulle de flesta snart tröttna och ta cykeln..

Berätta nu lite om hur dina erfarenheter kunnat bli som dom har blivit, det räcker liksom inte att man en gång hört en "förståsigpåare" en gång i något sammanhang säga att "ju saktare man kör ju ekonomiskare och miljövänligare är det", för att sedan ge sig in och posta i trådar likt denna, risken finns att man gör sig till åtlöje liksom..
Sen sa jag aldrig -Att Jag var smart. Jag sa bara att det räcker att vara normalbegåvad för att ha fullständig koll på vad som diskuteras här..... "You do the math" Liksom.

Har du körkort och förstår du varför en bil har flera växlar med en spak så man kan byta växel om man vill?
Man har inte spaken till att röra om i bensinen om du trodde det
Senast redigerad av Muttisnaski 2024-04-21 kl. 23:01.
Citera
2024-04-21, 23:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Och varför kan ungarna inte ta sig till dessa platser själv? Törs du kanske inte släppa iväg dem dit pga all trafik?
Min unge är vuxen sedan lite drygt 15 år. Men det finns ju fler i landet än jag ..

Det är ju inte alltid häststallar, balettkursen, isladan eller vad ungen nu håller på med finns i närheten och då ställer de goda föräldrarna upp.
Citera
2024-04-21, 23:35
Medlem
Muttisnaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Han är en verklighetsfrånvänd, rabiat bilhatare i största allmänhet och inte mer trafikexpert än någon annan. För ett par månader avgick han ur Lunds klimatpolitiska råd i protest mot att E22 ska byggas ut. Han vill förbjuda bilar - även elbilar - i alla städer och vill att alla ska åka kollektivt. Att kollektivtrafiken fungerar uruselt på många håll, och att det finns gott om folk som inte kan ta sig fram om hans drömmar genomförs, det förstår han inte.

https://www.sydsvenskan.se/2024-02-20/han-lamnar-lunds-klimatpolitiska-rad-i-protest-mot-motorvagen/

Eller hur, är man så där rabiat och världsfrånvänd -så kan man bara inte stå registrerad på en bil med förbränningsmotor för att uppnå ett uns av trovärdighet, men det gör han..

Dubbelmoralen och hyckleriet blir för stort och ogreppbart
Senast redigerad av Muttisnaski 2024-04-21 kl. 23:49.
Citera
2024-04-21, 23:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vem har pratat om cykelambulans?

Jag har pratat om zoner i innerstäder där nya bilar automatiskt tvingas att köra i viss hastighet. Detta finns redan som test i flera städer och är förmodligen något vi får vänja oss vid i framtiden.

Men nu vill alltså milljömuppen förbjuda både fossildrivet och eldrivet. Vad blir det då kvar?
Citera
2024-04-21, 23:52
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Beror på vad det får för effekt. Problemet med moroten och piskan är att det finns ett tredje alternativ i verkligheten, att undvika piskan helt och hållet.
Citera
2024-04-22, 00:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Och varför kan ungarna inte ta sig till dessa platser själv? Törs du kanske inte släppa iväg dem dit pga all trafik?
Kontentan av hela diskussionen är att när politikerna gör det besvärligare för folk (folk som kör bil) att åkan till ett ställe så åker folk till ett annat ställe i stället.
Det första stället få då kraftigt minskat besök vilket för med sig att butiker etc. får slå igen tack vare svikande kundunderlag.

Du kan vrida dig som en mask men har ändå alltid ändan bak, det har redan hänt i massor av städer i Sverige. Jag vill inte åka buss, cykla, folk vill heller inte göra det. Skall jag någonstans kör jag bil. Är det vägbulor, blomlådor, bussfiler, 20-30km/h åker jag någon annan stans. Det har redan blivit så och det vet du också även ifall du är en innerstadsmiljömupp eller vad du nu är.
Citera
2024-04-22, 09:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kontentan av hela diskussionen är att när politikerna gör det besvärligare för folk (folk som kör bil) att åkan till ett ställe så åker folk till ett annat ställe i stället.
Det första stället få då kraftigt minskat besök vilket för med sig att butiker etc. får slå igen tack vare svikande kundunderlag.
Kärran framför hästen... Idag bor 9 av 10 svenskar i en tätort. Och detta kommer inte förändras i framtiden. Då måste vi ju ställa oss frågan om bilen, med alla dessa direkta och indirekta kostnader, är något som måste krävas dagligen också i framtiden.

Citat:
Jag vill inte åka buss, cykla, folk vill heller inte göra det. Skall jag någonstans kör jag bil. Är det vägbulor, blomlådor, bussfiler, 20-30km/h åker jag någon annan stans. Det har redan blivit så och det vet du också även ifall du är en innerstadsmiljömupp eller vad du nu är.
Ja, och detta mentala fängelse som bilen utgör för dig och många andra är ett bekymmer. Vill man åtgärda detta kan det lösas på två sätt, antingen sätta upp väldigt strikta regler (med alla dess indirekta kostnader) eller försöka påverka människor genom mer indirekta metoder, s.k. nudging.

Jag bor några kilometer utanför stadskärnan. Trots detta går det de flesta dagar snabbare för mig att ta mig till jobbet med cykel än med bil. Och kostnaden i fråga om slitage på vägarna, ljudnivå, bensin, parkering, snöskottning etc är givetvis mycket lägre om jag cyklar.

Jag äger själv en bil och inser att den ger oss en fantastisk frihet att ta oss var vi vill när vi vill. Men det betyder inte att man måste ta bilen bara för att man ska ta sig iväg till Ica för att handla lite mat eller ta barnen till träningen. Och med städer anpassade för cyklister kommer fler lokala butiker överleva och barnen kommer mycket tidigare själva kunna ta sig vart de vill.
Citera
2024-04-22, 09:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men nu vill alltså milljömuppen förbjuda både fossildrivet och eldrivet. Vad blir det då kvar?

Det kommer såklart inte hända. Du behöver inte vara orolig.
Citera
2024-04-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kommer såklart inte hända. Du behöver inte vara orolig.

Så länge landet är en demokrati och vi får rösta så kommer aldrig dessa idioter få något att säga
till om. Går inte att vinna ett val i sverige idag där någon går ut med sådana förslag.
Citera
2024-04-22, 11:24
Medlem
Stockholmare och bögar som tänker på klimatet när vi har ett land fyllt av parasiter, negrer alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in