2024-04-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är inte lönt att bo centralt när butikerna flyttar ut, visst gå på krogen men det tröttnar man snart på.

När man handlar (mat, öl och andra förnödenheter) handlar då åtminstone jag för en vecka. Dels blir det billigare när man handlar i större butiker och dels låter man bli onödigt småhandlande. Dasspapper, blöjor, en låda öl skall ju med också. Visst går det med en cykelkärra, men inget jag skulle orka. Ensamhushåll utan barn, som handlar lite varannan dag då funkar det. Många har barn som skall hämtas, lämnas på dagis, alla jävla fritidsaktiviteter ungarna nuförtiden skall hålla på med osv.

Men sitt ni i erat tomma centrum och drick latte bland galleriorna som blivit ombyggda till kontor. Jag ids i princip aldrig åka in till centrum, är nog ganska många med mig som resonerar lika. När det började byggas vägbulor och blev 20 - 40km/h överallt i centrum slutade jag åka dit, av en händelse började köpladorna utanför centrum poppa upp med gratis parkering i överflöd, inga vägbulor och inte 30km/h

Bara för DU vill cykla omkring med lådcykel i snöstorm och spöregn innebär det ju inte att alla andra vill det. Läste senast i går att Mc Donalds flyttat från Halmstads centrum. tror jag det var? Tycker du det är konstigt? Inte för jag skulle sakna donken, men i alla fall.

Jo sen behövs ju mataffären fyllas på med varor också å såvida inte lastbilschaufförerna blir hiskeligt vältränade cyklister lär tillgången på mat och dryck i butikerna bli väldigt begränsad om man mer eller mindre omöjliggjort för trafik att ta sig fram. Sen är det hantverkare mm (även sånna som fraktar väldigt tunga stenar… ) som behöver komma fram med div andra samhällsnyttiga transporter.
Citera
2024-04-20, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller

Sanningen är att "energiomställningen" är katastrofal för miljön på kort och lång sikt och det sanna syftet är att berika 1% och deras lakejer (politiker, Greta m fl).

Tänkte svara seriöst sen kom de populistiska konspirationsteorierna om uppsåt och då blir meningslöst att föra diskussion vidare. Om du nu är så säker på att energiomställningens sanna uppsåt är att "berika 1%" varför investerar du inte då själv i deras bolag? Det verkar ju vara ett tvärsäkert kort om man nu fått alla "globalister" och vetenskapsmän med sig också. Det är ju win-win för en sån som dig. Antingen lyckas energiomställning och du får enorm relativ avkastning på dina investeringar under lång tid och har råd och köra den fetaste elbilen, elbåten eller elflyget på hela marknaden. Eller så misslyckas den och du säljer av din investeringar när det börjar gå utför och får sen fortsätta köra dina bilar och leva i förnekelsen att "klimatomställningen" bara var en hoax.
Citera
2024-04-20, 19:12
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Utifrån den logiken så borde vi ha världens bästa vägar. För brist på skatteintäkter är det inte i detta land.

Vi har fortfarande 3 400 obevakade järnvägsövergångar som dödar runt 10 personer per år och jag vill minnas att vi gjorde om asfalterade vägar till grusvägar för några år se. Dessutom skulle man kunna förhindra hundratals terräng och skogsbränder varje år om man säkrade banvallarna bättre men järnvägen är ju som bekant ännu mer eftersatt än bilvägarna.
Citera
2024-04-20, 19:31
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Sundsvall sänkte nyligen default-hastighetsgränsen till 40 km/h inne i tätorten, och införde 30 km/h på fler sträckor, bl.a. i någon brant backe där det kan vara halt. Vissa tidigare 70-sträckor nära staden har nu gränsen 60 km/h. Jag trodde att motivet enbart handlade om minskad olycksrisk, men det kanske även handlade om att staden har haft usel luft och hög cancerfrekvens. Och om att minska trafikmängden nära stadskärnan genom att flytta trafiken till närliggande motorväg, och till landsvägar, och få folk att betala för att köra över Sundsvallsbron (motorvägsbro)?

Forskning för några år sedan visade att genom att öka antalet hastighetsgränser och göra avståndet kort mellan ändringarna får man folk att kör försiktigare. Att dessutom införa enfiliga passager gör folk mer osäkra och därmed försiktigare.

I mitt radhusområde (privat väg) har vi fått skyltar som säger "10 km/h", men jag klarar inte av att köra långsammare än 15 km/h.
Gävle införde 30km/h i centralt och i bostadsområden redan 2011 när jag bodde där. Tyckte det fungerade bra. Mycket mindre buller. Jag gillar att köra bil men vill kunna sova om nätterna.
Citera
2024-04-20, 20:57
Medlem
Muttisnaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
"Gör det jobbigare att köra bil och bygg om städerna. Det är trafikexperten Till Koglins beska medicin för att få bukt med utsläppen från trafiken. Sänk hastigheten till 20 kmh, det är bästa lösningen"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/experten-sank-hastigheten-till-20-kmh

Håller vi med Till Koglin? Kommer vi snart köra i 20 kmh i timmen runt om i Sverige? Vad tycker ni? Diskutera!

Sitta och krypköra på 2:ans växel är allt annat än bra för miljön! IDIOT!
Citera
2024-04-20, 21:01
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Tänkte svara seriöst sen kom de populistiska konspirationsteorierna om uppsåt och då blir meningslöst att föra diskussion vidare. Om du nu är så säker på att energiomställningens sanna uppsåt är att "berika 1%" varför investerar du inte då själv i deras bolag? Det verkar ju vara ett tvärsäkert kort om man nu fått alla "globalister" och vetenskapsmän med sig också. Det är ju win-win för en sån som dig. Antingen lyckas energiomställning och du får enorm relativ avkastning på dina investeringar under lång tid och har råd och köra den fetaste elbilen, elbåten eller elflyget på hela marknaden. Eller så misslyckas den och du säljer av din investeringar när det börjar gå utför och får sen fortsätta köra dina bilar och leva i förnekelsen att "klimatomställningen" bara var en hoax.
Du verkar inte kunna bemöta den fakta som jag lade fram. Oavsett vad jag tycker i övrigt, så finns det inget som hindrar dig att replikera i sakfrågan. Att göra exit i sakdiskussioner med motivationen att motparten är konspirationsteoretiker / "sån som dig" etc. associerar jag med Woke/vänstermänniskor som tänker i känslor. Du får gärna smäda mig så länge som du presenterar relevant fakta och resonemang.

I slutändan så kommer du eller jag att få rätt (om inte båda har fel) vilket innebär att noggrann analys av fakta är relevant. Jag är inte känslomässigt investerad utan baserar min ståndpunkt på min bästa, neutrala analys av den fakta jag känner till. Så snart någon presenterar ett mer övertygande resonemang så kommer jag att ändra mig.

Jag skulle gärna investera som du föreslår om jag såg tydliga tecken på att vanliga människor på allvar börjar tro på klimatnarrativet. Jag gör det ännu inte eftersom vanliga människor tydligt agerar som om de bara ger läpparnas bekännelse och det så tydligt framgår att "drevet" tvingar dem till det. Bolidens aktiekurs visar exempelvis tydligt att människor anser att fossilfritt stål är Larry Fink-trams som riskerar att ruinera bolaget.

Jag uppskattade att diskutera med dig eftersom jag såg potential att lära mig något nytt. Men jag antar att du inte kan, eller inte vill anstränga dig, när det möts lite motstånd. Jag hoppas att jag har fel om det, men det är såklart upp till dig.
Citera
2024-04-21, 06:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
..alla jävla fritidsaktiviteter ungarna nuförtiden skall hålla på med osv.
Och varför kan ungarna inte ta sig till dessa platser själv? Törs du kanske inte släppa iväg dem dit pga all trafik?
Citera
2024-04-21, 07:51
Medlem
Undrar om han tänker att den hastigheten ska gälla även bussar?
Ett sätt att minska utsläppen är ju att se till att fler åker kollektivt. En bil som står kvar hemma eller på en pendelparkering släpper ut noll.
Men det blir ju inte särskilt lockande om bussen ska puttra fram i 20 km/h
Citera
2024-04-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttisnaski
Sitta och krypköra på 2:ans växel är allt annat än bra för miljön! IDIOT!

Jag håller med om att han är en idiot. Dock förstår jag inte hur det kan vara dåligt för miljön att köra sakta? Min erfarenhet är att bilar drar mindre vid lägre hastigheter?

Och de lär inte köra på 2:ans växel vid 30km/h snarare 3:an?
Citera
2024-04-21, 09:09
Medlem
Borde gå en gubbe med en röd flagga och skrika "Bil kommer" framför varje bil.
Citera
2024-04-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus

Det ena utesluter inte det andra. Jag har tjänat massvis med pengar på miljö-scammen. Det betyder inte att jag inte har rätt att påpeka att det är en scam.
Citera
2024-04-21, 09:23
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Perfekt förslag. Sedan 30 på motorväg för all trafik så kan tåget göra sin efterlängtade comeback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in