2024-04-22, 18:08
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men nu vill alltså milljömuppen förbjuda både fossildrivet och eldrivet. Vad blir det då kvar?
De kanske ser en framtid för atomdrivna bilar?
Citera
2024-04-22, 18:13
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
"Gör det jobbigare att köra bil och bygg om städerna. Det är trafikexperten Till Koglins beska medicin för att få bukt med utsläppen från trafiken. Sänk hastigheten till 20 kmh, det är bästa lösningen"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/experten-sank-hastigheten-till-20-kmh

Håller vi med Till Koglin? Kommer vi snart köra i 20 kmh i timmen runt om i Sverige? Vad tycker ni? Diskutera!
Intressant infallsvinkell, att försvåra för bilisterna.
Ett annat tips på detta tema kunde vara att förbjuda servostyrning, då blir det verkligen jobbigare att köra. Även automatväxel borde då förbjudas
Citera
2024-04-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttisnaski
Ställer frågan? -Du skriver i ditt första svar till mig att "din erfarenhet är" att bilar drar mindre vid lägre hastigheter.. Utan några som helst reservationer eller förutsättningar, vilket i detta fallet innebär att din "erfarenhet säger" att det är miljövänligare och

Ja? Jag säger det är min erfarenhet? Men jag har inga reservationer? Jag sade ju precis att det är min erfarenhet ?!? Är inte det en väldigt stor "reservation" ?

Jösses......
Citera
2024-04-23, 19:44
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Okej, att folk tvingas köra långsammare minskar inte kväveoxider (NOx) och partiklar från TDI-dieselbilar och dubbdäck - direkt. Men indirekt kan lägre hastighetsgränser förbättra hälsan. Om det leder till att fler väljer att köra utanför tätbefolkade områden. Eller om man kan få folk att cykla genom att göra det jobbigt eller långsamt att köra bil. Möjligen...

Men det borde finnas effektivare åtgärder. Vissa städer, t.ex. i Tyskland, har krav på att alla TDI-dieselbilar, även äldre, ska ha eftermonterade partikelfilter (DPF-system) för att få ett klistermärke som tillåter dem att köra i miljözoner. Tror inte Sverige har det kravet. Borde Sverige ha såna krav?

Borde medelstora städer med usel luft, som Sundsvall, införa miljözoner istället för att sänka hastighetsgränsen ytterligare?

I Sverige så skattebefriar vi bilar utan katalysator istället. Om man nu bryr sin om luftkvalite så ska Dubbdäck ,tdi dieslar och katalysatorlösa bilar inte få existera i tätbebyggda områden. Om vi säger såhär så bor jag i en stad med 30 km maxhastighet inom stadskärnan där bilarna både måste stanna för och anpassa sig till gångtrafikanter , detta minskar inte trafiken ett dugg. Så det måste alltså införas i hela staden och då ska alltså yrkeschaufförer inklusive bussar masa sig fram i 20 km i timmen? Visst du kan undanta bussar tex ända tills dom hamnar bakom någon som kör sakta. Plus att du inte kommer ha någon som helst möjlighet att se till att det efterlevs. Då är miljözoner en bättre väg att gå.
Citera
2024-04-24, 00:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe

Vilka är de? Han och hans hjärnspöken?
Citera
2024-04-24, 00:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kommer såklart inte hända. Du behöver inte vara orolig.

Jag är inte orolig bara undrar vad en dåre anser är framtiden.
Citera
2024-04-24, 06:41
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Men nu vill alltså milljömuppen förbjuda både fossildrivet och eldrivet. Vad blir det då kvar?

Citat:

Citat:
Vilka är de? Han och hans hjärnspöken?

Miljömupparna
Citera
2024-04-25, 22:16
Medlem
Mycket bra förslag. Tror det kommer införas i framtiden då fördelarna ur miljö och hälsosynpunkt är uppenbara. Givetvis kommer det inte gälla bussar ambulans eller polis som någon dåre i tråden inbillade sig.

Buller och skadliga utsläpp behöver minska. Belastningen på vägarna behöver minska.

Man borde också införa följande för att minska onödig nöjeskörning:

- Totalförbud mot motorcyklar, mopeder och A traktorer

- Maxhastighet för bilar kopplad till GPS så att de inte kan överskrida maximal hastighet på en viss väg. Bör finnas en nödlösning för att överskrida hastigheten i akuta situationer men då behöver föraren i efterhand bevisa för myndigheten att situationen var akut annars ryker körkortet.

- Subventionera kollektivtrafik och tjänster som levererar mat till hushållen.

- Beskatta privatbilism ännu hårdare.

- Förbud högtalarsystem med en viss effekt.

- Hårdare sanktioner mot den som överskrider grönsvärden för buller med sitt fordon. Spelar du för hög musik eller orsakar onödigt buller mer än tre gånger ryker körkortet tio år framåt.
Citera
2024-04-26, 05:52
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Intressant infallsvinkell, att försvåra för bilisterna.
Ett annat tips på detta tema kunde vara att förbjuda servostyrning, då blir det verkligen jobbigare att köra. Även automatväxel borde då förbjudas

Verkliga amatörlösningar. Det är såklart hjulet som ska förbjudas. Eller åtminstone ratten. Det borde göra körandet så in i helvete mycket svårare.
Citera
2024-04-26, 18:34
Medlem
Spoektrikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Klimathetsen är ju ett sätt att plocka folk på pengar också med avgifter och skatter, dom bygger upp ett domedagscenario. Spelar på rädslor och skuldkänslor med tänk på barnen snacket. Ganska lätt att se igenom faktiskt. Du har ett liv att leva ska man begränsa det ingen kommer någonsin att tacka dig för det. Räcker att undvika att skaffa barn så har man gjort tillräckligt.
Alla teknologiska lösningar som ligger i pipelinen för framtiden bortser man också från för agendan är att få många att köpa in på detta. Kolla journalister som skriver om hur dom ska sluta flyga och hetsar sen så står dom där på Arlanda, det är ett enormt hyckleri. Sen att tro att 10 miljoner människor Sverige gör någon som helst skillnad är skrattretande, ska vi offra oss till ingen nytta.
Det är idioti.

Du är ju totalt hjärntvättad förstår du inte att du har blivit lurad?
Hur kan du tänka på pengar när det är våra liv som är hotade? Skuldkänslor ska du definitivt ha, så som du resonerar
Du har inga bevis för de journalisterna ska ha hycklat, så som du nämner. Inte heller har du belägg för att vi i Sverige inte kan göra någon nytta. Faktum är att det finns massor vi kan göra som gör stor skillnad. Vi i Sverige måste gå främst i ledet i kampen mot koldioxiden. Det är ifall vi inte gör någonting och bara fortsätter som vi har gjort som vi offrar oss få in det i skallen

Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Törstiga bilar? Har du missat att elbilarna tar marknadsandelar?

Att köra bil kommer sannolikt inte gå att göra i samma utsträckning som förut. Kanske om produktionen av bilarna blir koldioxidneutral så att de kan produceras i stort antal.

Och vad odlar du själv? Hur mycket av ditt kaloriintag odlar du? Du som är så duktig... Jag gissar du är emot kärnkraft också.

Jag odlar det jag behöver. Det är inget du ska försöka nå med dina långa fingrar. Jag gissar att du är för livsfarliga kärnkraftverk som ska förorena hela vår överblickbara framtid med gammalt radioaktivt avfall.

Dåre
Citera
2024-04-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoektriks

Jag odlar det jag behöver. Det är inget du ska försöka nå med dina långa fingrar. Jag gissar att du är för livsfarliga kärnkraftverk som ska förorena hela vår överblickbara framtid med gammalt radioaktivt avfall.

Dåre

Varför skulle jag bry mig om vad du odlar?

Vad är "gammalt radioaktivt avfall" ? Är det nukleärt avfall från Atlantis?

Dåre
Citera
2024-04-27, 00:24
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Låter rätt ogenomtänkt. Alla som bor i städer blir i princip inlåsta och begränsade till vad kollektivtrafiken tillåter. Detta kommer omöjligt vänsterlurvlarna i storstäderna att acceptera.

Dessutom bor vi i ett land där vintervädret kan vara rätt kymigt. Nä, packa ihop Till och reklamera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in