Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-15, 20:21
  #1
Medlem
Halloj! Vänder mig till er kunniga innan jag dunkar huvudet i TVn istället.
Min fråga gäller upplösningen på min nya TV.
Har köpt en 4K TV (TCL 55" P631 4K LED Smart TV), men får inte alls den kvaliten när jag kollar livesport via TV4Play/ Discovery.

Jag har fiber & har nätverkskabel från TV till routern. Har Telenor bredband 250, är det för dåligt för livesport i Ultra HD?

Googlat i timmar nu, testat trådlöst, kabel, bytt nätverkskablar osv.
Enligt bredbandskollen har jag 90 i nedladdningshastighet.

Använder en nätverkskabel cat 6 (en del år gammal).
Tacksam för er hjälp!
Citera
2024-04-15, 20:31
  #2
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granatkombo
Halloj! Vänder mig till er kunniga innan jag dunkar huvudet i TVn istället.
Min fråga gäller upplösningen på min nya TV.
Har köpt en 4K TV (TCL 55" P631 4K LED Smart TV), men får inte alls den kvaliten när jag kollar livesport via TV4Play/ Discovery.

Jag har fiber & har nätverkskabel från TV till routern. Har Telenor bredband 250, är det för dåligt för livesport i Ultra HD?

Googlat i timmar nu, testat trådlöst, kabel, bytt nätverkskablar osv.
Enligt bredbandskollen har jag 90 i nedladdningshastighet.

Använder en nätverkskabel cat 6 (en del år gammal).
Tacksam för er hjälp!

Står det i dina avtalsvillkor att du måste ha mer än cat 6?

Har du en TV Router från Telenor och det inte funkar.
Ge dig på dom bara.

Jag är själv kund hos dom sen typ millenieskiftet...

Det gäller bara att stå på sig.. att förklara att dom är dumma i huvudet, fast på ett snällt sätt...

Då ordnar sig det mesta.... och sjävlkart får man oftast kompensation för deras idioti..

En gång fick jag en felaktig faktura....

Det slutade med att istället för EN månads upprättelse kring saken så fick jag 9 månader gratis...
Det där med kredit och debit är inte deras grej...
Telenors kundsupport är underbart (in)kompetenta.
Citera
2024-04-15, 20:38
  #3
Medlem
Är sändningen i 4K?
Är väl bara ett fåtal som sänds med det?
__________________
Senast redigerad av tjanska 2024-04-15 kl. 20:41.
Citera
2024-04-15, 20:58
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vild gissning ytterst få som sänder 4K och är det så brukar det oftast vara sportsändningar eller om man har tur någon naturdokumentär.
Vad jag hört sänder de vanliga kanalerna knappt 1080p men jag kan ha fel.
Citera
2024-04-15, 21:06
  #5
Medlem
Tror att det är så enkelt att TV4 Play sänder i usel kvalitet.
Det finns nog en anledning till att skiten fått 1,1/5 i betyg av närmare 1000 omdömen.
Kolla så att du stängt av all bildförbättring, ingen bild blir bättre av att ha dom på.
__________________
Senast redigerad av Nypan-sr 2024-04-15 kl. 21:11.
Citera
2024-04-15, 21:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Är sändningen i 4K?
Är väl bara ett fåtal som sänds med det?

Det tror jag inte, men för att dom ska sända i högsta möjliga upplösning live så måste internet vara en viss mängd. Men vet inte om det beror på bredbandet, nätverkskabel, router osv.

Dom lär ju ialf sända i HD, och det tycker jag inte att jag får ut :/
Citera
2024-04-15, 21:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Vild gissning ytterst få som sänder 4K och är det så brukar det oftast vara sportsändningar eller om man har tur någon naturdokumentär.
Vad jag hört sänder de vanliga kanalerna knappt 1080p men jag kan ha fel.

Såhär står det på discovery sport:

Discovery+ visar innehållet i full HD och med 2.1-ljud. För att få den bästa upplevelsen på Discovery+ rekommenderas en internethastighet på minst 2,5 Mbit/s.

För streaming i HD-kvalitet eller direktsänd sport behövs minst 6,5 Mbit/s i nedladdningshastighet.
Citera
2024-04-15, 21:12
  #8
Medlem
TV4 HD sänder i 1080i, Play kör troligen sämre kvalitet.
Citera
2024-04-15, 21:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granatkombo
Såhär står det på discovery sport:

Discovery+ visar innehållet i full HD och med 2.1-ljud. För att få den bästa upplevelsen på Discovery+ rekommenderas en internethastighet på minst 2,5 Mbit/s.

För streaming i HD-kvalitet eller direktsänd sport behövs minst 6,5 Mbit/s i nedladdningshastighet.
Full HD är inte 4K
https://digitalfotoforalla.se/kamera...ltra-hd-og-hdr
__________________
Senast redigerad av tjanska 2024-04-15 kl. 21:18.
Citera
2024-04-15, 21:27
  #10
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granatkombo
Halloj! Vänder mig till er kunniga innan jag dunkar huvudet i TVn istället.
Min fråga gäller upplösningen på min nya TV.
Har köpt en 4K TV (TCL 55" P631 4K LED Smart TV), men får inte alls den kvaliten när jag kollar livesport via TV4Play/ Discovery.

Jag har fiber & har nätverkskabel från TV till routern. Har Telenor bredband 250, är det för dåligt för livesport i Ultra HD?

Googlat i timmar nu, testat trådlöst, kabel, bytt nätverkskablar osv.
Enligt bredbandskollen har jag 90 i nedladdningshastighet.

Använder en nätverkskabel cat 6 (en del år gammal).
Tacksam för er hjälp!

Sänds just sporten i 4k? Annars är det oftast endast någon enstaka film dom har som går 4k.
Testa sökrutan där du söker på innehåll och skriv "4k" så ser du hur lite som faktiskt sänds i den upplösningen.

Tyvärr
Citera
2024-04-15, 21:45
  #11
Medlem
Stödjer TVn ens över 100mbit uppkoppling? Tvs brukar vara 1/10/100 genom nätverkskabeln medans datorer är 1/10/100/1000.

Oavsett så kommer du inte märka nån skillnad med högre nätverkshastighet.. Inte ens 1000mbit lina hade gjort någon skillnad. Sålänge du inte streamar filmer som kräver en bitrate över 100mbit/s vilket är typ ingen film.

Sen vet jag inte riktigt om man kan kalla filmer för "4k" när de streamas i samma kvalité som en 1080p remux film och inte ens det ibland tyvärr.
Citera
2024-04-16, 07:29
  #12
Medlem
Niggerss avatar
Kollar att switchar och liknade är 1 Gbit. Finns något program som kan mäta paket förlusten i nätverket?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback