Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 14:09
  #1
Medlem
Står på Brintellix 10 mg. Jag har även migrän med aura och står på Sumatriptan när jag får anfall. Utskrivande läkare för Brintellix sa att det inte var någon fara/inte fanns någon interaktion mellan dessa.

En enkel googling visar ju dock att den informationen finns överallt, att det inte är bra att blanda. Fass för Brintellix: 'Samtidig administrering med serotonerga läkemedel t ex opioider (inklusive tramadol) och triptaner (inklusive sumatriptan) kan leda till serotonergt syndrom (se avsnitt Varningar och Försiktighet).'

Däremot kommer inte detta upp i Janusmed interaktioner, där verkar det vara helt safe när jag slår in båda dessa läkemedel. Hur går det ihop? Vad är rätt?

Om man nu skulle få serotonergt syndrom, är det 0-100 direkt superakut illa där man ska söka vård vid minsta tecken eller är det en gradvis buildup av helvetet där man inte behöver söka vård förrän man upplever alla symtom eller hur brukar det se ut? Hur snabbt behöver man söka vård?

Undrar förövrigt om Oxycodon faller under samma kategori som Tramadol (opioid) och därmed har samma risk?
Citera
2024-04-19, 09:18
  #2
Medlem
Svavelvinters avatar
Det är olika hur snabbt det går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback