• 1
  • 2
2024-04-13, 09:29
Medlem
hur är det med att anmälan en polis för förtal i en rättegång?
Senast redigerad av melyhna 2024-04-13 kl. 09:34.
Citera
2024-04-13, 09:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Du kan anmäla för precis vad du vill.
Citera
2024-04-13, 09:38
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Hej, jag vill verkligen inte att ni ska skriva något som int er till sammanhanget eller något elakt. Jag lider fruktansvärt ändå. Ok? Tack.

Jag åkte fast för drograttfylleri för ett tag sen (ville ta livet av mig men ångrade mig och tog bilen till min närstående 10min bort, ja jag var jättehög, rädd, hade tagit en miljard bensodiazepiner å höll på dö) jag har noll tillit till sjukvården och framför allt till polisen i min stad. Vi behöver verkligen inte diskutera det, som sagt mår redan dåligt å jaa, jag önskar väl att jag bara kunde ha fått dött. Så, igen. Skriv inget elakt.

Saken till det hela är att jag fick ju va på rättegång och polisen som vittnade mot mig som hade tagit fast mig (inte ens när jag satt i bilen utan var 10m ifrån, så 1. Han ljög i rätten men sånt kan ju aldrig jag bevisa
2. Nummer 2 är viktig, han säger på rättegången - som jag tror att jag blir hårt dömd - är för att han säger ”X brukar köra rattfull och det är av vikt att vi får stopp på (mig)” jag har aldrig kört påverkad än just den gången, aldrig blivit stoppad av polis, aldrig blåst - så det var ren lögn för att sätta dit mig. Snabb historia så har den här polismannen en personlig vandetta mot mig och jag har JO anmält han tidigare för misshandel/övervåld från ett annat självmordsförsök (med knark) och knark är ju bajs och dom drömmer väl om att bara få sätta dig mig för man får ju inte sätta dit folk för droger när det rör sig kring självmord. Så det är därför jag inte valde att ringa polisen då och sjukvården för jag har verklgien inge förtroende alls med allt ovanstående jag skriver.

Nu undrar jag om jag kan anmäla honom för förtal för att han sa på rättegången - under ed och straffansvar - att jag ”brukar” köra rattfull och det finns inget jag blivit dömd för. Vadå, snackar han om misstankeregistret? Det får man ju inte ens läcka ut?

Jag kanske inte kommer vinna, men det är för att jag vill - by heart - markera och att han ska sluta trakassera mig och bla bla.

Är det rimligt? Frågan är inte om det är värt det, utan rimligt?

Jag vet att jag kan begära ut alla hans pm om mig men jag vill veta om förtalet. Det är ju inspelat hos rätten

Nej, polisen har inte begått förtal.

Du har kört drograttfull även om det bara hände den gången. Det är den gången du står åtalad för som du körde drograttfull.

Ta ditt straff och fokusera på att bli bättre istället för att jaga polisen.
Citera
2024-04-13, 10:41
Medlem
diseuses avatar
Citat:
När någon är kallad som vittne i en rättegång är det inte aktuellt att åtala dem för förtal, ens om de ljuger. När något vittne ljuger i en rättegång är den lämpliga brottsrubriceringen istället mened (15 kap. 1 § brottsbalken).
Citera
2024-04-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Jag är ingen jurist, men har väldigt stor erfarenhet av att anmäla snutkukar (tror knappt jag anmält någon ainahora faktiskt).

Lycka till med snutkuken alt. ainahoran. Det mesta verkar rätt poänglöst kring att anmäla snutkukar osv. i dagens läge. Men! Det är antagligen bra att anmälningarna finns. Vissa initierade källor hävdar att snutkukarna får gå om dom får för många anmälningar på sig. Så, jag uppmuntrar alla att anmäla snutkukar och ainahoror som begår brott, trots att det är väldigt frustrerande. På dom bara!
Citera
2024-04-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck.flashback
Jag är ingen jurist, men har väldigt stor erfarenhet av att anmäla snutkukar (tror knappt jag anmält någon ainahora faktiskt).

Lycka till med snutkuken alt. ainahoran. Det mesta verkar rätt poänglöst kring att anmäla snutkukar osv. i dagens läge. Men! Det är antagligen bra att anmälningarna finns. Vissa initierade källor hävdar att snutkukarna får gå om dom får för många anmälningar på sig. Så, jag uppmuntrar alla att anmäla snutkukar och ainahoror som begår brott, trots att det är väldigt frustrerande. På dom bara!

Haha tack för stödet, bror. Hatar dom med
Citera
2024-04-14, 22:21
Medlem
Hur fan kan du köra med knark i kroppen och riskera andra människors liv??
Citera
2024-04-15, 11:21
Bannlyst
Citat:
Haha tack för stödet, bror. Hatar dom med
Yes! Jo, eller, jag hatar dom inte. Jag hatar ingenting. Det blir man bara bitter av. Jag föraktar dom (aina). Jag tror det är bättre att förakta än att hata dom. Tyvärr går det inte riktigt att driva med aina längre, som man kunde förr. Dom verkar ta i stort sett allt på sk. blodigt allvar numera.
Citera
2024-04-15, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkanjansson
Hur fan kan du köra med knark i kroppen och riskera andra människors liv??
Det är tur att vi har flashback 2024 som en viktig Moralisk Kompass i Sverige idag när den svenska kyrkan har tappat mark allt mer, i stort sett, i hundratals år. Tack för att ni finns: moralens hjältar på flashback.

Räknar med varning för OT, och avslutat konto nu!
Citera
2024-04-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck.flashback

Jag har anmält ett rätt stort antal polisklockstaplar genom åren, men det är mest för nöjes skull. Det leder aldrig någonvart.
Citera
2024-04-15, 19:17
Medlem
Omöjligt i stort sett att få en polis dömd. De brukar komma undan med det mesta.
Citera
2024-04-15, 19:24
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När någon är kallad som vittne i en rättegång är det inte aktuellt att åtala dem för förtal, ens om de ljuger. När något vittne ljuger i en rättegång är den lämpliga brottsrubriceringen istället mened (15 kap. 1 § brottsbalken).
Hur skulle bevisbördan bli vid ett sådant mål? Om det hade handlat om förtal är ju praxis, såvitt jag vet, att det som står åtalad för förtal måste visa att det han säger är sant eller att han hade skälig grund för det. Gäller samma vid mened?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in