• 1
  • 2
2024-04-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur skulle bevisbördan bli vid ett sådant mål? Om det hade handlat om förtal är ju praxis, såvitt jag vet, att det som står åtalad för förtal måste visa att det han säger är sant eller att han hade skälig grund för det. Gäller samma vid mened?

Alltså. Han påstod att jag brukar va påverkad va narkotika vilket inte är sant (juridisk) eftersom jag aldrig har åkt dit på det. Så då tycker jag det är förtal
Citera
2024-04-16, 09:19
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Alltså. Han påstod att jag brukar va påverkad va narkotika vilket inte är sant (juridisk) eftersom jag aldrig har åkt dit på det. Så då tycker jag det är förtal
Om du kollar definitionen av förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) så står att en handling aldrig leder till straff för förtal för den som var ”skyldig att uttala sig”. Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning säger (sidan 11):
Exempel på situationer när det kan finnas en skyldighet att uttala sig är vittnesmål, polisförhör samt andra förhör eller utredningar som äger rum inför domstolar eller administrativa myndigheter vid prövning av mål eller ärenden.
Kort sagt, det en polisman sagt under en rättegång kan aldrig leda till att han åker dit för förtal. Om han ljugit då är det istället mened som du i så fall skulle kunna få honom fälld för.
Citera
2024-04-16, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag har anmält ett rätt stort antal polisklockstaplar genom åren, men det är mest för nöjes skull. Det leder aldrig någonvart.
Det jag har anmält har lett till väldigt mycket gott för min egen personliga del. Sen är det så att framför allt aspirant-snutkukar (det är ganska sällan det handlar om ainahoror, dom kvinnliga poliserna brukar åtminstone bete sig som civiliserade människor, dock utan någon begåvning att tala om) får gå om dom får anmälningar på sig. Det gäller även vissa äldre snutkukar. Får dom tillräckligt många anmälningar på sig plockar någon snutkukskommisarie (eller liknande) bort snutkuken i fråga, från gatorna åtminstone. "Sparkas uppåt" kanske? Enligt svensk tradition.
Citera
2024-04-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du kollar definitionen av förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) så står att en handling aldrig leder till straff för förtal för den som var ”skyldig att uttala sig”. Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning säger (sidan 11):
Exempel på situationer när det kan finnas en skyldighet att uttala sig är vittnesmål, polisförhör samt andra förhör eller utredningar som äger rum inför domstolar eller administrativa myndigheter vid prövning av mål eller ärenden.
Kort sagt, det en polisman sagt under en rättegång kan aldrig leda till att han åker dit för förtal. Om han ljugit då är det istället mened som du i så fall skulle kunna få honom fälld för.

Men en fråga, visst bör det där vara förtal?
Citera
2024-04-18, 08:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Men en fråga, visst bör det där vara förtal?
Som sagt, om en person kallats som vittne i en rättegång är det omöjligt att få dem fällda för förtal på grund av vad de säger som en del av sitt vittnesmål. Brottet förtal är konstruerat på ett sätt som innebär att vittnesutsagor per definition inte är straffbara som förtal. Om någon har ljugit under en rättegång är det istället brottet mened de skulle åka dit för, inte brottet förtal.
Citera
2024-05-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som sagt, om en person kallats som vittne i en rättegång är det omöjligt att få dem fällda för förtal på grund av vad de säger som en del av sitt vittnesmål. Brottet förtal är konstruerat på ett sätt som innebär att vittnesutsagor per definition inte är straffbara som förtal. Om någon har ljugit under en rättegång är det istället brottet mened de skulle åka dit för, inte brottet förtal.

Nää har läst på, det är väl mened till rättssak, förtal till mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in