• 1
  • 2
2024-04-12, 18:21
Medlem
Bor i en tämligen dyr (ca 12000 kr/månad) hyresrätt i centrala Stockholm. Blev arbetslös i höstas men har lön fram till 30 april, sen blir det A-kassa och inkomstförsäkring.

Jag funderar på att hyra ut ett av sovrummen, dels för inkomsten och dels för det sociala. Frågan är vilken hyra som är rimlig? Jag vill inte riskera att bli återbetalningsskyldig när hyresgästen flyttar därifrån. Lägenheten ligger riktigt bra till för studerande på KTH.

Det rum jag tänkt hyra ut är på 18 kvm. Hyresgästen kan få disponera ett mindre badrum med duschkabin själv.

Egentligen är jag inte intresserad av att ta maximal godkänd hyra, men lägger man sig för lågt så blir man väl nedringd av spekulanter!
Citera
2024-04-12, 18:27
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Bor i en tämligen dyr (ca 12000 kr/månad) hyresrätt i centrala Stockholm. Blev arbetslös i höstas men har lön fram till 30 april, sen blir det A-kassa och inkomstförsäkring.

Jag funderar på att hyra ut ett av sovrummen, dels för inkomsten och dels för det sociala. Frågan är vilken hyra som är rimlig? Jag vill inte riskera att bli återbetalningsskyldig när hyresgästen flyttar därifrån. Lägenheten ligger riktigt bra till för studerande på KTH.

Det rum jag tänkt hyra ut är på 18 kvm. Hyresgästen kan få disponera ett mindre badrum med duschkabin själv.

Egentligen är jag inte intresserad av att ta maximal godkänd hyra, men lägger man sig för lågt så blir man väl nedringd av spekulanter!
Finns det två badrum alltså?
Har man tillgång till de kök, bvardagsrum och hall?
I så fall minst 4.000 kr per månad.
Tjej, ickerökare, student (de betalar inte under sommaren).
-------------------
Får man det för billigt uppskattar man inte värdet.
------------------------
betalade själv 3.700 i mellanstor stad centralt i villa nyligen
Citera
2024-04-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns det två badrum alltså?
Har man tillgång till de kök, bvardagsrum och hall?
I så fall minst 4.000 kr per månad.
Tjej, ickerökare, student (de betalar inte under sommaren).
-------------------
Får man det för billigt uppskattar man inte värdet.
------------------------
betalade själv 3.700 i mellanstor stad centralt i villa nyligen

Ja, två badrum i lägenheten.

Jag hade absolut tänkt att hyresgästen skulle ha tillgång till köket och antagligen till vardagsrummet också. Men vem bestämmer vilken TV-kanal man ska se på?

Tänkte faktiskt inte på att studenter kanske inte vill hyra rummet under sommarlovet
Senast redigerad av LezFear 2024-04-12 kl. 18:33.
Citera
2024-04-12, 18:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Jag hade absolut tänkt att hyresgästen skulle ha tillgång till köket och antagligen till vardagsrummet också. Men vem bestämmer vilken TV-kanal man ska se på?
Sälj det. 500 kr per månad och vartannat tryck på "tv-grejen"
Eget badrum är värt.
Minst 4.000 kr.
Du får säkert 5.500 kr. möblerat med skrivbord för student, byrå, säng, garderob
Skönt att ha en student - själv under sommaren kanske
Citera
2024-04-12, 19:26
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Tänkte faktiskt inte på att studenter kanske inte vill hyra rummet under sommarlovet

Hur stor är den?

Rimlig hyra enligt praxis brukar vara en % som jämställs med ytan de fär använda.

Är lägenheten en 3a och ni delar alla ytor utom ert sovrum kan du ta 6000:-.
Citera
2024-04-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Hur stor är den?

Rimlig hyra enligt praxis brukar vara en % som jämställs med ytan de fär använda.

Är lägenheten en 3a och ni delar alla ytor utom ert sovrum kan du ta 6000:-.

En fyra på drygt 100 kvm.
Citera
2024-04-12, 19:46
Medlem
Conor-MacGyvers avatar
7400:- är skäligt.

Du kan gå upp någon tusing till för att rensa bort mer fattigt slödder.
Citera
2024-04-12, 19:46
Medlem
_killahs avatar
Citat:
En fyra på drygt 100 kvm.

Har inneboende rätt till 50% av ytan är de halva hyran. Har den rätt till 33% är de 33% av hyran. Om du vill ha det enkelt och korrekt utsn risk för återbetalning.

Btw. 4a på 100kvm för 12 är ju väldigt billigt om den är innanför tullarna
Citera
2024-04-12, 19:47
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
7400:- är skäligt.

Du kan gå upp någon tusing till för att rensa bort mer fattigt slödder.

Mer än halva hyran är aldrig skäligt enligt hyresnämnden.
Citera
2024-04-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har inneboende rätt till 50% av ytan är de halva hyran. Har den rätt till 33% är de 33% av hyran. Om du vill ha det enkelt och korrekt utsn risk för återbetalning.

Btw. 4a på 100kvm för 12 är ju väldigt billigt om den är innanför tullarna

Tack! Lägger mig nog på ca 4000 kr för att vara på den säkra sidan.

Jo, det är kanske billigt för en sådan lägenhet, men jag inser att det är rätt mycket pengar för mig om arbetslösheten blir långvarig.
Citera
2024-04-12, 19:59
Medlem
Jag har ärligt talat noll koll på vad det kostar för studenter att hyra bostad. Här är en pytteliten lägenhet för 7300 kr/månad. Hur har studenter råd?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202408713
Citera
2024-04-12, 20:04
Medlem
Glits avatar
Citat:
Jag har ärligt talat noll koll på vad det kostar för studenter att hyra bostad. Här är en pytteliten lägenhet för 7300 kr/månad. Hur har studenter råd?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202408713

Maxade CSN lån är svaret, du kan lätt ta runt 6000:- utan att det är ocker. Du kan även ställa krav på t.ex icke rökande, inga husdjur, tjej, student för att sålla bort en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in