Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag har ärligt talat noll koll på vad det kostar för studenter att hyra bostad. Här är en pytteliten lägenhet för 7300 kr/månad. Hur har studenter råd?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202408713
Genom hjälp från föräldrarna. Svårt att bo inne i Stockholm som student annars. Andra städer har billigare studentboenden.
Citera
2024-04-12, 20:25
Medlem
Hej TS
Vi hyr ut ett rum till studenter och tar 4000/ månad. Vi hyr ut till killar. Det fungerar bra.
Lycka till!
Citera
2024-04-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honellesie
Hej TS
Vi hyr ut ett rum till studenter och tar 4000/ månad. Vi hyr ut till killar. Det fungerar bra.
Lycka till!
Vilken adress eller stadsdel?
Att hyra ett rum i Husby eller Midsommarkransen måste ju vara olika prissatt?
Citera
2024-04-12, 20:53
Medlem
Så här räknar du:
Totala antal kvm: 100
Hyresgästens rum: 18 kvm
Ditt rum: 12 kvm.
Antal kvadratmeter ni delar på: 70 kvm.

Hyresgästen betalar då för 18 kvm (hans rum) + 35 kvm (hälften av den totala yta ni bägge disponerar)

Så om hyran är 10000 i månaden så kostar varje kvadrat 100 kr. Hyresgästen betalar då 18x100 = 1800 +35x100=3500, alltså totalt 1800 + 3500= 5300.

Och sen får du ju lägga på 10-15% för slitage. El och internet får du ta betalt för om dessa inte ingår i hyran.

Om hyresgästen får ett eget badrum så tror jag att du kan lägga till det till den yta han disponerar men jag vet inte om det innebär att du även måste dra av den yta det badrum du använder från hela lägenhetens storlek och lägga den ytan på "din" yta.
Senast redigerad av intemittnamn 2024-04-12 kl. 20:57.
Citera
2024-06-14, 15:55
Medlem
Om jag skulle hyra ut två av sovrummen för 6000 kr/månad så skulle jag i princip bo gratis
Men man måste kanske skatta för hyresintäkterna? Räknas det isåfall som inkomst av tjänst?

Undrar hur det skulle funka att hyra ut till ett par Thai-massöser? De skulle i alla fall inte ha något emot att betala med kontanter. Eller med att utföra några tjänster…
Citera
2024-06-15, 16:45
Medlem
Vill också ha en "tämligen dyr" bostad på 100kvm i centrala stockholm för 12 lax i månaden.
Hyresregleringen är en så sjuk scam mot unga som vill flytta någonstans. Hoppas du är tacksam över din priviligierade bostadssituation.

On topic: Det intemittnamn skriver ovan stämmer. Men om du hyr ut till två pers blir ekvationen annorlunda (eftersom ni då är tre som delar på det gemensamma, inte två) och lägre per person, så du får ej bo gratis.

Här är reglerna kring skatt på pengarna (40k/år är skattefritt): https://skatteverket.se/privat/fasti...800033479.html
Senast redigerad av DrL0c 2024-06-15 kl. 16:47.
Citera
2024-06-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Vill också ha en "tämligen dyr" bostad på 100kvm i centrala stockholm för 12 lax i månaden.
Hyresregleringen är en så sjuk scam mot unga som vill flytta någonstans. Hoppas du är tacksam över din priviligierade bostadssituation.

On topic: Det intemittnamn skriver ovan stämmer. Men om du hyr ut till två pers blir ekvationen annorlunda (eftersom ni då är tre som delar på det gemensamma, inte två) och lägre per person, så du får ej bo gratis.

Här är reglerna kring skatt på pengarna (40k/år är skattefritt): https://skatteverket.se/privat/fasti...800033479.html

Man skattar inte på inneboende, endast andrahandsuthyrning.
TS du ska ta 6000 för rummet då ni mer eller mindre delar på bostaden rätt av.
Citera
2024-06-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotletterad
Man skattar inte på inneboende, endast andrahandsuthyrning.
TS du ska ta 6000 för rummet då ni mer eller mindre delar på bostaden rätt av.

Man skattar för inneboende precis som för andrahandsuthyrning.
Citera
2024-06-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Man skattar för inneboende precis som för andrahandsuthyrning.

”Den som bara tar ut skälig hyra för inneboende behöver inte heller deklarera för inkomsten, eftersom man har motsvarande kostnader.”
https://www.hemhyra.se/tips-rad/tank...ar-inneboende/

Nu är det ju här inte en statlig sida så jag ska gräva lite efter en mer legitim sida.
Till sak är att jag grottade ner mig rejält i det här innan jag hyrde ut ett rum och då fick jag uppfattningen att man inte skattar på en som delar ett boende med en.
Citera
2024-06-24, 19:29
Medlem
Hyresgästen får då, om jag förstår det rätt, drygt en fjärdedel av lägenheten för sig själv samt att gemensamma ytor igår? Sett till att du bor i en fyra bör uppdelningen bli runt 50/50. Jag skulle säga att 5000-6000 kr per månad är en skälig hyra, som samtidigt ligger på en nivå som man kan tänka sig betala för en delad lägenhet.
Citera
2024-06-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotletterad
”Den som bara tar ut skälig hyra för inneboende behöver inte heller deklarera för inkomsten, eftersom man har motsvarande kostnader.”
https://www.hemhyra.se/tips-rad/tank...ar-inneboende/

Nu är det ju här inte en statlig sida så jag ska gräva lite efter en mer legitim sida.
Till sak är att jag grottade ner mig rejält i det här innan jag hyrde ut ett rum och då fick jag uppfattningen att man inte skattar på en som delar ett boende med en.

Självklart får man dra av för motsvarande kostnader man har för uthyrningen, så går man inget plus utan tar ut för exakt motsvarande del som den inneboende får nyttja så behöver man inte skatta något nej. Men du skrev att man inte skattar för inneboende vilket inte stämmer, man skattar inget om man inte tar ut någon vinst på en inneboende utan de får bo inneboende till självkostnadspris.
Citera
2024-06-29, 17:58
Medlem
Mina två bekanta verkar ta 5000 kr för enbart ett sovrum och sedan tillgång till kök, vardagsrum och badrum. Har man eget badrum tycker jag att du kan ta lite betalt för det också, det är ju guld värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in