Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-12, 12:56
  #13
Medlem
Konstigt svar av henne men hon kanske bara försökte skrämma dig att betala. Hon vet att hon har gjort bort sig annars hade hon inte sagt så. För att dom ens ska ge dig 80.000kr så måste dom trott att den lätt är värd över 100.000kr och att den är lättsåld.

Pantbanken kan inte kräva pengar av dig om inte föremålet få in tillräckligt med pengar på en auktion.

Du verkar ha tur också, det är nog ovanligt att göra en förtjänst på pantbanken. Det sker nog i mellan åt men det är nog extremt ovanligt. Din klocka måste sjunkit rejält i värde på endast 4 månader.
Citera
2024-04-12, 13:00
  #14
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Konstigt svar av henne men hon kanske bara försökte skrämma dig att betala.
Det är knappast ett jättekonstigt svar om klockmarknaden går trögt. F.ö. är det svårt att se hur ett konstaterande att man får se om pantbanken får tillbaka det man lagt ut är tänkt att skrämma någon att betala.
Citera
2024-04-12, 13:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är knappast ett jättekonstigt svar om klockmarknaden går trögt. F.ö. är det svårt att se hur ett konstaterande att man får se om pantbanken får tillbaka det man lagt ut är tänkt att skrämma någon att betala.


Hot kan ju ske på olika sätt och vara förklädda. Då säger hon att " dom får vi hoppas att försäljningen täcker skulden "

Den kommentaren är inte nödvändig att säga utan hon skulle bara sagt, tack för informationen då vet jag, hejdå.

Det låter som om hon inte får in pengarna så kommer dom skicka kronofogden på honom.
Extremt onödig kommentar. Det får mig att undra om hur dom kommer behandla han nästa gång han kommer dit, kommer han få rättvist bemötande eller kommer dom försöka jobba in dessa pengar på andra saker han belånar i framtiden.
Citera
2024-04-12, 17:31
  #16
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Samma på alla, det skyltas med Ingen skuldfälla! eller Du kan aldrig bli skyldig oss pengar! på varenda en. Är ju lixom det som är hela poängen med att man lämnar en pant.
Jo, kände inte till den lagen så där lärde jag mig något nytt. Men jag skulle inte säga att det här med pantbank står och faller med det. Det ger ju trots allt en extra trygghet hos långivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är knappast ett jättekonstigt svar om klockmarknaden går trögt. F.ö. är det svårt att se hur ett konstaterande att man får se om pantbanken får tillbaka det man lagt ut är tänkt att skrämma någon att betala.
Jag håller med om att det inte är en jättekonstig sak att säga. Sådant kan ske i frustration. Däremot kan jag tycka att det är en rätt klumpig sak att säga, och jag tycker heller inte att det är märkligt att någon som inte har full koll på hur pantbanker fungerar skulle kunna uppleva det som hotfullt.
Citera
2024-04-12, 18:42
  #17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Pantbankslagen.
8 § Panten skall vara den enda säkerheten för lånet. Låntagaren blir inte personligen betalningsansvarig för lånet.

Låter märkligt. Ett lån hos pantbanken växer ju om man inte betalar räntan. Men man kanske inte är skyldig att betala det. Endast om man vill ha tillbaka sitt föremål.
Citera
2024-04-12, 20:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Som andra har påpekat så avgörs det helt och hållet av vad som står i avtalet. Och bara som jämförelse så fungerar bostadslån inte på det sättet i Sverige. Du är skyldig att betala tillbaka lånet även om värdet på din bostad minskar.

Det är två helt olika saker. I fallet hos en pantbank värderas och pantsätts ett objekt; i fallet med ett bostadslån ger banken dig en kredit, för att köpa ett objekt.
Citera
2024-04-24, 10:29
  #19
Medlem
update

läste igenom ordentligt och kollat runt lite.
Dom har klockan som säkerhet och det är inget lån i ordets klassiska betydelse.
Jag är inte betalningskyldig om dom inte får ut pengar och avgifter
Citera
2024-04-24, 13:47
  #20
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
update

läste igenom ordentligt och kollat runt lite.
Dom har klockan som säkerhet och det är inget lån i ordets klassiska betydelse.
Jag är inte betalningskyldig om dom inte får ut pengar och avgifter
Vad skönt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback