2024-04-12, 09:40
Medlem
Alltså

jag pantsatte en klocka i höstas .
fick en rejäl summa pengar ( 80k ) , mer än vad jag egentligen hade tänkt och lite mer än den var värd .
struntade i att lösa ut den för det finns likadan klocka till salu billigare .
Nu har tiden gått ut (4 månader ) och nu har dom ringt och frågat om dom skall sälja klockan för att täcka skulden/panten .
Jag säger att det är ointressant och tackar för mig . Då säger hon att " dom får vi hoppas att försäljningen täcker skulden " Sedan lägger hon på luren .
Är det någon som kan klargöra för mig vad som gäller .
Jag är av den bestämda uppfattningen att dom kan väl inte kräva mig på mer pengar om dom inte får ut alla kostnader för den inlämnade panten eller är jag ute och cyklar?

totala skulden för panten är ca 95k
Citera
2024-04-12, 09:42
Medlem
Eponumoss avatar
Vad står det i ditt avtal med långivaren (pantbanken).
Citera
2024-04-12, 09:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
Jag är av den bestämda uppfattningen att dom kan väl inte kräva mig på mer pengar om dom inte får ut alla kostnader för den inlämnade panten eller är jag ute och cyklar?

totala skulden för panten är ca 95k
Vad som är din bestämda uppfattning är ointressant. Vad står det i avtalet du undertecknade med pantbanken?
Citera
2024-04-12, 09:52
Medlem
Pantsatte du eller sålde du? I avtalet står tydligt och klart vad som gäller. Det finns flera varianter. Är den pantsatt med återköpsavtal, så betalar man alltid ränta.
Citera
2024-04-12, 10:05
Medlem
Belters avatar
Det är min bestämda uppfattning att TS missförstår allting. Inte en chans att man får mer än vad föremålet är värt på en pantbank. Troligen är det en hel del ränta som de förväntar sig få betalt för här.
Citera
2024-04-12, 10:28
Medlem
Klockmarknaden har kraschat rejält det senaste halvåret, så här är det inte helt orimligt att pantbanken står med byxorna nere i det här läget. Pantbanken tog en risk när de accepterade och värderade varan, med säkerhet för lånet och rimligtvis borde de vara ansvariga för förlusten om värdet på varan minskar under pantsättningstiden.
Citera
2024-04-12, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Klockmarknaden har kraschat rejält det senaste halvåret, så här är det inte helt orimligt att pantbanken står med byxorna nere i det här läget. Pantbanken tog en risk när de accepterade och värderade varan, med säkerhet för lånet och rimligtvis borde de vara ansvariga för förlusten om värdet på varan minskar under pantsättningstiden.
Som andra har påpekat så avgörs det helt och hållet av vad som står i avtalet. Och bara som jämförelse så fungerar bostadslån inte på det sättet i Sverige. Du är skyldig att betala tillbaka lånet även om värdet på din bostad minskar.
Citera
2024-04-12, 11:14
Medlem
Wikitomtes avatar
Pantbankslagen.
8 § Panten skall vara den enda säkerheten för lånet. Låntagaren blir inte personligen betalningsansvarig för lånet.
Citera
2024-04-12, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Pantbankslagen.
8 § Panten skall vara den enda säkerheten för lånet. Låntagaren blir inte personligen betalningsansvarig för lånet.
Intressant

Men om jag inte misstolkar det hela så handlar det enbart om själva lånet och inte räntan och övriga avgifter.
Citera
2024-04-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Intressant

Men om jag inte misstolkar det hela så handlar det enbart om själva lånet och inte räntan och övriga avgifter.

Du kan aldrig bli skyldig en seriös pantbank pengar, bara bli av med panten.
Citera
2024-04-12, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Du kan aldrig bli skyldig en seriös pantbank pengar, bara bli av med panten.
Ja, det verkar så på pantbanken.se
Citera
2024-04-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, det verkar så på pantbanken.se

Samma på alla, det skyltas med Ingen skuldfälla! eller Du kan aldrig bli skyldig oss pengar! på varenda en. Är ju lixom det som är hela poängen med att man lämnar en pant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in