• 3
  • 4
2024-04-12, 11:12
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifel0ver
jag är en tjej i de äldre tonåren som har ett problem. jag vill inte leva längre.

konstant tänker jag på tanken av att ta livet av mig. jag finner ingen plats på denna jord, min omgivning stöter bort mig. jag får inte plats, jag är inte menad att ha en plats. jag klär mig definitivt alternativt, därför blir jag utstött av skolkamrater och folk utan att de vågat lära känna mig. det suger.
jag har inga kompisar, men jag har en pojkvän. han liknar mig en del, därför trivs jag med just honom. trots att jag har min älskade, känner jag mig ensam så fort vi är isär. han bor två timmar bort, alltså kan vi bara ses på helgerna. en konstant känsla av ledsamhet, ensamhet, ångest och andra mörka tankar när han inte finns där att krama. jag känner ingen tillhörighet här i världen, över huvud taget. jag skär mig ibland när jag måste lätta på känslorna, men jag finner det onödigt. oftast orkar jag inte ens leta upp rakbladet. jag har ingen verklig motivation till något här i livet. känner mig bara som en deprimerad individ i något fånigt spel, som styrs av en annan deprimerad individ.

min familj är inte den bästa. pappa driver mig ur sinne, varje dag. jag kan inte umgås med mina syskon, det känns som att det inte är "min " familj jag bor och är med. jag hade önskat att jag var som alla andra. kände som alla andra, klädde mig som alla andra, betedde mig som alla andra, men så är det inte. och det är inget jag kan ändra på nu. jag trivs inte i min kropp eller mitt utseende, hittar ständigt nya osäkerheter på min kropp. jag har gått hos en kurator ett tag, men jag ser ingen skillnad i mitt mående. trots min svaga motivation här i livet har jag vissa planer för framtiden, gymmar regelbundet för att hålla mig aktiv och har relativt goda betyg i skolan. trots detta vill jag inget annat än att dö. varje dag går jag runt och funderar på döden. när kommer jag att dö? borde jag göra det? hur ska jag göra det?

jag har hängt runt på flashback och andra deprimerade självmordsbloggar ett tag för att känna tillhörighet och finna svar på mina frågeställnignar. jag vet hur jag ska ta livet av mig, om jag en dag bestämmer mig för att göra det. är det någon som kan hjälpa mig? jag vill inte må såhär... jag vill ha kompisar. jag vill kunna känna lycka. jag vill känna mig tacksam för att jag har liv.

Många av oss har mått dåligt i tonåren och tyckt att relationer med familjen och skolkamrater varit jobbigt och plågsamt.

Men livet blir bättre! Se det som ett övergående skede, en prövning. När vi blir äldre har vi möjlighet att ta oss ur relationer som är fel. Vi kan skilja oss, byta jobb eller låta bli att umgås med vår familj. Med en utbildning och en jobb med bra lön öppnar sig många möjligheter.

Men hur tar man sig ur den ungdomsperiod som känns som ett helvete?

Mitt råd är att tänka framåt. Försök fundera över vad du vill göra om 5 eller 10 år. Skapa dig en inre målbild av ett liv som du vill leva, som du trivs med. Fundera igenom vad som du då i framtiden behöver. En bra utbildning? Ett bra jobb? Vänner och relationer? Boende?

Skriv ned din målbild och behåll den för dig själv, titta på den när det känns tungt.

Börja sedan försiktigt och långsamt ändra ditt liv för att nå målbilden. Börja seriöst studera om det ingick i din målbild. Undersök arbetsmarknad, se vilka jobb som finns och vad som krävs. Försök skaffa dig vänner som du trivs med, kontakta dem försiktigt och vänligt. Alla kamrater i skolan är väl inte konstiga? När jag gick i gymnasiet var de knäppa en stor grupp, men det fanns bra folk. Bli vän med dem!

Fyll ditt liv med arbete.eller studier. Fundera inte så mycket! Glöm inte din målbild, håll den levande!
Citera
2024-04-12, 15:05
Medlem
Du låter deprimerad och som om du har odiagnoatiserad npf av någpt slag
Sök akut hjälp på psyk och eller bup

Att hänga på internet och eller på andra sätt som sänker ditt mående är inget bra

Sök hjälp
Citera
2024-04-12, 15:11
Citat:
jag är en tjej i de äldre tonåren som har ett problem. jag vill inte leva längre.

konstant tänker jag på tanken av att ta livet av mig. jag finner ingen plats på denna jord, min omgivning stöter bort mig. jag får inte plats, jag är inte menad att ha en plats. jag klär mig definitivt alternativt, därför blir jag utstött av skolkamrater och folk utan att de vågat lära känna mig. det suger.
jag har inga kompisar, men jag har en pojkvän. han liknar mig en del, därför trivs jag med just honom. trots att jag har min älskade, känner jag mig ensam så fort vi är isär. han bor två timmar bort, alltså kan vi bara ses på helgerna. en konstant känsla av ledsamhet, ensamhet, ångest och andra mörka tankar när han inte finns där att krama. jag känner ingen tillhörighet här i världen, över huvud taget. jag skär mig ibland när jag måste lätta på känslorna, men jag finner det onödigt. oftast orkar jag inte ens leta upp rakbladet. jag har ingen verklig motivation till något här i livet. känner mig bara som en deprimerad individ i något fånigt spel, som styrs av en annan deprimerad individ.

min familj är inte den bästa. pappa driver mig ur sinne, varje dag. jag kan inte umgås med mina syskon, det känns som att det inte är "min " familj jag bor och är med. jag hade önskat att jag var som alla andra. kände som alla andra, klädde mig som alla andra, betedde mig som alla andra, men så är det inte. och det är inget jag kan ändra på nu. jag trivs inte i min kropp eller mitt utseende, hittar ständigt nya osäkerheter på min kropp. jag har gått hos en kurator ett tag, men jag ser ingen skillnad i mitt mående. trots min svaga motivation här i livet har jag vissa planer för framtiden, gymmar regelbundet för att hålla mig aktiv och har relativt goda betyg i skolan. trots detta vill jag inget annat än att dö. varje dag går jag runt och funderar på döden. när kommer jag att dö? borde jag göra det? hur ska jag göra det?

jag har hängt runt på flashback och andra deprimerade självmordsbloggar ett tag för att känna tillhörighet och finna svar på mina frågeställnignar. jag vet hur jag ska ta livet av mig, om jag en dag bestämmer mig för att göra det. är det någon som kan hjälpa mig? jag vill inte må såhär... jag vill ha kompisar. jag vill kunna känna lycka. jag vill känna mig tacksam för att jag har liv.

Jag var precis som du som ung. När du kommer in i arbetslivet och dess ekorrhjul blir allt mer lätthanterlig. Då har du inte tid med allt övertänkande på samma sätt. Du kommer finns samhörighet med dina kollegor. Du har ett syfte med dagen och tröttar ut din hjärna tills kvällen kommer så alla monster inte behöver komma.

Håll ut i några år. Tills dess, ta en dag i taget.

Vuxna som säger att det blir bättre ljuger, jag vet. Men det blir lättare iallafall och det är ju en tröst. Ta det därifrån.
Citera
2024-04-12, 15:17
Citat:
Ursprungligen postat av tiztell
Jag var precis som du som ung. När du kommer in i arbetslivet och dess ekorrhjul blir allt mer lätthanterlig. Då har du inte tid med allt övertänkande på samma sätt. Du kommer finns samhörighet med dina kollegor. Du har ett syfte med dagen och tröttar ut din hjärna tills kvällen kommer så alla monster inte behöver komma.

Håll ut i några år. Tills dess, ta en dag i taget.

Vuxna som säger att det blir bättre ljuger, jag vet. Men det blir lättare iallafall och det är ju en tröst. Ta det därifrån.

Juste, ta bort instagram också. Life saver. Radera kontot for good.
Citera
2024-04-12, 18:19
Medlem
Låter som obehandlad högfungerande autism!

Det kan även vara nån sinnespåverkande parasit som infekterat dig!

Skicka PM till mig så ska jag hjälpa dig
Citera
2024-04-12, 18:52
Medlem
notpeacebutaswords avatar
Citat:

När du går ut skolan har du möjlighet att omdefiniera dig själv. Du kan låta ditt gamla jag dö, och födas som en ny person.
Om du vill börja träna på att vara en ny person är det bara att börja när som helst. Vad tror du krävs för att du ska gilla dig själv? Om livet nu är ett spel bör du bygga en bra karaktär. Jag tror att det är ett bra kort att träna sig själv i ärlighet. Mycket mörker kommer av att man ljuger både för andra och sig själv.

Skär bort alla rent negativa influenser som att läsa självmordsbloggar eller deprimerande musik. Du odlar en dödskärlek med sådant, låt dig inte bli beroende av dina negativa tankar på det viset. Definiera inte dig själv utifrån att du är deprimerad. Ofta kan man annars börja känna sig "trygg" i ens nedstämda tillstånd.
Citera
2024-04-12, 19:05
Medlem
Citat:

när jag var mindre, runt 9-10, blev jag utsatt för sexuella övergrepp av en klasskompis storebror under längre tid, varje gång jag var och hälsade på hemma hos dom. det som hände slog mig inte riktigt förens jag fyllde 13-14 ungefär, men nu kommer tankarna tillbaka oftare. om jag fick gissa tror jag det spelar en roll i mitt mående. att jag låtits utnyttjas. (ingen vet om detta. inte min pojkvän, inte några jag tidigare träffat, ingen i min familj heller. det har alltid varit ett skamligt ämne för mig att diskutera med någon, därför har det undanhållts).

//
ps. jag kommer inte att berätta om mina sexuella övergrepp för min kurator oavsett vad ni tycker. jag vill inte att det ska tvingas gå så långt som typ domstol eller något, vilket jag är paranoid för att det skulle göra om jag skulle berätta. (jag vet inte hur sånt går till men jag antar att jag skulle behöva gå på något förhör och tvingas berätta vem det var som utsatte mig). detta är ett problem som jag behöver hålla för mig själv och lösa självständigt.

Om du inte berättar vem det är som utsatt dig så kan de inte meddela polisen- det skulle ju liksom vara poänglöst. Generellt så har de tystnadsplikt och håller den.

Jag tror du skriver här för att någon del av dig faktiskt vill leva och må bra. Men att tänka på döden kan vara ett sätt att fly jobbiga känslor och känslan av att vara maktlös. Som du var i situationen där du blev utsatt. Din hjärna är kvar i traumat och därför tolkar den verkligheten utifrån hur du kände då: maktlös, utsatt, hjälplös, skamfylld, förvirrad, tom, värdelös (som en sak), hopplös, udda = osv. Fyll i själv med orden som definierar hur du kände under och efter traumat.

Depressionen styr dina tankar och får dig också att se världen genom "mörka glasögon". Det betyder att din hjärna mer eller mindre ljuger för dig. Dina tankar ljuger för dig. För de präglas av de gamla traumna och depressionen (ptsd leder oftast till depression).

Du är värdefull. Du är behövd. Och du KAN må bra en dag. Livet kan bli så värt att leva att ditt framtida jag blir ledsen när den minns hur nära det var att du dog pga av depressionen.

Jag vet det för jag var också en trasig ung tjej en gång, efter år av grova övergrepp. Jag hade ingen vidare lust att leva- för trauman plågade mig och depressionen styrde mina tankar. Jag såg ingen framtid, trodde inte att jag någonsin skulle kunna må bra. Jag visste ärligt talat inte hur det kändes att göra det, för livet hade aldrig varit bra.

Idag älskar jag livet och är så tacksam att jag överlevde.

Du förstår nog att du behöver hjälp, och jag tror att det är därför du skriver här. Det finns hjälp att få. Men då måste man bli ärlig när man söker hjälp. Du kan alltid ringa till någon av organisationerna som har hjälplinjer och börja där- anonymt. Å så gradvis ta steget mot ett bättre liv.

Du är inte maktlös nu. Inte hjälplös. Inte utan valmöjligheter- som du var under övergreppen (så ledsen att höra vad du utsattes för). Det är "bara" en känsla- men ibland behöver man medicin för att lyckas få lite mer energi. Oavsett så hoppas jag att du lyssnar på den lilla rösten som ändå vill leva å må bättre, den som fick dig att skriva här.. å att du börjar ta stegen på vägen till läkning.

Fokuset måste vara på dig- inte alla andra och definitivt inte förövaren. Det är ditt val å något du isf kan göra LÅNGT senare= om du ska polisanmäla eller inte. Nu är fokuset bara på att försöka närma dig reell hjälp. Kuratorn kan exempelvis inte göra mkt för dig om du inte är helt ärlig. Utan ärlighet kommer vi inte ett uns närmare läkning. Men vi kan ta stegen gradvis. Så länge vi rör oss i rätt riktning.

Ge inte upp livet, bara kampen = att försöka hålla allt för dig själv å "klara dig själv". Vi människor är byggda för relationer- för att hjälpa å stötta varandra. Jag förstår att det är svårt att lita på människor efter det du varit utsatt för, men du kommer inte vidare utan stödet av andra människor (om så "bara" hjälplinjer).

Du kan bli lycklig. Du kan bli hel. Det går. Jag lovar. (Jag var själv så ofantligt trasig men är lycklig idag å i en ständig helandeprocess.)

Heja dig! Välj livet! En dag i taget. Dö ska vi ändå göra tids nog- det kan du vänta med att göra. ;-)
Citera
2024-04-12, 19:54
Medlem
rtyuios avatar
Citat:

Ja, livet suger....

Ibland gör det så i flera dagar....flera månader...och ibland flera år. Grejen och det positiva med livet är att det kommer komma dagar i ditt liv där livet inte suger lika hårt. De kommer komma för dig också. Man får tyvärr ha tålamod med detta faktum. Om du hänger kvar ett tag till så ska du nog se att så blir fallet. Ju äldre man blir kan man se tillbaka på de dagarna där livet trots allt inte var så illa och tiden inte sög så hårt med ett litet leende på läpparna.
Har du planer för framtiden? Bra! Håll vid dom och tänk på att förverkliga de. Hitta en inre drivkraft och tänk på att det kommer en dag snart då du inte mår lika dåligt, men det kan ta en stund.
Been there, done that....ditt mående är skit just nu....häng kvar ett tag till så kommer det bli bättre...tyvärr går såna saker långsamt....gäller att ha tålamod.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in