2024-04-12, 00:47
Man får ha en livströtthet, det är mänskligt. Du ska dock inte agera på det.

Tycker du kanske borde gå till vc och kolla så du ej har brister på t.ex. järn, b-vitamin och d-vitamin. T.ex. "depression" på grund av d-vitaminbrist är mörkt, väldigt mörkt. Och vill du inte så börja då ta ett tillskott med mineraler/vitaminer oavsett.

Var försiktig med att börja med medicinering, tänk dig för . Medicin löser inte en svår livssituation, det kan göra det värre. Se dock över preventivmedel så du ej blir påverkad av dem.

Och du... du är ung. Livet har knappt börjat. Det finns massor kvar, saker att se, människor du ännu ej mött, hundvalpar att klappa och goa grejer att äta.

Du är också myndig, kom ihåg det. Du gar makten i ditt eget liv. Och du förtjänar bättre än såhär.

Kram
Citera
2024-04-12, 00:55
Citat:
Ursprungligen postat av lifel0ver
att du mått sämre än jag förstår jag, men jag tror inte det har så stor betydelse i detta fallet eftersom det är jag som uppenbarligen behöver hjälp med mina problem, stora eller små. att jag har en kille som jag älskar betyder inte att mitt liv är toppen.

Det är fint du har en kille du gillar. Och kärlek är verkligen viktigt och nåt att leva för. Men tänk på att du ska leva för din skull, inte för hans. Dina problem är ju också ditt ansvar o h hans är hans att lösa. Oavsett vad andra skriver (kan tänka mig du får en hel del muppiga svar) så kom ihåg att du bestämmer, du är värdefull och du förtjänar gott bara för att du är du. Din pojkvän, din farsa, karlar på flashback ... Ingen är viktigare än dig och ingen ska styra livet ditt, det ska bara du. Kärlek ska inte göra dig maktlös.

Kram igen. Stå på, det kommer ordna sig
Citera
2024-04-12, 00:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Jag förstår vad du menar, o jag har med varit med om mycket värre. Men någonstans på vägen så förstod man ju åtminstone att man ska låta andra få tala om sitt mående om de känner för det.

Att skriva att någon är tramsig till någon som mår dåligt är inte bra. Man behöver inte klanka ner på andra som uttrycker sitt dåliga mående.

Ibland ska man bara vara tyst. Egentligen så mycket som möjligt förutom om någon provocerar dig direkt till dig med flit och i person.

Det kan aldrig en anonym tråd göra om det inte förekommer en diskussion mellan er.

Hoppas iallafall att ni finner vägen ut ur mörkret båda två. Va rädda om er!

Kan man verkligen säga att ingen som har levt kanske 18 år inte kan må dåligt? Att vara utanför är en av de värsta känslorna därför att om vi blev utanför förr så dog vi, det är genetiskt att vara rädd för det. Vi behöver alla vår flock. Tänk om ingen fick komma till tals för att en påstår sig ha haft det värst? Jag hoppas TS kommer tillbaka och skriver fler detaljer, det är svårt att ge råd när man inte vet något.
Citera
2024-04-12, 02:51
Medlem
De flesta drabbas någon gång i livet av depression och i många fall även tankar på att inte leva något mer.

Flera har svarat bra. En person föreslog en gammal bok som var stor på åttiotalet kanske och det är faktiskt en god ide. Läs böcker eller se filmer som väcker lite känslor i dig och får dig att drömma bort.

Ibland är det faktiskt gott att bara strunta i allt. Göra lite "meningslösa" aktiviteter , dvs sådant som inte har något egentligt mål. Ta upp en hobby. Läs böcker, kärleksromaner, se komedier i sängen en helg medan du dricker te, äter choklad och struntar i något annat än att må gott och ladda batterierna.

Mår man väldigt dåligt är faktiskt medicin om man får rätt sådan, ett betydelsefullt verktyg för att ta sig upp ur det värsta.
Citera
2024-04-12, 02:59
Medlem
Sverighiztans avatar
Hej.

Jag vill också dö var, varannan dag. Påtagliga känslor. Jag har ingen kvar längre förutom min katt som är 18 år.

Han är allt jag har just nu. Och denna lilla grisen får mig att orka. Får mig att gå upp mitt i nätterna, och morgonen såklart.
Ge inte upp bara så.
Har klarat mig ganska länge nu utan de dumma tankarna.
Först odlade jag gräs, sen blev det svamp. Sen tillbaka till gräs, o sen gick allt åt skogen. Typ.
Vanliga växter går skitbra med!

Det jag försöker säga är att skaffa bara något att ta hand om så hjälper det enormt mycket vill jag lova.
Citera
2024-04-12, 07:42
Medlem
Folk beter sig inte som folk förrän flera år efter tonåren, snart får du göra annat och inser vilken oviktig bubbla du levt i. Utnyttja tiden till att lära dig något kanske, teckna, måla, musik, musikinstrument, dans, foto, matlagning, sport, syslöjd, träslöjd, spelutveckling, skriva böcker,... massor av guider på youtube och på bibliotek och så vidare.
Senast redigerad av trekantshatt 2024-04-12 kl. 07:48.
Citera
2024-04-12, 07:46
Medlem
Citat:
jag är en tjej i de äldre tonåren som har ett problem. jag vill inte leva längre.

konstant tänker jag på tanken av att ta livet av mig. jag finner ingen plats på denna jord, min omgivning stöter bort mig. jag får inte plats, jag är inte menad att ha en plats. jag klär mig definitivt alternativt, därför blir jag utstött av skolkamrater och folk utan att de vågat lära känna mig. det suger.
jag har inga kompisar, men jag har en pojkvän. han liknar mig en del, därför trivs jag med just honom. trots att jag har min älskade, känner jag mig ensam så fort vi är isär. han bor två timmar bort, alltså kan vi bara ses på helgerna. en konstant känsla av ledsamhet, ensamhet, ångest och andra mörka tankar när han inte finns där att krama. jag känner ingen tillhörighet här i världen, över huvud taget. jag skär mig ibland när jag måste lätta på känslorna, men jag finner det onödigt. oftast orkar jag inte ens leta upp rakbladet. jag har ingen verklig motivation till något här i livet. känner mig bara som en deprimerad individ i något fånigt spel, som styrs av en annan deprimerad individ.

min familj är inte den bästa. pappa driver mig ur sinne, varje dag. jag kan inte umgås med mina syskon, det känns som att det inte är "min " familj jag bor och är med. jag hade önskat att jag var som alla andra. kände som alla andra, klädde mig som alla andra, betedde mig som alla andra, men så är det inte. och det är inget jag kan ändra på nu. jag trivs inte i min kropp eller mitt utseende, hittar ständigt nya osäkerheter på min kropp. jag har gått hos en kurator ett tag, men jag ser ingen skillnad i mitt mående. trots min svaga motivation här i livet har jag vissa planer för framtiden, gymmar regelbundet för att hålla mig aktiv och har relativt goda betyg i skolan. trots detta vill jag inget annat än att dö. varje dag går jag runt och funderar på döden. när kommer jag att dö? borde jag göra det? hur ska jag göra det?

jag har hängt runt på flashback och andra deprimerade självmordsbloggar ett tag för att känna tillhörighet och finna svar på mina frågeställnignar. jag vet hur jag ska ta livet av mig, om jag en dag bestämmer mig för att göra det. är det någon som kan hjälpa mig? jag vill inte må såhär... jag vill ha kompisar. jag vill kunna känna lycka. jag vill känna mig tacksam för att jag har liv.

Tycker du verkar vara en smart, reflekterande och trevlig människa. Som ändå känner en vilja att leva. Du vill ändå saker..
Jag kan bara gå till mig själv.
39 årig man, varit helt ensam i 13 år. Ska bli blind. Jobbar med att städa toaletter. Missbruk i 20 år (2 år utan droger nu). Familj med missbruk. Dysfunktionell uppväxt.
Känner inte heller nån lycka, kärlek eller att jag hör hemma nånstans. Bara att jag är i vägen.
Tittar nån på mig, så tror jag att jag har majonnäs i hela ansiktet, eller för att, jävlar vad ful han var osv. Det har pågått i hela mitt liv.
Jätterädd för döden.

Men efter sökt hjälp, fått jättebra hjälp efter många år av kämpande. Var helt övertygad om att allt var över. Och det pågick i ca 12 år. Men gav inte upp.
Nu finner jag mig i mig själv. Gillar den jag är, och alla andra kan dra..!! Utan att vara frustrerad eller arg över det. Tycker livet är rätt fint faktiskt. Även om man kastat bort många år.

Skulle säga, att sök hjälp. Och ge inte upp första mötet, eller om det inte hjälper.
Skit i ”måsten”, som att vara duktig i skolan. Vara nån som alla gillar. Ha kläder som andra accepterar.
Du låter som en kreativ person.

Hitta nåt du verkligen vill göra i livet. Vänner, kärlek, samhörighet hittar man till slut. Det är ingen brådska. Man lär sig mycket utav att må dåligt. Se världen på ett annat sätt.
Livet SKA vara skit, för att få de fina stunderna att vara nåt extra.
De som man ser, går runt och ”har ett liv”. Det är bara fejk. Men de vet inte om det.. de lever i en bubbla. Ungefär som en hårdrockare som köper snajdiga skinnjackor, och trasiga jeans. Sparar ut håret..
Men de kan fan inte spela gitarr.
De vill bara känna samhörighet. Vara i en annan värld. Inga fel med det egentligen.

Det är jättesvårt att få nån annan på bättre tankar. Men jag hoppas iaf du mår bättre snart.
Jag brukar kolla på Tobbe, i en annan del av köping.. ”finns det kaffe?”, ”vad är det här för jävla idioter.. är ni från Norrköping eller!?!”

Gör inget dumt, det finns andra sidor än den här..
Citera
2024-04-12, 08:01
Medlem
Nattsmygs avatar
Stick ut och spring 3 km i skogen!
Det får dig att tänka på annat och lyssna på fåglarna och kanske se en ekorre eller något annat vilt djur.
Citera
2024-04-12, 08:40
Medlem
jag vet inte hur jag svarar på andras svar, så jag kommer skriva det i ett nytt svar bara.

när jag var mindre, runt 9-10, blev jag utsatt för sexuella övergrepp av en klasskompis storebror under längre tid, varje gång jag var och hälsade på hemma hos dom. det som hände slog mig inte riktigt förens jag fyllde 13-14 ungefär, men nu kommer tankarna tillbaka oftare. om jag fick gissa tror jag det spelar en roll i mitt mående. att jag låtits utnyttjas. (ingen vet om detta. inte min pojkvän, inte några jag tidigare träffat, ingen i min familj heller. det har alltid varit ett skamligt ämne för mig att diskutera med någon, därför har det undanhållts).

när jag reflekterar över detta och kollar tillbaka på hur jag betett mig i mitt och min pojkväns förhållande kan jag se drag av detta. jag går ofta med på saker jag kanske inte skulle gått med på, om jag inte hade dessa kvarliggande känslor av att jag måste lyda. jag går med på saker jag inte är bekväm med egentligen. jag skulle verkligen velat ta avstånd från vissa saker, men jag vet inte hur jag ska säga från/berätta vad jag känner och varför jag känner så. jag vill berätta för honom, jag vill verkligen det. han kanske kan hjälpa mig komma ur tankarna jag har.

ps. jag kommer inte att berätta om mina sexuella övergrepp för min kurator oavsett vad ni tycker. jag vill inte att det ska tvingas gå så långt som typ domstol eller något, vilket jag är paranoid för att det skulle göra om jag skulle berätta. (jag vet inte hur sånt går till men jag antar att jag skulle behöva gå på något förhör och tvingas berätta vem det var som utsatte mig). detta är ett problem som jag behöver hålla för mig själv och lösa självständigt.
Citera
2024-04-12, 09:07
Medlem
Du har mat på bordet, du är frisk och kan träna och du har en pojkvän. Du får kärlek, närhet och har tak över huvudet.

Denna värld är hård, kall och orättvis. Men du har det bättre än 90% av världens befolkning. Vänd det till tacksamhet istället och börja älska dig själv. Vår uppgift på jorden är att rena vår själ och bli ett med gud igen för att slippa återfödas in i denna skitvärld pga karma. Vi kom inte hit för att vara "lyckliga". Vi kom för att läka och lida. Tar du livet av dig skapar du mer problem och det är ingen väg du vill gå. Du kastar bort din möjlighet att slippa återfödas igen.
Citera
2024-04-12, 09:21
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
jag vet inte hur jag svarar på andras svar, så jag kommer skriva det i ett nytt svar bara.

när jag var mindre, runt 9-10, blev jag utsatt för sexuella övergrepp av en klasskompis storebror under längre tid, varje gång jag var och hälsade på hemma hos dom. det som hände slog mig inte riktigt förens jag fyllde 13-14 ungefär, men nu kommer tankarna tillbaka oftare. om jag fick gissa tror jag det spelar en roll i mitt mående. att jag låtits utnyttjas. (ingen vet om detta. inte min pojkvän, inte några jag tidigare träffat, ingen i min familj heller. det har alltid varit ett skamligt ämne för mig att diskutera med någon, därför har det undanhållts).

när jag reflekterar över detta och kollar tillbaka på hur jag betett mig i mitt och min pojkväns förhållande kan jag se drag av detta. jag går ofta med på saker jag kanske inte skulle gått med på, om jag inte hade dessa kvarliggande känslor av att jag måste lyda. jag går med på saker jag inte är bekväm med egentligen. jag skulle verkligen velat ta avstånd från vissa saker, men jag vet inte hur jag ska säga från/berätta vad jag känner och varför jag känner så. jag vill berätta för honom, jag vill verkligen det. han kanske kan hjälpa mig komma ur tankarna jag har.

ps. jag kommer inte att berätta om mina sexuella övergrepp för min kurator oavsett vad ni tycker. jag vill inte att det ska tvingas gå så långt som typ domstol eller något, vilket jag är paranoid för att det skulle göra om jag skulle berätta. (jag vet inte hur sånt går till men jag antar att jag skulle behöva gå på något förhör och tvingas berätta vem det var som utsatte mig). detta är ett problem som jag behöver hålla för mig själv och lösa självständigt.

För att svara på kommentarer så trycker du på citera knappen 😊

Jag är ingen expert men nog tror jag med att detta är trauma å som speglar sig hur du mår idag med alla tankarna kring det.

Och jag kan förstå att du inte vill berätta för din familj, inte just nu iaf men sånt där ska du inte hålla för/inom dig själv. Jag tror att du måste finna nån som du kan berätta det för så att du kan börja bearbeta övergreppen (hur å än skamligt å jobbigt du tycker att det är).

Om du känner att du inte kan berätta för din pojkvän, din familj eller kurator just nu.. hur är din pojkväns mamma/pappa? Kanske du kan börja öppna dig där?

Och du har inget att känna skam inför. Kom ihåg det!

Sköt om dig 🧡
Citera
2024-04-12, 11:00
Medlem
alfamisos avatar
Du är nog en helbra tjej. Detta är inte ett idiot-råd, jag har provat själv då jag mått piss: tvinga dig själv att ta små cykel -utflykter/turer. Helst utanför bebyggelse…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in