• 1
  • 2
2024-04-11, 15:06
Medlem
Nihennas avatar
Jag har en Chromecast från den första generationen. jag tycker att den funkar bra, förutom i ett fall;

jag gillar att streama hockey via onhockey, en fulströmsida. På datorn fungerar det bra, men så fort jag försöker casta strömmen på min Chromecast så blir upplevelsen jättedålig.

Dålig bildkvalité, strömmen börjar buffra var 15-20:e sekund om jag inte har tur, ibland går den tillbaka flera sekunder och spelar om dessa etc.

Är dessa problem något som en nyare Chromecast kan fixa, eller går det inte då fulströmmar är såpass överbelastade att kvalitén KOMMER att vara urusel? Jag tänker att det funkar ju helt okej när jag bara ser på datorn. Det verkar vara främst när jag castar till Chromecasten som problemen börjar.

jag vill inte spendera 500 kr på en ny, bara för att se att det inte har hjälpt ett skit, så jag hör här.
Citera
2024-04-11, 15:19
Medlem
Gen1 har väl bara 2.4GHz b/g/n, nyare gen har även 5GHz, så betydligt bättre bandbredd, så ja, det borde fungera betydligt bättre, sen är det ju beroende på källan du streamar från också.
Citera
2024-04-11, 15:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Gen1 har väl bara 2.4GHz b/g/n, nyare gen har även 5GHz, så betydligt bättre bandbredd, så ja, det borde fungera betydligt bättre, sen är det ju beroende på källan du streamar från också.
Förstår!

Det som gör mig lite orolig är att youtube funkar fint att casta, eller min egna dator.

Något som dock inte heller funkar så bra att strömma är fmovies, också en fulströmningssida men för film. Där hackar det, börjar buffra och ha sig också konstant. Så det verkar vara just dessa fulsidor jag har problem med.
Citera
2024-04-11, 15:27
Medlem
Vad kör du för upplösning när du streamar?
Citera
2024-04-11, 15:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad kör du för upplösning när du streamar?
Man verkar inte kunna välja på dessa sidor, så om man inte kan ställa in det på chromes inställningar så skulle jag tro att det är rätt dynamisk upplösning. Skulle förklara varför bildkvalitén hoppar från en klippa ibland och går från klar till pixlar stora som tumnaglar.
Citera
2024-04-11, 15:32
Hej! Jag uppgraderade nyligen från Chromecast 2 till 4:an och upplever den nya som mycket stabilare. Gav 499kr för min hos Kjell & Co. Värt varenda krona tycker jag.

P.S. Det finns en annan tråd om Google Chromecast också som jag kan rekommendera. Finns massvis med tips och råd där:

(FB) Google Chromecast - (HDMI Streaming Media Player)
Citera
2024-04-11, 15:39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Hej! Jag uppgraderade nyligen från Chromecast 2 till 4:an och upplever den nya som mycket stabilare. Gav 499kr för min hos Kjell & Co. Värt varenda krona tycker jag.

P.S. Det finns en annan tråd om Google Chromecast också som jag kan rekommendera. Finns massvis med tips och råd där:

Låter positivt! Det är ju inte JÄTTEmycket pengar så jag har råd att chansa kanske ändå. Ska fundera på det. Tack!
Citera
2024-04-11, 15:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix

Då hade du tur som kunde köpa något överblivet ex. då Chromecast-dosan har upphört att tillverkas sedan x antal år.
Citera
2024-04-11, 15:45
Medlem
1FFs avatar
För tydlighets skull.
De nya Chromecast:arna heter - Chromecast med Google Tv, ett annorlunda concept. De får varierande betyg på nätet, ofta dåligt.

@Nihenna. köp på öppet köp och testa dig fram.
Citera
2024-04-11, 15:47
Medlem
Helnöjd med min Google TV 4K, betydligt skönare på alla sätt än inbyggd smart-tv och dyl. Support för alla appar i Play-store och är det något annat går det alltid att casta, trevlig liten fjärrkontroll och smidigt interface.
Senast redigerad av Kayana 2024-04-11 kl. 15:50.
Citera
2024-04-11, 16:52
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För tydlighets skull.
De nya Chromecast:arna heter - Chromecast med Google Tv, ett annorlunda concept. De får varierande betyg på nätet, ofta dåligt.
Har du någon länk till någon recension för de får dåligt betyg?
Citera
2024-04-11, 17:05
Medlem
Nihennas avatar
Hemma och provar med en ny nu. Kan inte säga att prestandan på fulströmmen blivit bättre. Då undrar man vad som är fel Upplösningen verkar den kunna hantera något bättre, men det buffrar fortfarande en hel del. Får kolla igen ikväll när hockeyn börjar.

Jag kommer nog dock behålla den, för jag gillar fjärrkontrollen. 500 kr är inte så farligt mycket heller att jag känner att det gör något. Dessutom verkar den klara fmovies bättre än den gamla, vilket egentligen är det viktigare för mig då det inte alltid är hockeysäsong.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in