2024-04-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Potatispress och sedan vispa ihop med varm mjölk och krydda med salt o peppar och en liten klick smör. Vips så har man ett väldigt gott potatismos. Folk som kör med pulvermos uppskattar inte god mat. Dom är som grisarna äter vad som helst.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att laga pulvermos hemma men det är guld värt å ha med sig på vandring. Nystekt öring och pulvermos ute i det fria är förbannat gott.
Citera
2024-04-11, 19:45
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
I alla recept tillreds potatisen som vanligt; man skalar den och kokar den i 20-25 minuter, men är inte detta väldigt onödigt?

Hade det inte gått snabbare att skala potatisen och därefter hacka den i kuber, låt oss säga 1x1 cm, för att sedan lägga den i kokande vatten i 2-3 minuter tills den blir genomkokt.

Om vi bortser från skalandet och hackandet av potatisen så bör man väl kunna ha ett färdigt mos på under 5 minuter?
Det är väl så man gör? Det lärde jag mig redan i hemkunskapen i grundskolan.

Enda anledningen att inte dela potatisen är att man är lite lat.
Citera
2024-04-11, 20:46
Medlem
Sladdarens avatar
Sägs att vissa kör potatisen i micron och i tryckkokaren / crockpott så går det kvickt och rappt
Avser inte att göra det .. Varför ? Vet inte men av gammal vana gillar jag koka potatis i vatten ;-)
Citera
2024-04-11, 20:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
I alla recept tillreds potatisen som vanligt; man skalar den och kokar den i 20-25 minuter, men är inte detta väldigt onödigt?

Hade det inte gått snabbare att skala potatisen och därefter hacka den i kuber, låt oss säga 1x1 cm, för att sedan lägga den i kokande vatten i 2-3 minuter tills den blir genomkokt.

Om vi bortser från skalandet och hackandet av potatisen så bör man väl kunna ha ett färdigt mos på under 5 minuter?

Ja hur små bitar och eller hur stora bitar ska man tärna potatisen i kokvattnet ?
Klart det går snabbare ju mindre de är... ifrån riktiga bumblingar

Finns nackdelar med det ochså än att koka dom hela ochså ;-) eller halverat.. det är en hemlis
men det har med absorbtion att göra
Citera
2024-04-11, 21:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Aldrig fattat storheten med "riktigt" potatismos kontra pulvermos, visst fan är det bättre men det är så marginellt att det i princip inte märks och för en vanlig trött korv med mos en tisdag i november så vinner pulvermoset med ljusår då det är klart på tja, vad kan det ta, 2 min?

Åka och handla potatis, stånka och kånka, koka upp massa vatten, skära och skala, vänta och mosa och röra till det något så grönjävligt för att få något som knappt ens märkbart bättre, nej tack.

Men visst, ska man lägga manken till så är det ju en sak men som sagt, som vanlig lunch eller middag för en vanlig människa som inte har något intresse av matlagning finns det ju ingen anledning att göra eget mos.

Har du tänk göra potatismos till ett helt fotbollslag eller
Kan man inte känna skillnad mellan potatis och potatismos ska man nog inte äta potatis alls tycker jag. Båda är goda på sitt sätt men inte fanken smakar de. Prova utan grogg till varje tugga ska du se du känn skillnaden
:-D
Senast redigerad av Sladdaren 2024-04-11 kl. 21:02.
Citera
2024-04-11, 21:03
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Frågeställningen är lite svår. Jag gilalr verkligen potatismos och har följande tipps. Koka på låg värme (nästan bara ånga dem) hela lika stora potatis för att inte köra klister av det. Häll av ALLT vatten ut kastrullen, låt stå ca 5 minuter utan lock för att ånga av, sen gör du mos genom att försiktigt pressa eller trycka sönder i små bitar. Vispa med elvisp med mjölk och smör så försiktigt det går.

Där är basen för god mos.

Snabbast är inte alltid rätt väg

Citat:
Vilken visp man använder har ju för fan ingen som helst betydelse för hur moset smakar.
Du har betydligt bättre koll på moset när du håller på och slipper klistret. Testa själv!
Citera
2024-04-11, 21:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har du tänk göra potatismos till ett helt fotbollslag eller
Kan man inte känna skillnad mellan potatis och potatismos ska man nog inte äta potatis alls tycker jag. Båda är goda på sitt sätt men inte fanken smakar de. Prova utan grogg till varje tugga ska du se du känn skillnaden
:-D
Potatis och potatismos? Var väl äkta potatismos vs pulvermos som jämfördes i inlägget du citerade?
Är det som du menar så håller jag med. Pulvermos smakar ju verkligen annorlunda än hemlagat.
Citera
2024-04-11, 22:32
Medlem
Forsokskanins avatar
Citat:

Använd en tryckkokare så blir dina små kuber säkert mjuka på typ högst3-4 min
Citera
2024-04-12, 00:02
Medlem
SvampDamp.s avatar
Vattenkokare, skära potatisen i små bitar. 10-15 min.
Citera
2024-04-12, 01:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

När jag har bråttom att göra mos så delar jag potatisen i en massa smådelar (även om större än cm-kuber) innan jag kokar den. Skippar även att skala den. Går fortare och fungerar utmärkt!
Citera
2024-04-12, 01:15
Medlem
Masingas avatar
Fyll en kastrull med Potatischips orginal, häll på varmvatten och rör om.
Citera
2024-04-12, 01:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
När jag har bråttom att göra mos så delar jag potatisen i en massa smådelar (även om större än cm-kuber) innan jag kokar den. Skippar även att skala den. Går fortare och fungerar utmärkt!
Utan att skala? Låter inte trevligt med potatismos fullt av skalbitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in