• 5
  • 6
2025-07-14, 13:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
MG 3 bensinhybrid kostar från 270.000 kronor.
Det är ju ganska mycket ändå. Vore intressant om det fanns bra recensioner och gick att provköra.

Omoda 5 verkar mer intressant
https://www.autoscout24.se/lst/omoda/5/ot_ny-bil
https://www.youtube.com/watch?v=nW4rY2yM5MQ&t=253s

Men verkar vara klen och vinglig.
Citera
2025-07-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ju ganska mycket ändå. Vore intressant om det fanns bra recensioner och gick att provköra.

Omoda 5 verkar mer intressant
https://www.autoscout24.se/lst/omoda/5/ot_ny-bil
https://www.youtube.com/watch?v=nW4rY2yM5MQ&t=253s

Men verkar vara klen och vinglig.
Den var riktigt snygg!
Påminner mycket om Kia Sportage hybrid.
Verkar finnas Kinabyggda bilar till försäljning ute i Europa , men inte här i Svedala, än.
Är nog bara en tidsfråga innan de kommer hit med, jag menar, kinesiska elbilar importeras ju till höger och vänster.
Jag väntar däremot på de billigare laddhybriderna från Kina som ska ha större batteri/ räckvidd än de Europeiska hybriderna.
Har för mig jag läste att Kina börjat bygga hybrider som går runt 15-20 mil på el ( Byd Atto3, 40mil)+ förbränningsmotor.
Det klarar de flesta sig på i sin dagliga körning tror jag.
Citera
2025-07-14, 18:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Den var riktigt snygg!
Verkar finnas Kinabyggda bilar till försäljning ute i Europa , men inte här i Svedala, än.
Är nog bara en tidsfråga innan de kommer hit med, jag menar, kinesiska elbilar importeras ju till höger och vänster.
Jag väntar däremot på de billigare laddhybriderna från Kina som ska ha större batteri/ räckvidd än de Europeiska hybriderna.
Har för mig jag läste att Kina börjat bygga hybrider som går runt 15-20 mil på el ( Byd Atto3, 40mil)+ förbränningsmotor.
Det låter intressant med hybrider som kan gå så långt på el. Men jag behöver en ny bil snart :/
Citera
2025-07-14, 18:26
Medlem
Även om man kan vara bitter mot kinesiska bilar så är detta en klassiker mot kända märken. Händer hela tiden.

Ett känt märke som Volvo, satsar på bygga bilar, bilarna är bra, men blir bara dyrare och dyrare. Det allra vanligaste hotet mot ett företag är att det "plötsligt" dyker upp en konkurrens som erbjuder en liknande produkt men bättre OCH billigare på samma gång.

Konsumenterna brukar svika då.

Vad Volvo och många andra bilföretag skulle gjort var att försöka se till att konsumenterna fick de billigare bilar de önskade. Alla hade inte råd att köpa de dyra bilarna.

Nu är det panik, eftersom de kinesiska bilarna är väldigt mycket billigare och bilföretagen har ingenting att sätta emot. För att skydda bilföretagen så har man bara ett motvapen och det är jättehöga tullar. Men då är man tillbaka på punkt ett där konsumenterna tar smällen och egentligen inte har råd att köpa någon bil fast kineserna tydligt visat att det visst går att tillverka bra OCH billigare bilar.

Man kan bara beskylla kineserna för att ha lyssnat på konsumenternas önskemål.
Citera
2025-07-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det låter intressant med hybrider som kan gå så långt på el. Men jag behöver en ny bil snart :/
Du får ta dej en semesterresa ner i EU och handla en ny kineshybrid då
Dessutom är bilar billigare att köpa i flera Euländer än i Sverige.
Citera
2025-07-14, 19:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Du får ta dej en semesterresa ner i EU och handla en ny kineshybrid då
Dessutom är bilar billigare att köpa i flera Euländer än i Sverige.
Hmm . . . men lönar det sig?
Transport + ursprungskontroll + registrerings- & besiktningsavgifter ligger på 15-20 000 kr
Kronan ligger runt 12 kr/€
Beror ju på prisskillnaden förstås.

Det verkar som att de kinesiska bilarna har klena motorer och dålig väghållning.
Jag är rätt bortskämd med sånt dessvärre.
Senast redigerad av 526 2025-07-14 kl. 19:32.
Citera
2025-07-14, 23:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Den var riktigt snygg!
Kinesiska mil är inte WLTP.
Så räkna med hälften.
Citera
2025-07-15, 00:14
Medlem
Citat:
Så räkna med hälften.
Är du säker på det?
Märkligt om bilarna ska säljas inom EU.

Så här svarar AI när jag ställde frågan om bilar tillverkade i Kina, sålda i EU, måste uppfylla WLTP reglerna.

Citat från AI:
Ja, kinesiska laddhybridbilar som säljs i Europa måste uppfylla samma krav som andra bilar, inklusive WLTP-standarderna för räckvidd och utsläpp.
Citera
2025-07-15, 19:32
Medlem
Citat:
Så räkna med hälften.

Citat:
Är du säker på det?
Märkligt om bilarna ska säljas inom EU.

Så här svarar AI när jag ställde frågan om bilar tillverkade i Kina, sålda i EU, måste uppfylla WLTP reglerna.

Citat från AI:
Ja, kinesiska laddhybridbilar som säljs i Europa måste uppfylla samma krav som andra bilar, inklusive WLTP-standarderna för räckvidd och utsläpp.

WLTP i Europa, CLTC i Kina. WLTP är känt för att vara överoptimistiskt, så står det att bilen kan gå 450 km så kan man räkna med högst 400 eller 300-350 på vintern.

CLTC är ännu mer optimistiskt så står det att bilen kan gå 450, så kanske du tar dig 250 i verigheten. Varför de har sånt otroligt missvisande system vet jag inte, men även WLTP är ju grovt missvisande så jag hoppas vi får en ersättare till det snart också.
Citera
2025-07-16, 09:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
WLTP i Europa, CLTC i Kina. WLTP är känt för att vara överoptimistiskt, så står det att bilen kan gå 450 km så kan man räkna med högst 400 eller 300-350 på vintern.

CLTC är ännu mer optimistiskt så står det att bilen kan gå 450, så kanske du tar dig 250 i verigheten. Varför de har sånt otroligt missvisande system vet jag inte, men även WLTP är ju grovt missvisande så jag hoppas vi får en ersättare till det snart också.
Folk har missuppfattat vad WLTP (och CLTC) är och tror att det är en bils verkliga räckvidd. Det är det inte. WLTP är en standardiserad körcykel med avsikten att få fram jämförelsetal över bilarnas förbrukning. En bil med högre WLTP kan förväntas ha en längre verklig räckvidd än en med lägre WLTP.

I verklig körning tillkommer faktorer som vind, regn, temperatur och körstil med mera som alla sänker räckvidden. Största faktorn är fartvinden vid hög hastighet så två olika bilar med samma WLTP kan ändå skilja i verklig räckvidd. Gäller alla bilar, inte bara eldito.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in