Citat:
Ursprungligen postat av
Bakaxel
Nu är jag inte insatt i hur lagen utövas men borde det inte finnas en stor fördel för dig där, dvs "jag var ute och lyssnade på musik och hittade en påse, letar efter närmaste soptunna". De har inte bevittnat ett drogköp. "Menar ni att det är droger jag hittat??" Det känns väldigt godtyckligt. Men du menar mer om de kan backa upp det i händelse av rättegång med själva kontakten? Men är inte chattarna krypterade?
Stäng av inuti appen att visa meddelandets innehåll i notiser samt namn på avsändare i notiser. Notiser kan återskapas och på så sätt få fram vad du mottagit för meddelanden från vilka användarnamn på vilken plattform. Sett flera mål på senaste där de använt sig av just denna metoden för att återskapa och pussla ihop hela konversationer ur flera beslagtagna mobiler. Sen rensa alltid konversationer efter att kontakten är avslutad, ha alltid self-destruct på meddelanden på så kort tid som möjligt(jag kör själv alltid 1 min), ha alltid platstjänster avstängt osv. Det finns många sätt att förbättra säkerheten än att bara ladda ned en krypterad app och skriva som om det vore facebookmessenger och tro att man är helt fri från insyn.
Citat:
Ursprungligen postat av
alsotheless
Nämen alltså, är det så att tekniken finns för att de ska kunna avlyssna i realtid konversationen, då antar jag att det är det som är beviset. Det står ju i chatten att jag ska plocka upp saker på platsen. Men återstår att se om:
1 - De kan avlyssna vem som helst oavsett plattform
2 - De vinner nåt på att lägga resurser för att ta fast en vanlig köpare
I ett sånt scenario hjälper inte att hitta på ursäkter.
Med hemlig dataavläsning kan man i teorin se allt en telefon gör i realtid, ja. Men det måste finnas ett beslut av en åklagare för en sådan åtgärd. Att du skulle ha ett sådant tvångsmedel är högst osannolikt dock.
Tänk även på att det är alltid åklagaren och polisen som måste bevisa att det är ställt utom rimlig tvivel att det är du som begått brottet, inte du som ska bevisa att du inte gjort det. Det är bara neka och hålla sig till sin story. Blir du dömd mot ditt nekande pga stark bevisning så är det vad det är, du förlorar ingenting på det.