2024-04-07, 08:31
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Du bor i en hyreslägenhet och värden har fräschat upp väggarna åt dig. Målat på tapet, vad spelar det för roll? Vill du prompt ha din lägenhet precis som du vill så får du köpa en lägenhet.
Citera
2024-04-07, 08:43
Medlem
Det tillhör väl standard nu att hyresvärdar inte sätter in nya tapeter, utan målar väggarna. Så är det hos många, både kommunala och privata. Självklart i ljus, neutral färg.

I nyproduktion är det också målat.
Citera
2024-04-07, 08:49
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Står det att det skall vara tapeter i ditt hyresavtal? Annars kolla med kommunen. Tror du får gilla läget helt enkelt.
Det står att lägenheten ska vara i godtagbart skick. Det var den när jag flyttade in. Efter rollningen ser den förjävlig ut och ger mig självmordsplaner. Arbetsmiljöverket måste ta en titt på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Står det tapeter i ditt hyresavtal? Då pratar du såklart med värden. Annars finns dett inget man kan kräva som hyresgäst, mer än behandlade väggar, målning är ett alternativ
Målar gör man utomhus. Invändigt ska det vara snyggt och ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Prata med din hyresgästförening om du nu är med i en sån om inte så är du en snåljåp och får leva med målade väggar.
Vad ska den göra? Det är väl bara en cashcow till sossedemokrazer?

Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Nybyggda lägenheter är väl oftast vitmålade bara på insidan.

Annars får du tapetsera själv. Det får man om det är fackmannamässigt utfört.
Det låter inte dumt. Vilken ersättning anslås? Utebliven inkomst samt inköp av tapeter iallafall?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ingen sänkt levnadsstandard att ha målade väggar istället för tapeter.

Sänkt och deponerad hyra kan vara aktuellt om det inte går att bo i en lägenhet som det ska, t.ex. att något är trasigt men det är ju inte fallet här.
Tapeterna är trasiga. De är ju förfasen nedstänkta av färg, hela lägenheten är vandaliserad.

Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Det tillhör väl standard nu att hyresvärdar inte sätter in nya tapeter, utan målar väggarna. Så är det hos många, både kommunala och privata. Självklart i ljus, neutral färg.

I nyproduktion är det också målat.
Skiter jag i. Min standard är högre, likaså min hyra.
Citera
2024-04-07, 08:58
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Du bor i en hyreslägenhet och värden har fräschat upp väggarna åt dig. Målat på tapet, vad spelar det för roll? Vill du prompt ha din lägenhet precis som du vill så får du köpa en lägenhet.
Har du en tavla på väggen? Ställ dig frågan vad det spelar för roll om den fortsätter visa sitt motiv eller om du målar över den. Tapeter är vackert, målarfärg horribel extrem-lågbudget.
Citera
2024-04-07, 09:11
Medlem
-=Damian=-s avatar
arbetar som hantverkare och utför väldigt mycket arbete i både kommunala och privata hyresrätter.

Det är extremt ovanligt att det tapetseras idag, de snåla privata hyresvärdarna målar över tapeterna - ibland med lyxen att de också skär bort skarvar och spacklar dessa.

De lite mer generösa hyresvärarna låter skrapa bort all tapet och spackla väggarna och sedan måla.
Tapeter är helt ute idag helt enkelt.
Skulle inte tro att du kommer få tapet på väggen hur lite du än betalar din hyra. Det är inte DIN lägenhet. du hyr den av ett företag som bestämmer sin standard.
Citera
2024-04-07, 09:12
Medlem
Jordabalken, kapitel 12, här kan du läsa vad som gälller. Lycka til
https://lagen.nu/1970:994#K12
Citera
2024-04-07, 09:29
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har du en tavla på väggen? Ställ dig frågan vad det spelar för roll om den fortsätter visa sitt motiv eller om du målar över den. Tapeter är vackert, målarfärg horribel extrem-lågbudget.

Men varför bry sig i en hyreslägenhet? Det är det jag inte förstår.
Citera
2024-04-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Står det att det skall vara tapeter i ditt hyresavtal? Annars kolla med kommunen. Tror du får gilla läget helt enkelt.
Står det i hyresavtalet att du ska ha en toalett?
Citera
2024-04-07, 09:33
Medlem
Vad är det för fel på målade väggar?
Citera
2024-04-07, 09:33
Medlem
WitchcultTodays avatar
Känns som du enbart sparkar dig själv i arslet och inte hyresvärden om du slutar betala hyran? I det långa loppet. Konsekvenserna får man ju tampas med bra många år på flera plan! Men du skrev kanske i affekt.

Har dessvärre också så i min nyrenoverade. Är vad det är. Tror de ofta gör så numer i hyresrätter.

Men man brukar kunna få vara med och tycka ibland om man haft samma slitna tapeter i x antal år. Du hörde inte efter om hur de tänkt gjort? Som sagt - tror detta är standard numer. Sedan hade förstås inte nödvändigtvis behövt lyssna, kanske.
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-04-07 kl. 09:36.
Citera
2024-04-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Är så jävla trött. Släppte in hyresvärd för renovering då tapeterna var slitna. Accepterade bara rakt upp och ner då jag visste vad ärendet handlade om (byte av keffa tapeter). Men istället har den snåla jävla fittbollen målat över tapeten, helt jävla kritvit.

Jag är deprimerad och ämnar kräva omfattande hyresnedsättning för värdens tilltag som sänkt levnadsstandarden till under minimum. Är det skäligt att leva såhär? Från visserligen slitna tapeter ser det nu ut som ett jävla mentalsjukhus här inne. Jag litade på att hyresvärden gjorde sitt jobb, men lägenheten är totalförstörd.

Hur skulle ni gjort I situation som denna? Hur fan tänker man om man målar över tapeten? Tänker man alls? Hur mycket avdrag kan jag kräva? Kan jag riva kontraktet eller anlita tapetserare på värdens bekostnad?

Det är ofta en viss många år mellan som behövs för att få nya tapeter. Och att istället måla på dom är vanligt. Och vita kulörer är standard och trendigt
Du kan sätta upp egna tapeter om du gör det snyggt och betalar.
Jag hade tapetsera själv om jag inte var nöjd och betalat hyran som vanligt
Citera
2024-04-07, 10:02
Medlem
Avskyr snåljävlar. Finns fina billiga tapeter på Rusta eller nåt men de väljer att MÅLA TAPETER.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in