• 1
  • 2
2006-08-12, 06:02
Medlem
macoholics avatar
Bor utomlands, har ngra icke-svenska vnner ver p middag imorrn och tnkte bjuda p trerttersmiddag med svenskt tema. Ngra tips p bra frrtter, varmrtt, och efterrtt? Lite ont om svenska rvaror, s kanske inte ngot med typ hjortron eller surstrmming
Citera
2006-08-12, 06:22
Medlem
Perfekts avatar
frrtt: toast skagen?
varmrtt: kttbullar med lingonsylt?
efterrtt: jordgubbar med mjlk?

kanske inte passar till den obligatoriska nubben men svenskt r det nog, det r iaf allt jag kommer p efter en tung natt, lycka till.
Citera
2006-08-12, 07:21
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfekt
frrtt: toast skagen?
Mycket beror frsts p vilket land man bor i men det kan vara svrt att f tag i ishavsrkor och de lokala skaldjuren r oftast dligt saltade. Oftast fr man nja sig med att lgga jtterkor i lag eller salta direkt p dem. Gravlaxrullar kan kanske funka. Lax brukar inte vara svrt att f tag p. Rom med pepparotsvisp p ngot gott brd.
Citat:
varmrtt: kttbullar med lingonsylt?
terigen r det ju beroende p var man bor men kttbullar r ju inte s vidare unikt. Frsbaserade klumpar i olika former finns ju i de flesta kk. Lingonsylten r dock lite speciell i mnga lnder. Kanske kldolmar? I Polen har de smaskiga kldolmar i tomatss och i mellanstern finns mnga varianter men i bland annat anglosaxiska lnder har jag aldrig sett dem. En Pytt Bellman med sedvanliga tillbehr kan man nog svnga ihop i de flesta lnder och den skms inte fr sig om den r vettigt gjord.
Citat:
efterrtt: jordgubbar med mjlk?
Jordgubbar finns ju nstan verallt s ven om det r gott s knns det ju inte sdr supersvenskt. Ostkaka (svensk variant allts) eller en vanlig hederlig grddtrta kanske?

Ngot som faktiskt funkade vldigt bra (i s mtto att det var uppskattat) var att koka (eller lgga i lag) skaldjur p samma stt som man gr med svenska krftor. Det gr att f tag p krftor men i vrsta fall fr man kra med jtterkor eller havskrftor eller ngot. Sen kr man ungefr samma tillbehr som till krftskiva. Vsterbotten blir frsts svrt men i nstan alla lnder kan man f tag i ngon sorts vettig hrdost och brnnvin(vodka) gr ju att krydda p egen hand om man inte vill dricka naturellt.

Har man Ikea eller annat liknande tillhands (i kosheravdelningarna i en del lnder har jag hittat matjesill frn Abba) s r frsts sill, knckebrd, gghalvor med kalles osv ganska svenskt och inte ngot utlnningarna ter dagligdags. En lskttig matjesill lyckades jag f ngra att uppskatta. Hade ven fastkttig senapssill men de klarade inte att konsistensen var "som att tugga p en lpp".

Har man mjlighet kan man ju alltid sl till med lutfisk, svartsoppa och surstrmming...
Citera
2006-08-12, 08:11
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Kroppkakor!!

Potatis finns verallt och anvnd bacon istllet fr flsk.
Citera
2006-08-12, 10:16
Medlem
macoholics avatar
Jo, frrtt blir nstan garanterat toast skagen, har jag gjort frrut hr borta i USA, blev faktiskt himla gott. Efterrtt skulle man nstan kunna ha ngot vldigt enkelt, som glass och jordgubbar, kanske inte s uppfinningsrikt, men nd, alternativet r vl typ kladdkaka eller ngot.

Huvudrtten knns vl viktigast nd och den r vl den som jag har svrast att bestmma mig ver. Vill ju att det ska vara lite extravagant.

Jaja, kom grna med fler tips!
Citera
2006-08-12, 12:31
Medlem
Flsklgg & rotmos.
Citera
2006-08-12, 12:34
Medlem
manners avatar
Mitt frslag r:

Frrtt:
Silltallrik med lite olika sillsorter, knckebrd, ngon stark svensk ost och nubbe. Iofs kanske du har svrt att fixa fram sill men d fr du vl kra p skagentoast.

Huvudrtt:
Biff Lindstrm. EN riktig svensk klassiker.

Efterrtt:
Ostkaka. Tror inte det r s svrt att gra. Annars kan du ju styra upp ngon bra brpaj med hemkokt vaniljss.

Lycka till!
Citera
2006-08-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macoholic
Huvudrtten knns vl viktigast nd och den r vl den som jag har svrast att bestmma mig ver. Vill ju att det ska vara lite extravagant.

Nu vet jag inte om du med extravagant menar t gourmethllet eller om den ska vara extravagant t "det svenska"...

Vill du laga svensk mat av ingredienser du ltt kan f tag p r dillktt, wallenbergare eller kanske kalops bra ider. ven biff la Lindstrm r ett bra tips (som fregende skrev).

Kan du f tag i rabarber tycker jag en rabarberpaj med vaniljss duger gott.
Annars r ju nobelfestens glassbomb ngot att ta efter?
Citera
2006-08-12, 15:39
Medlem
Lagade mat till familjen jag bodde hos vid ett besk i USA, och d bjd vi p kttbullar med potatismos.

Deras strsta huvudbry var hur vi gjorde potatismoset, amerikanskt potatismos innehller mest fett och grdde och ckel, medan vrat blev lite klumpigt och rtt mumsigt faktiskt. Kttbullarna gick fethem iallafall, det kan jag rekommendera. Omjligt att f tag p blandfrs, s det fr man fixa sjlv dock.

till efterrtt gjorde vi pannkakor med br och yoghurt, kanske inte jttesvenskt men det var gutt
Citera
2006-08-12, 15:45
Medlem
Madchilds avatar
Biff Rydberg - otroligt svenskt och otroligt gott...!

http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=2391&tlfo=0
Citera
2006-08-12, 15:53
Ostkaka- om du antar det erbjudandet, har du recept p det hr:

http://192.121.194.78/cgi-bin/malmo/...artikel=441936

Lngst ner p sidan.
Citera
2006-08-12, 16:03
Bannlyst
Toast Skagen, artsoppa, oxrullader, kaldolmar och kalvdans ar val ratter som bor kunna lagas till aven utomlands...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in