Citat:
Ursprungligen postat av Perfekt
frrtt: toast skagen?
Mycket beror frsts p vilket land man bor i men det kan vara svrt att f tag i ishavsrkor och de lokala skaldjuren r oftast dligt saltade. Oftast fr man nja sig med att lgga jtterkor i lag eller salta direkt p dem. Gravlaxrullar kan kanske funka. Lax brukar inte vara svrt att f tag p. Rom med pepparotsvisp p ngot gott brd.
Citat:
varmrtt: kttbullar med lingonsylt?
terigen r det ju beroende p var man bor men kttbullar r ju inte s vidare unikt. Frsbaserade klumpar i olika former finns ju i de flesta kk. Lingonsylten r dock lite speciell i mnga lnder. Kanske kldolmar? I Polen har de smaskiga kldolmar i tomatss och i mellanstern finns mnga varianter men i bland annat anglosaxiska lnder har jag aldrig sett dem. En Pytt Bellman med sedvanliga tillbehr kan man nog svnga ihop i de flesta lnder och den skms inte fr sig om den r vettigt gjord.
Citat:
efterrtt: jordgubbar med mjlk?
Jordgubbar finns ju nstan verallt s ven om det r gott s knns det ju inte sdr supersvenskt. Ostkaka (svensk variant allts) eller en vanlig hederlig grddtrta kanske?
Ngot som faktiskt funkade vldigt bra (i s mtto att det var uppskattat) var att koka (eller lgga i lag) skaldjur p samma stt som man gr med svenska krftor. Det gr att f tag p krftor men i vrsta fall fr man kra med jtterkor eller havskrftor eller ngot. Sen kr man ungefr samma tillbehr som till krftskiva. Vsterbotten blir frsts svrt men i nstan alla lnder kan man f tag i ngon sorts vettig hrdost och brnnvin(vodka) gr ju att krydda p egen hand om man inte vill dricka naturellt.
Har man Ikea eller annat liknande tillhands (i kosheravdelningarna i en del lnder har jag hittat matjesill frn Abba) s r frsts sill, knckebrd, gghalvor med kalles osv ganska svenskt och inte ngot utlnningarna ter dagligdags. En lskttig matjesill lyckades jag f ngra att uppskatta. Hade ven fastkttig senapssill men de klarade inte att konsistensen var "som att tugga p en lpp".
Har man mjlighet kan man ju alltid sl till med lutfisk, svartsoppa och surstrmming...