• 1
  • 2
2006-08-12, 16:54
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
kalvdans
Helvete vad gott. Men är inte råmjölk ganska knepigt att få tag på om man inte har direktkontakt med mjölkbönder?
Citera
2006-08-12, 16:59
Medlem
Hönapönas avatar
Slottsstek med gräddsås, potatis, gelé och grönsaker. Kanske lite pressgurka till.
Citera
2006-08-12, 17:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Helvete vad gott. Men är inte råmjölk ganska knepigt att få tag på om man inte har direktkontakt med mjölkbönder?

Jag har någonstans läst att det går att "dopa" vanlig mjölk med mjölkpulver för att få en mjölk som kan ersätta råmjölk till kalvdans. Jag kommer inte ihåg var lag läst det än mindre hur mycket.

Som bondson vill jag påstå att kalvdans är överskattat, fick det serverat 2-3 gånger i månaden -> Man tröttnar.
Citera
2006-08-12, 17:24
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag har någonstans läst att det går att "dopa" vanlig mjölk med mjölkpulver för att få en mjölk som kan ersätta råmjölk till kalvdans. Jag kommer inte ihåg var lag läst det än mindre hur mycket.

Som bondson vill jag påstå att kalvdans är överskattat, fick det serverat 2-3 gånger i månaden -> Man tröttnar.
Jo det borde väl gå att tillföra det som saknas så att säga, men frågan är om det blir samma sak smakmässigt. Har för min del hört att det ska gå att tillföra ägg också.

Angående den eventuella överskattningen av kalvdans så vet jag inte om jag håller med, man får väl variera tillbehören bara, om man nu äter den så ofta.
Citera
2006-08-12, 17:30
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Från arla.se

Kalvdans utan råmjölk

7 dl vanlig mjölk, 3 %
2 1/2 dl mjölkpulver (finns att köpa i påse)
2 ägg
2 krm salt
1 - 1 1/2 msk socker
1 - 2 msk kardemumma eller kanel
Citera
2006-08-12, 22:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Från arla.se

Kalvdans utan råmjölk

7 dl vanlig mjölk, 3 %
2 1/2 dl mjölkpulver (finns att köpa i påse)
2 ägg
2 krm salt
1 - 1 1/2 msk socker
1 - 2 msk kardemumma eller kanel

Där ser man
Citera
2006-08-13, 18:54
Medlem
tjompans avatar
Förrätt: Smörgåstårta
Huvudrätt: Smörgåstårta
Efterrätt: Smörgåstårta

Finns det i andra länder???
Citera
2006-08-13, 19:38
Medlem
Herakleitoss avatar
Det är visserligen inte säsong men har du funderat på Janssons frestelse? Jag har fått för mig att det är en svensk företelse.

Glöm inte att bjuda på en rejäl prilla efter maten bara!
Citera
2006-08-13, 21:27
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleitos
Det är visserligen inte säsong men har du funderat på Janssons frestelse? Jag har fått för mig att det är en svensk företelse.

Glöm inte att bjuda på en rejäl prilla efter maten bara!

Jo, faktiskt så blev det janssons. Jävligt gott. Iaf, middagen blev som följer:

Förrätt: Toast skagen.
Varmrätt: Biff á la Lindström med janssons frestelse.
Efterrätt: Glass med bär plus självfallet svenskt kaffe.

Personligen älskar jag svensk mat, så jag njöt som bara den. Gästerna var lite skeptiska till Lindström, men sen när de börja äta slank det ner som inget annat. Toast skagen gillar ju de flesta, så de gick grymt också. Sen kan man ju inte gå fel med glass, bär, och världens bästa kaffe.

Bästa av allt? Att det blev rester över som jag kan sitta och mumma på idag

Tack för alla tips!

Simma lugnt,

macoholic
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem