Citat:
Ursprungligen postat av
protein4u
Det årliga lönesamtalet är snart här, och detta blir mitt första riktiga lönesamtal, så är ute efter lite tips, tricks, och ifall jag ska slänga mitt optimistiska jag i soppen.
Bakgrund:
Har jobbat lite över 1 år på detta företag. Enligt unionens hemsida så är min lön på den lägre delen av skalan. Jobbar som tjänsteman i den privata sektorn.
Det allmänna löneutrymmet är 3,1 procent detta år.
Efter samtal med chefen och andra kollegor så gör jag ett riktigt bra jobb, och det tycker även jag själv att jag gör.
Men jag har som sagt ingen som helst aning om hur det fungerar med själva lönerevisionen och samtalet. Kan jag vara fräck och be om 8% t.ex.? Det skulle motsvara ca 2500:- ökning. Eller om jag blir erbjuden 2,5%, kan jag då mot-erbjuda 4% (och såklart komma med argument varför).
Om budgeten faktiskt är 3,1% så ska din chef fördela dom pengarna på sin sektion som typiskt är 15 personer?
Om du har "tur" så är flera personer på sektionen helt jävla värdelösa och kan då ges 0 och mer till er andra som jobbar som Zlatan.
Om det är många äldre på den sektionen så är det rimligt att "ta i" lite eftersom de generellt tjänar mer och bidrar mer till budgeten, men att komma med 10% är så provocerande att om jag vore din chef så skulle jag börja fundera över hur jag kan bli av med dig 😉
Sikta på 5-6% om du nu gör ett så fantastiskt bra jobb som du säger.