Citat:
Ursprungligen postat av
protein4u
Det årliga lönesamtalet är snart här, och detta blir mitt första riktiga lönesamtal, så är ute efter lite tips, tricks, och ifall jag ska slänga mitt optimistiska jag i soppen.
Bakgrund:
Har jobbat lite över 1 år på detta företag. Enligt unionens hemsida så är min lön på den lägre delen av skalan. Jobbar som tjänsteman i den privata sektorn.
Det allmänna löneutrymmet är 3,1 procent detta år.
Efter samtal med chefen och andra kollegor så gör jag ett riktigt bra jobb, och det tycker även jag själv att jag gör.
Men jag har som sagt ingen som helst aning om hur det fungerar med själva lönerevisionen och samtalet. Kan jag vara fräck och be om 8% t.ex.? Det skulle motsvara ca 2500:- ökning. Eller om jag blir erbjuden 2,5%, kan jag då mot-erbjuda 4% (och såklart komma med argument varför).
Bäst är om du suger av din chef, faktiskt.
Om 8% ger dig 2500:- så har du sjukt dålig lön, så då bör tipset vara att byta jobb. Det är också i det man enklast får upp lönen.
Jag hade 75 000:- innan lönesamtal och fick 78 500:- i ny lön. Vilket var vad jag begärde, för att öka något snabbare än andra.
Har dock samtidigt tackat nej till erbjudanden om att byta jobb, trots att det enkelt skulle höja lönen till säkert 90 000.
Men i slutet känns det som att det inte är bästa ekonomiska läge att byta jobb och man får ta hänsyn till om jobbyte exempelvis innebär bostadsbyte och högre omkostnader osv.
Men att byta arbetsgivare kan vara ett bra alternativ om man vill ta större steg.
Annars återstår att suga av chefen.