• 5
  • 6
2024-04-05, 00:50
Citat:
Ursprungligen postat av Sammagamlavanliga
Nej det är ju exakt det jag skriver?? Personen jag svarade påstår att man kan bli av med körkortet om dom bara kan bevisa att man rökt på, utan att man gjort sig skyldig till drograttfylla, vilket inte stämmer?
Du kan bli av med körkortet enbart för att röka på, men en dom för ringa narkotika innebär inte automatiskt att körkortet återkallas. Bara att det kan bli så, och speciellt vid upprepade förseelser.
Citera
2024-04-05, 05:59
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pikazd
Tack för svaren.

En annan fråga, dessa drogtester som man kan beställa på nätet, hur bra är dem?
Tänker om polisen har "bättre tester".
Inte funderat på ge fan i droger helt om du ska ut i trafiken?
Citera
2024-04-05, 09:55
Medlem
Agips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Nej blodprov visar inte "72 h" tillbaka. De visar vad blodet innehåller. När jag var yngre blev jag tillsammans med en polare stannade av några civilare. Vi hade inte rökt på sex dagar dvs 144 h. Jag klarade mig. Polaren torskade. Jag gick i skolan, gymmade etc medan polare bara satt hemma vid sin dator eller sov.

Att blodet är rent efter x antal timmar är bara skitsnack. Det är helt personberoende, hur mycket man rökt, hur fysiskt aktiv man är osv.
Det du säger stämmer. Men det finns ju fortfarande en tidsram på hur länge man kan spåra det i blodet! Att du hade tur med ett test betyder inte att antalet timmar är skitsnack.
Jag och en vän blev tagna och fick ta blodprov. Vi hade rökt varje dag i några år... Konstigt nog så blev hans prov negativt och mitt positivt. Vi hade exakt samma levnadsstil.
Citera
2024-04-05, 10:00
Medlem
Agips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man håller fast personen och för in en kateter.
Det där är verkligen sjukt. De borde blivit anmälda för övervåld och inte bara kritiserats av JO.

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Salivprov har dock ingen som helst bäring som bevis. Det är blodprov och blodprov endast som gäller vid rattfylleri. De kan absolut hålla dig i några timmar, men det är olagligt eftersom men de vet att de kommer undan med det eftersom det är endast grovt tjänstefel som leder till eventuella konsekvenser.

"Nä vaddå, de kan visst hålla dig i 12h eller whatnot om de vill." Men nej, eftersom en kroppsbesiktning är extremt integritetskränkande skall ingreppet stå i proportion till brottet. Eftersom brottet är av ringa art så får de inte. Så kriga dig blå, pissa ALDRIG om de inte catchar dig när du står och röker. Då blir det billigare att lämna UP
Salivprov har ingen bäring nej. Men blir det positivt på ett salivprov får du ju 100% följa med för en mer grundlig undersökning.
Om det är olagligt eller inte att hålla dig x antal timmar kan jag inte svara på. Men stanna kvar ett bra tag är nog det vanligaste i väntat på urinprovet.
Citera
2024-04-05, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Agip
Det där är verkligen sjukt. De borde blivit anmälda för övervåld och inte bara kritiserats av JO.

Salivprov har ingen bäring nej. Men blir det positivt på ett salivprov får du ju 100% följa med för en mer grundlig undersökning.
Om det är olagligt eller inte att hålla dig x antal timmar kan jag inte svara på. Men stanna kvar ett bra tag är nog det vanligaste i väntat på urinprovet.

Ja men jag har aldrig hört talas om att den ens har salivprov i Sverige? Jag har sett det på TV från GB och Australien men aldrig här... Sedan låt de hålla dig i några timmar då, betydligt billigare än att riskera extremt dyra böter
Citera
2024-04-05, 11:23
Medlem
Agips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Ja men jag har aldrig hört talas om att den ens har salivprov i Sverige? Jag har sett det på TV från GB och Australien men aldrig här... Sedan låt de hålla dig i några timmar då, betydligt billigare än att riskera extremt dyra böter

Har bara åkt på slivprov en gång när de kom till byggarbetsplatsen för att testa alla. Vet ej hur ofta de gör det i trafik, men vet att de infört det sedan ett par år tillbaka.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...test_h4021910/
Citera
2024-04-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agip
Hur fan tar man ett urinprov med våld? xD
.

Hålla fast personen framför toaletten..om du inte kissar färgas väggen framför dig röd..

Poliser i Sverige borde inte vara så rädda att döda folk. My 2 cent.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in