Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 13:07
  #1
Medlem
Hej!

Hur stor är chansen att kunna vägra ett urinprov.
Har rökt dem 4-5 senaste månaderna (varit ren ca 2 veckor).
Kommer aldrig mer röka igen då jag fått tillbaka körkortet, inte värt risken att förlora det.

Men jag vågar inte sätta mig i en bil och köra ännu, har läst att man kan vägra urinprov och åka på ett blodprov istället, vilket borde visa negativt på mig nu.

Men som sagt hur lätt är det att vägra urinprov?
Citera
2024-04-04, 13:12
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Generellt ganska lätt. Jag känner till ett fall där polisen tog urinprov med våld, men de fick en del kritik av JO för det.

Vidare så har en del domar ändrats retroaktivt eftersom det är skillnad på att kunna se att du har använt narkotika på restprodukter jämfört med att ha faktiskt narkotiska ämnen i sig.
Citera
2024-04-04, 13:28
  #3
Medlem
Tror dom kan hålla kvar dig i 6h om du vägrar
Citera
2024-04-04, 13:35
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pikazd
Hej!

Hur stor är chansen att kunna vägra ett urinprov.
Har rökt dem 4-5 senaste månaderna (varit ren ca 2 veckor).
Kommer aldrig mer röka igen då jag fått tillbaka körkortet, inte värt risken att förlora det.

Men jag vågar inte sätta mig i en bil och köra ännu, har läst att man kan vägra urinprov och åka på ett blodprov istället, vilket borde visa negativt på mig nu.

Men som sagt hur lätt är det att vägra urinprov?
'jag var i Tyskland nyligen och rökte lagligt cannabis'
fungerar det som svar till de som vill lukta på ditt piss?
__________________
Senast redigerad av skogstid 2024-04-04 kl. 13:43.
Citera
2024-04-04, 14:01
  #5
Medlem
Agips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Generellt ganska lätt. Jag känner till ett fall där polisen tog urinprov med våld, men de fick en del kritik av JO för det.

Vidare så har en del domar ändrats retroaktivt eftersom det är skillnad på att kunna se att du har använt narkotika på restprodukter jämfört med att ha faktiskt narkotiska ämnen i sig.

Hur fan tar man ett urinprov med våld? xD
Citera
2024-04-04, 14:01
  #6
Medlem
Agips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pikazd
Hej!

Hur stor är chansen att kunna vägra ett urinprov.
Har rökt dem 4-5 senaste månaderna (varit ren ca 2 veckor).
Kommer aldrig mer röka igen då jag fått tillbaka körkortet, inte värt risken att förlora det.

Men jag vågar inte sätta mig i en bil och köra ännu, har läst att man kan vägra urinprov och åka på ett blodprov istället, vilket borde visa negativt på mig nu.

Men som sagt hur lätt är det att vägra urinprov?

Du kan alltid vägra ett urinprov. Går inte att tvinga dig att pissa! De håller dig en bra stund tills de tröttnar och kör dig till vårdcentralen/sjukhuset för blodprov.
Beroende vad det är för typ av polis så finns chansen att de tar ett salivprov vid stoppet.

Vilket fall som helst behöver du inte oroa dig. Blodprov visar upp till 72h tillbaka och de flesta salivprov 24h (finns dock de salivprov som visar upp till ca en vecka).
Citera
2024-04-04, 14:07
  #7
Medlem
Tack för svaren.

En annan fråga, dessa drogtester som man kan beställa på nätet, hur bra är dem?
Tänker om polisen har "bättre tester".
Citera
2024-04-04, 14:12
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agip
Hur fan tar man ett urinprov med våld? xD
Man håller fast personen och för in en kateter.
Citera
2024-04-04, 14:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man håller fast personen och för in en kateter.

varför i helvete skulle man göra den krångliga proceduren istället för ett blodprov?
Citera
2024-04-04, 14:31
  #10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.S
varför i helvete skulle man göra den krångliga proceduren istället för ett blodprov?
Ingen aning. Kanske för att vissa i polisen inte kan ta att medborgare inte lyder deras minsta vink. Eller för att urinprov kan visa längre bakåt i tiden.
Citera
2024-04-04, 14:33
  #11
Avstängd
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man håller fast personen och för in en kateter.

Hahahahah.. Aldrig i hela livet att detta hänt..
Inte en jävla chans.

Jag brukade säga till dom "stoppa koppen i munnen så pissar jag". Slutade alltid med att det kom en ssk.
Citera
2024-04-04, 14:35
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hahahahah.. Aldrig i hela livet att detta hänt..
Inte en jävla chans.

Jag brukade säga till dom "stoppa koppen i munnen så pissar jag". Slutade alltid med att det kom en ssk.
Jo, det har hänt. Men polisen fick som sagt kritik av JO för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback