2024-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Ja alltså så länge du inte kör påverkad så absolut. Du säger ju att du aldrig kommer röka cannabis i Sverige igen men kom ihåg att oavsett vart du har konsumerat drogen, har du den i blodet när du kör bil åker du på rattfylla och då ryker kortet minst 12 månader. Så när du har rökt, låt bilen stå i minst 24h för att vara på säkra sidan. Har du rökt några dagar i sträck, låt den stå 48h. Better safe then sorry

Ja absolut, tack så mycket!
Citera
2024-04-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Nej blodprov visar inte "72 h" tillbaka. De visar vad blodet innehåller. När jag var yngre blev jag tillsammans med en polare stannade av några civilare. Vi hade inte rökt på sex dagar dvs 144 h. Jag klarade mig. Polaren torskade. Jag gick i skolan, gymmade etc medan polare bara satt hemma vid sin dator eller sov.

Att blodet är rent efter x antal timmar är bara skitsnack. Det är helt personberoende, hur mycket man rökt, hur fysiskt aktiv man är osv.

När jag googlat om det står det regelbundet rökning 2-7 dagar för blodprov.
Men jag borde väl vara safe som inte rökt på 2 veckor?
Citera
2024-04-04, 19:29
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pikazd
När jag googlat om det står det regelbundet rökning 2-7 dagar för blodprov.
Men jag borde väl vara safe som inte rökt på 2 veckor?

100% safe.
Citera
2024-04-04, 20:29
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogstid
'jag var i Tyskland nyligen och rökte lagligt cannabis'
fungerar det som svar till de som vill lukta på ditt piss?
Om du rökte i Tyskland var det inte lagligt. Den nya lagen gäller bara för personer bosatta där sedan minst 6 månader tillbaka. Det är naturligtvis för att slippa ”cannabisturism”.
Citera
2024-04-04, 20:43
Medlem
Citat:
Hej!

Hur stor är chansen att kunna vägra ett urinprov.
Har rökt dem 4-5 senaste månaderna (varit ren ca 2 veckor).
Kommer aldrig mer röka igen då jag fått tillbaka körkortet, inte värt risken att förlora det.

Men jag vågar inte sätta mig i en bil och köra ännu, har läst att man kan vägra urinprov och åka på ett blodprov istället, vilket borde visa negativt på mig nu.
Men som sagt hur lätt är det att vägra urinprov?

Om dom tar dig imorgon så vägrar du bara up, då kommer dom ta blodprov på dig och där kommer dom inte hitta något.
Citera
2024-04-04, 21:09
Medlem
Om du blir misstänkt för drograttfylleri så tas alltid blodprov. Det är endast drograttfylleri om det finns narkotika i blodet. Urinprov tas vanligen samtidigt för att samtidigt gå på ringa narkotikabrott eget bruk.
Citera
2024-04-04, 21:16
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Hej!

Hur stor är chansen att kunna vägra ett urinprov.
Har rökt dem 4-5 senaste månaderna (varit ren ca 2 veckor).
Kommer aldrig mer röka igen då jag fått tillbaka körkortet, inte värt risken att förlora det.

Men jag vågar inte sätta mig i en bil och köra ännu, har läst att man kan vägra urinprov och åka på ett blodprov istället, vilket borde visa negativt på mig nu.

Men som sagt hur lätt är det att vägra urinprov?

Du kan vägra pissa i 6h (ej kissnödig), och lämna blod istället.
Citera
2024-04-04, 21:22
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Mjaaaa.
Det har förekommit att folk som har varit ”avdäckade” av narkotikum, har fått kateter infört, men det är ju inte så att dom har kunnat svara ”nej” överhuvudtaget, så det finns ju alltså en gråzon där man både kan ta blod och urin, men det görs av medicinska skäl.
Inte för provtagning av narkotika (urinen) alltså.
(Sedan händer det saker som är olagligt också)

Jag tror föreställningen kommer därifrån.

Jo visst, men var had detta med ett trafikstopp att göra?
Citera
2024-04-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Du förlorar körkortet bara de bevisar du rökt på. Behöver inte va drograttfylla

Stämmer ju dock inte? Jag och en polare åkte fast när vi köpte av en kran. Båda pissade positivt och han fick även ta blodprov. Han torska körkortet men jag fick behålla mitt. Han körde alltså när vi blev stannade, jag satt jämte
Citera
2024-04-04, 22:44
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammagamlavanliga
Stämmer ju dock inte? Jag och en polare åkte fast när vi köpte av en kran. Båda pissade positivt och han fick även ta blodprov. Han torska körkortet men jag fick behålla mitt. Han körde alltså när vi blev stannade, jag satt jämte

Fast de kan ju inte ta ditt körkort bara för att du var passagerare.
Citera
2024-04-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Fast de kan ju inte ta ditt körkort bara för att du var passagerare.

Nej det är ju exakt det jag skriver?? Personen jag svarade påstår att man kan bli av med körkortet om dom bara kan bevisa att man rökt på, utan att man gjort sig skyldig till drograttfylla, vilket inte stämmer?
Citera
2024-04-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammagamlavanliga
Konstigt. Du hadetur. Jag och alla jag känner förlorat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in