Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 12:14
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Vattenis, i stora massor - som på vissa av dessa ismånar (tex Europa, men många fler också) tycks vara något som det inte direkt är någon större brist på utan tvärtom kan utvinnas i så stor skala att det skulle kunna livnära en mänsklig koloni i evinnerliga tider.

Vi hade alltså inte behövt kånka med oss så mycket, för att kunna kolonisera himlakroppen och göra det till boplats åt oss.
Vatten är lika med syre, och för matproduktion lika essentiellt.

Det torde väl innebära att vi hade kunnat fylla en jättestor lastraket och bara dumpa av alla kolonister på himlakroppen, i förvissningen om att de hade kunnat överleva?

Det borde väl isf vara bättre alternativ att börja där än på Mars, som tycks vara det enda man tänker på.

På Europa, eller Ganymedes, etc, finns alla förutsättningar vi behöver.
Vi vet inte ens vad som gömmer sig därunder isen - men vi hade åtminstone kunnat gräva ut stora hålrum för att fylla med smältvatten och där sen odla mat - allt från alger till fiskar.

Och jodå, där hade även funnits mineralrika fyndplatser, med tanke på det massiva bombardemanget av meteoriter osv.
SÅ det hade bara varit att börja utvinna mineralerna på samma sätt som vi ägnar oss åt gruvdrift här.
Ty det hade varit insprängt i isskorpan - lokalt kring varje nedslagsplats.
Och mineraler hade varit viktigt som näringsämnen, gödning, om inget annat.

Det hade varit ungefär på samma sätt som de där polymetalliska modulerna som hittas lokalt i stora mänger på havsbotten här på Jorden.
Det hade alltså funnits tillräckligt för att kunna börja värdefull teknologi som vi hade behövt för att få samhället att fungera och utveckla sig normalt.


Det enda hinder jag hade kunnat se hade väl isf handlat om själva avståndet dit, och den långa tidsrymd det handlat om för själva resan.
Men väl på plats så hade vi fått mycket "gratis" så att säga.

Det är ju nästan som om dessa månar är förberedda för oss att ta i besittning.
Och samma sak man inte sägas om vare sig Mars eller Jordens egen lilla måne.

Men Jupiters och Saturnus ismånar, däremot ...
Där kan vi snacka.

En av månarna är ju dessutom full av flytande metan - Titan.
Hela insjöar av flytande metan.
Snacka om att jag hade velat se hur det ser ut där.
Inte på någon dum radarbild som vi har nu, utan med riktig optisk kamera.


Om man först hade börjat med att kolonisera närmsta ismåne, så hade man ju kunnat etablera regelbunden skytteltrafik mellan månarna (till och från Titan) så att alla metanlager alltid varit välfyllda, trots intensivt bruk.


Så ...
Vi har alltså Vatten - i närmast oändliga mängder.
Vi har Metaller, inklusive de mest sällsynta och svåra att utvinna på Jorden, i väldigt stor mängd.
Vi har dessutom Metan, i lika så oändliga mängder.
Samt allt det som vi ännu inte vet, men som kommer att finnas där som en underbart glad överraskning.

Som sagt - dessa ismånarna är praktiskt taget gjorda för vår skull, för att vi ska kunna ta nästa kliv framåt och uppåt i vår utveckling.


Eller har jag missat något?
Citera
2024-04-04, 12:21
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Eller har jag missat något?
Om vi snackar de Galileiska månarna är Jupiters magnetfält ett problem för vårt vidkommande, väldigt ohälsosam livsmiljö. Kanske finns lösningar på det, dock. Men det finns som sagt oerhörda resurser där.
Citera
2024-04-04, 12:30
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Om vi snackar de Galileiska månarna är Jupiters magnetfält ett problem för vårt vidkommande, väldigt ohälsosam livsmiljö. Kanske finns lösningar på det, dock. Men det finns som sagt oerhörda resurser där.
Är det Ganymedes, Enchiladas ... eller någon annan, som har magnetosfär?
Isf hade den ju kunnat erbjuda ett bra paraply.

Intressant bara det att den månen har en flytande kärna, och alltså är en "levande planet," så att säga.


Det är inte bara strålningen från moderplaneten jag tänker på, utan jag föreställer mig att det nog hade kunnat bli rätt så obekant, och kanske t.o.m. "livscykelrubbande" att leva ett liv under en så starkt lysande himlakropp som tex Saturnus (eller Jupiter).
Hur det hade påverkat oss är ju svårt att veta då vi ju bar har vår egen, i sammanhanget blygsamma, måne att jämföra med.
Och för vissa kan fullmånens sen vara ett tillräckligt upprörande fenomen.

Tänk då hur en Gigantikt, Enorm jävla "supercirkel i bilen som bara Lyser, och Lyser och Lyser och aldrig slutar Lysa och Lysa och Lysa.
Det blir ju aldrig mörkt, pga det.

Nätterna torde vara ljusa som på dagen. Det hade nog bara varit om man befunnits sig bakom Saturnus, och Solen varit bakom Saturnus, som det blivit mörkt.
Hur ofta hade det hänt, tex ...

Jag är säker på att levande liv från Jorden iaf hade kunnat bli störda av det, på ett eller annat sätt.
Dessutom så är det väl så att man inte kan se färger, så som fotografierna skildrar det, utan Saturnus hade upplevts som lika vit, vit som vår egen måne.
Fast där kan jag såklart vara helt ute och reser ...
Citera
2024-04-04, 12:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Eller har jag missat något?

Den största av månarna (Ganymedes) har en gravitation som är ca 20% av den vi har på jorden. Alla de andra har mindre gravitation, ofta mycket mindre.
Det är alltså omöjligt för en människa att leva där permanent. Hjärta, cirlukationssystem, balans-system etc är inte anpassad för det. Dessutom skulle muskelförtvining och skeletturkalkning snart döda en, särskilt medan man är ett barn.

Så glöm att bosätta sig där (eller på vår egen måne) permanent.
Citera
2024-04-04, 12:43
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den största av månarna (Ganymedes) har en gravitation som är ca 20% av den vi har på jorden. Alla de andra har mindre gravitation, ofta mycket mindre.
Det är alltså omöjligt för en människa att leva där permanent. Hjärta, cirlukationssystem, balans-system etc är inte anpassad för det. Dessutom skulle muskelförtvining och skeletturkalkning snart döda en, särskilt medan man är ett barn.

Så glöm att bosätta sig där (eller på vår egen måne) permanent.
Självklart är vi inte "anpassade" efter andra himlakroppars unika förutsättningar.
Det är ju grejen.
Men det betyder inte att vi måste avstå, när det ju inte går att få tag på bättre förutsättningar i övrigt.
Citera
2024-04-04, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Självklart är vi inte "anpassade" efter andra himlakroppars unika förutsättningar.
Det är ju grejen.
Men det betyder inte att vi måste avstå, när det ju inte går att få tag på bättre förutsättningar i övrigt.

Så vitt jag förstår går det inte att leva i generationer på en plats med så låg gravitation. Man överlever inte länge nog för att nästa generation skall kunna växa fram; speciellt utsatta är barnen. Så man dör av i båda ändarna av släktträdet, så att säga.
Och det är lite för långa avstånd för att vi skall kunna åka dit på ren turism.
Citera
2024-04-04, 12:59
  #7
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nätterna torde vara ljusa som på dagen. Det hade nog bara varit om man befunnits sig bakom Saturnus, och Solen varit bakom Saturnus, som det blivit mörkt.
Hur ofta hade det hänt, tex ...
Månarna dyker ju bakom dessa stora planeter från vår (och solens) synvinkel periodiskt, då blir det mörk några timmar eller dagar. Mycket kortare omloppstider än för vår måne alltså.

Kan nog vara rätt fräsigt att observera åskväder på Jupiters nattsida från t.ex. Europa

https://sv.wikipedia.org/wiki/Galile...C3%A4rnorna%22.
Citera
2024-04-04, 16:40
  #8
Medlem
Isskorpan på t ex Ganymedes är rimligen minst ett par kilometer tjock, som Grönlandsisen - det är inte bara fråga om att hacka upp en vak och börja pumpa upp vatten.

Sedan måste man nog koka vattnet för att kunna använda det till dricksvatten eller matlagning - okända bakterier och mikrober kan vara diirekt livsfarliga på en främmande planet (jfr Världarnas krig)
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-04 kl. 17:06.
Citera
2024-04-04, 16:57
  #9
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så vitt jag förstår går det inte att leva i generationer på en plats med så låg gravitation. Man överlever inte länge nog för att nästa generation skall kunna växa fram; speciellt utsatta är barnen. Så man dör av i båda ändarna av släktträdet, så att säga.

Den är väl oklar, eller? OM du lever resten av ditt liv på en planet med t.ex Ganymedes gravitation men *aldrig* åker tillbaka till jorden - varför skulle du dö i sån förtid att du inte ens hinner få barn? Folk klarar sig i 1.5 år i nollgravitation; förvisso med viss träning vilket är nåt du kunde göra även på Ganymedes.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sedan måste man nog koka vattnet för att kunna använda det till dircksvatten eller matlagning - okända bakterier och mikrober kan vara diirekt livsfarliga på en främmande planet

Det är inte troligt att det finns varken mikrober eller bakterier, men ifall grundämnen förekommer som normalt filtrerats ut (av liv eller mineraler hos oss) får du kanske kolla det först - och / eller filtrera av den anledningen.
Om det nu skulle finnas extraterristrella bakterier och mikrober så vore det ju intressant att se om dessa ens nånstans kan samverka (eller motverka) våra celler. Om, så tyder det ju klart på panspermia.

Energi är dock ett problem ute vid eller bortom Jupiters bana. Solkraften räcker inte och det är inte troligt att du hittar t.ex uran, plutonium eller thorium där för våra fissionskraftverk.
Citera
2024-04-04, 17:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Den är väl oklar, eller? OM du lever resten av ditt liv på en planet med t.ex Ganymedes gravitation men *aldrig* åker tillbaka till jorden - varför skulle du dö i sån förtid att du inte ens hinner få barn? Folk klarar sig i 1.5 år i nollgravitation; förvisso med viss träning vilket är nåt du kunde göra även på Ganymedes.

Du måste antagligen kunna leva där i mer än 30 år*), men ditt balanssinne är helt utslaget (går inte att träna upp så vitt jag förstår), ditt hjärta måste orka pumpa ut blod till dina extremiteter utan hjälp av gravitationen och ditt skelett är så dåligt att om du slår i smalbenet eller armen i något så går benet av.
Nä, det går inte. Inte i flera generationer.

-----

*) Förtusatt att du får barn vid 15 års ålder och att du behöver hålla dig vid liv tills ditt barn når 15 års ålder. Alltså: Att generationerna kan fortleva.
Möjligen kan man korta det till 25 års livslängd med hjälp avhormonbehandling av unga och kollektiv barnuppfostran.
Citera
2024-04-04, 19:05
  #11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du måste antagligen kunna leva där i mer än 30 år*), men ditt balanssinne är helt utslaget (går inte att träna upp så vitt jag förstår), ditt hjärta måste orka pumpa ut blod till dina extremiteter utan hjälp av gravitationen och ditt skelett är så dåligt att om du slår i smalbenet eller armen i något så går benet av.
Nä, det går inte. Inte i flera generationer.

Inte så säker på att killgissningar är korrekt här. Det finns ett antal problem:

1) att dina ben blir svagare, men i en lägre gravitation behöver du inte starkare ben (jag vet att inertia e densamma) plus att du kan träna för att motverka merparten av det.

2) blodsystemet, och faktiskt alla system gällande vätskor vi har om det så är blodsystemen eller lymfsystem (alla extracellular, tbh). Men folk kan och har levat större delen av sina liv sängliggande, så det att systemen tenderar att pusha saker "upp mot skallen" och skulle bli galna av låg gravitation är klart ett påhitt.

3) balans, irrelevant. Om vi kan agera i nollgravitet, så ska inte månen eller annat mellan 0.2 till 1.5 G vara ett problem. Eller mellan 0 och 1.5G om man nu inkluderar att vi faktiskt fungerar på ISS et.al.

4) muskelatrofi. Kan vara irrelevant men ändå förebyggas med träning. Medveten om att massa vs. inertia ställer till det för oss i låga graviteter men att vara klen är i sig inte ett problem.

4) benhälsa. Har inte riktigt rett ut den där, får lite motsägelsefulla saker från internet, gpt och liknande. Inte atrofi utan det ska tydligen vara nåt annat.

Min poäng är dock att jag inte tror det är omöjligt att leva och fortleva under en gravitation såpass låg.
Det skulle dock inte vara mitt val! Jag hade valt roterande rymdstationer av nån passande typ (O'Neill, torus) istället. Så slipper man hela problemet och om dom är stora nog drabbas du inte av coriolisrelaterade problem heller. Allting över 500 meter verkar ge relativt små problem (förutom för den som ska bygga en O'Neill-cylinder av den storleken!)
Citera
2024-04-05, 07:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Min poäng är dock att jag inte tror det är omöjligt att leva och fortleva under en gravitation såpass låg.
Du "killgissar" alltså? Välkommen i gänget! Jag tror inte någon vet idag!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback