2024-04-14, 16:09
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att någon blivit dömd för brott kontra inte ens misstänkt för brott är så klart relevant för försvarlighetsbedömningen.
Ja, tänker du att det är viktigare att publicera de som rättvisan missat än så länge?
Citera
2024-04-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en förvanskning av yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna att man ska skydda sexualbrottslingar genom en begränsande förtalslagstiftning.

Fel, det finns inget undantag för just sexualbrottslingar och det har aldrig varit avsett att vara det heller.

Citat:
Både gäddorna och Binninge har gjort sig skyldiga till övergrepp mot barn och ska hängas ut. Lagen bör anpassas efter det allmänna rättsmedvetandet som idag råder.

För det första så vet vi inte om den som åtalat Dumpen i det här fallet begått något övergrepp.
Det som publiceras av Dumpen är INTE ett övergrepp mot barn, inget barn var inblandat.

För det andra så handlar den här tråden om juridik, alltså gällande lag. Inte vad vi tycker lagen borde vara, det är politik.

Du försvarar Dumpen utefter känslor och efter vad du tycker lagen borde vara.
Det är inte så det fungerar, domstolen går på vad lagen säger idag, inte efter vad den kanske kommer säga i framtiden eller vad den var för 100 år sedan.
Om du vill diskutera hur lagen borde se ut eller det moraliska eller något annat kring Dumpen så finns det flera andra trådar för det, den här tråden handlar om åtalet mot Dumpen och gällande lag.
Citera
2024-04-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ja, tänker du att det är viktigare att publicera de som rättvisan missat än så länge?

Nej jag tänker att det i princip aldrig är försvarligt att peka ut någon som kriminell innan de ens blivit åtalade.
Finns några få undantag, t.ex. en efterlyst person.

I det här fallet finns inte ens misstanke för brott eftersom det som Dumpen publicerar inte utgör brott men ändå hängs de ut som om de vore brottslingar.

Finns heller inget som helst som pekar på att uthängningar har någon positiv effekt. Det minskar inte återfallsfrekvensen för sexualförbrytare, utan tvärt om så finns det studier som visar att det ökar återfallsfrekvensen.
Inte heller finns det något som helst som tyder på att det skyddar barn.

Jag förstår viljan att hänga ut sexualbrottslingar, det är känns bra.
Det är dock kontraproduktivt och därmed inget som borde tillåtas, man bör inte stifta lagar baserat på vad som känns bra som nuvarande och förra regeringen hållit på med. Lagar skall baseras på samhällsnytta.
Citera
2024-04-14, 21:19
Avslutad
Citat:
Du får väl kalla det vad du vill, Dumpen kommer att dra in pengarna som krävs på en kvart eftersom den stora majoriteten av landets befolkning hatar vuxna som utnyttjar barn. Dessa avarter är inte ens värda att kallas för människor.
Så kan det naturligtvis bli. Men det kommer i så fall sannolikt att ha lite av nyhetens behag över sig, dvs att om fler gäddor hakar på och stämmer så kommer det bli svårare och svårare att få folk att sponsra. Vidare finns definitivt en möjlighet att straffet blir fängelse.

Dina insinuationer är ganska löjliga. Det går alldeles utmärkt att hata både Dumpen och vuxna som utnyttjar barn samtidigt.
Citera
2024-04-15, 12:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att de grundläggande rekvisiten är uppfyllda är ju uppenbart "utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning". Att hänga ut pedos med namn och bild/film räcker gott där.

Det kommer därmed juridiskt sannolikt att röra sig runt en tolkning av förtalsparagraftens "med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken" vilket i sin tur handlar om att det skall finnas ett "allmänt intresse" (alltså en allmän nytta, inte att folk är intresserade). Tröskeln för vad man får tåla är högre om man är en offentlig person men här är det väl alltid fråga om i princip helt okända privatpersoner.

Antar att hon kommer att argumentera för att det finns en allmän nytta i att varna folk för pedofiler. Han kommer att argumentera att det i sig inte räcker för att det skall anses vara försvarligt. Sannolikt även att risken är stor för att oskyldiga hängs ut och lider skada när det inte finns någon dom.

Hoppas personligen att hon frias.
Sent svar, men jag skulle uppskatta chanserna till friande dom till <5 %. Tyvärr.
Citera
2024-04-15, 12:05
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Sent svar, men jag skulle uppskatta chanserna till friande dom till <5 %. Tyvärr.
Har själv inte mycket erfarenhet eller statisik angående förtalsmål men det låter lite pessimistiskt (eller optimistiskt beroende på vad man tycker). Även om Dumpen är illa sedda av etablissemanget så skall det rimligen en hel del till för att en tryckfrihetsjury skall fälla. Ligger ju lite i sakens natur att de inte vill vara för stränga med förtalsmål.

Nå, vi får väl se helt enkelt.
Citera
2024-04-15, 12:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Faller inte förtal alltid under enskilt åtal?
Nej, allmän åklagare har valt att driva vissa förtalsmål, ofta kopplat till att förtalet gjorts på sociala medier (vilket man vill stävja).

Just i fall som det aktuella hade mycket väl åklagaren kunna åtala:
Citat:
Förtal och grovt förtal
När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen. Ju allvarligare brottet är, desto starkare skäl finns det normalt för att väcka allmänt åtal.

Exempel när det kan vara påkallat att åklagare väcker åtal:

Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Cissi Wallin blev t.ex. allmänt åtalad två gånger (först av åklagare pga sociala medier, sen av JK pga tryckfrihetsmål)
https://www.svt.se/kultur/experterna-om-atalet-mot-cissi-wallin
https://www.svt.se/kultur/jk-vacker-atal-mot-cissi-wallin-anklagas-for-grovt-fortal
Senast redigerad av Enterprise 2024-04-15 kl. 12:18.
Citera
2024-04-15, 13:42
Avslutad
Citat:
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
https://www.svt.se/kultur/experterna-om-atalet-mot-cissi-wallin
https://www.svt.se/kultur/jk-vacker-atal-mot-cissi-wallin-anklagas-for-grovt-fortal
https://imgur.com/a/XpthqK7
Hur ser du på att JK förut sagt att myndighetens inställning att åtala skulle hamna i ett annat läge efter en första fällande dom mot Dumpen?
Citat:
Straffet för förtal är böter. Den som döms för grovt förtal kan få böter eller fängelse i upp till två år. Straffet för förolämpning är böter. Om förolämpningen bedöms som grov kan straffet bli böter eller fängelse i upp till sex månader.
Hur ser du på vad Dumpen gör utanför utgivningsbevisets räckvidd och hur ser du på Saras och Patriks kanske grova förolämpningar vid konfrontationerna?
Skyddas även Patriks gärningar av grundlagen och kanske i så fall även mina, dina och alla andras?

Hur ser du på Cissis villkorlig dom i hovrätten med 100 dagsböter och 100 000 kronor i skadestånd för förtal av rikskändisen Virtanen jämfört med Saras kriminella bakgrund och uttryckliga likgiltighet att inte bry sig om lagen och att ha satt detta i system vad gällande påföljd?
Citera
2024-04-15, 13:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkran
Hur ser du på att JK förut sagt att myndighetens inställning att åtala skulle hamna i ett annat läge efter en första fällande dom mot Dumpen?
Hur ser du på vad Dumpen gör utanför utgivningsbevisets räckvidd och hur ser du på Saras och Patriks kanske grova förolämpningar vid konfrontationerna?
Skyddas även Patriks gärningar av grundlagen och kanske i så fall även mina, dina och alla andras?

Hur ser du på Cissis villkorlig dom i hovrätten med 100 dagsböter och 100 000 kronor i skadestånd för förtal av rikskändisen Virtanen jämfört med Saras kriminella bakgrund och uttryckliga likgiltighet att inte bry sig om lagen och att ha satt detta i system vad gällande påföljd?
Vad jag anser privat är ointressant. Däremot tror jag att Sara kommer fällas i det nu aktuella enskilda åtalet.
Jag tror att hon kommer få villkorlig dom och betala ett skadestånd på max 100 K.
Citera
2024-04-16, 08:29
Medlem
Kan Saras tidigare 30+ (33?) domar på något vis påverka utgången och en eventuell dom? Hon är ju bevisligen en svår återfallsförbrytare. 30+ domar är ju ändå inget man skämtar bort.

Det är just detta som sticker mig personligen i ögonen med Dumpen, en i högsta grad klandervärd återfallsförbrytare som hänger hänger ut ej dömda som klandervärda för ett fiktivt brott.
Citera
2024-04-16, 09:03
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Nej, allmän åklagare har valt att driva vissa förtalsmål, ofta kopplat till att förtalet gjorts på sociala medier (vilket man vill stävja).

Det är just värt att komma ihåg att en stor anledning till att förtalsmålen inte drivs av allmän åklagare är just på grund av utgivningsbeviset. Hade Dumpen inte haft det så tror jag att med största sannolikhet att det hade gjorts tidigare, men på grund av att det faller under TF så är det inget de har en tendens att vilja röra.

Ärligt talat så är jag mer förvånad att det tog 350 eller så gäddor innan någon drev ett fall mot dom. Och ja, det är rätt uppenbart att det sannolikt kommer att bli en fällande dom. Men som sagt, för Dumpen så tror jag inte denna enskilda dom är problemet utan vad det får för effekt för andra gäddor när de ser att det är möjligt att driva och vinna.
Citera
2024-04-16, 09:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Men som sagt, för Dumpen så tror jag inte denna enskilda dom är problemet utan vad det får för effekt för andra gäddor när de ser att det är möjligt att driva och vinna.
Samtidigt måste det ju vara oerhört skamfyllt för gäddan att driva en sådan här process, även om framgångsmöjligheten är stor. Något större skadestånd kan gäddan inte heller räkna med.
Senast redigerad av Enterprise 2024-04-16 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in