2024-04-10, 07:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Dryftar en tanke... Förefaller då vara ett ganska illa scenario om jury friar, men överrätt avsäger fällande dom? Vinst bland folket, dömd av överheten.. borde ge dumpen väldigt mycket vatten på sin kvarn?
Om juryn friar så går inte saken vidare till prövning i överrätt. Huruvida det hade blivit en fällande dom i högre rätt kan man bara spekulera om.
Citera
2024-04-10, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nej, din tidslinje är fel.

Förtal kom först. Det har varit förbjudet sedan åtminstone medeltiden. Se exempelvis SOU 1972:88 (sidan 17), som går igenom hur det såg ut i landskapslagarna. Sedan kom tryckfrihetsförordningen på 1760-talet. Sist kom brottet hets mot folkgrupp på 1940-talet.
Var tolkningen av förtal samma på medeltiden tror du? Blev man stenad eller satt i skampåle om man avslöjade att någon försökte locka barn till sin hydda för att förgripa sig på dem?
Citera
2024-04-10, 07:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var tolkningen av förtal samma på medeltiden tror du? Blev man stenad eller satt i skampåle om man avslöjade att någon försökte locka barn till sin hydda för att förgripa sig på dem?
Om du vill veta hur förtalslagstiftningen fungerade på medeltiden föreslår jag att du läser den källa jag länkade. Eftersom det är off-topic för den här tråden tänker jag inte diskutera saken närmre här.
Citera
2024-04-10, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om juryn friar så går inte saken vidare till prövning i överrätt. Huruvida det hade blivit en fällande dom i högre rätt kan man bara spekulera om.
Menar att jury friar, dommare fäller.
Citera
2024-04-10, 07:46
Medlem
Sjukt intressant case.
Den bedömningen jag gör är att det är raka spåret för en fällande dom.
Ingen som jobbar inom skrået rättsvårdande myndigheter och jurister gillar Dumpen och dess arbetsmetoder. Det handlar om förtal, ofredande och ev utpressning med.
Starkt av målsäganden att köra !
Citera
2024-04-10, 07:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Menar att jury friar, dommare fäller.
Friar juryn så kan inte domaren göra något åt det.
Citera
2024-04-10, 08:45
Medlem
100% att det blir en fällande dom. Men konsekvenserna kommer troligtvis bli små i slutändan för Dumpen.
Citera
2024-04-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Friar juryn så kan inte domaren göra något åt det.
Då missuppfattade jag Lessler helt.
Citera
2024-04-10, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Sjukt intressant case.
Den bedömningen jag gör är att det är raka spåret för en fällande dom.
Ingen som jobbar inom skrået rättsvårdande myndigheter och jurister gillar Dumpen och dess arbetsmetoder. Det handlar om förtal, ofredande och ev utpressning med.
Starkt av målsäganden att köra !
Det var hit några ville ha det från första början innan de ens började. Om han inte vinner så faller mitt förtroende för rättsväsendet och det blir fritt fram för envar att göra som vi själva vill, vilket jag i så fall också tror kommer att ske.

Jag är lika övertygad som du att juryn fäller men att processen kanske vill förhalas av Dumpen med överprövning, kanske för att hon får betalt på sätt som polis inte känner till men i högre instans faller Sara enligt mig helt säkert så det kanske Dumpen väljer att avstå för att inte skapa praxisen alltför hård.
Medeltiden har varit och bör aldrig återkomma eventuellt bara för att en politiskt tillsatt lekmannajury har sådana rötter eller får vittring av skampålen.

Hur många fler 342-case finns det med ungefärligt lika goda eller bättre förutsättningar att dumpa Dumpen och driva rättsstaten Sverige åter tillbaka i hamn? Har 342 ett sämre eller bättre case än medelgäddan?
Citera
2024-04-10, 10:29
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecabinet
Det var hit några ville ha det från första början innan de ens började. Om han inte vinner så faller mitt förtroende för rättsväsendet och det blir fritt fram för envar att göra som vi själva vill, vilket jag i så fall också tror kommer att ske.

Jag är lika övertygad som du att juryn fäller men att processen kanske vill förhalas av Dumpen med överprövning, kanske för att hon får betalt på sätt som polis inte känner till men i högre instans faller Sara enligt mig helt säkert så det kanske Dumpen väljer att avstå för att inte skapa praxisen alltför hård.
Medeltiden har varit och bör aldrig återkomma eventuellt bara för att en politiskt tillsatt lekmannajury har sådana rötter eller får vittring av skampålen.

Hur många fler 342-case finns det med ungefärligt lika goda eller bättre förutsättningar att dumpa Dumpen och driva rättsstaten Sverige åter tillbaka i hamn? Har 342 ett sämre eller bättre case än medelgäddan?

Han har väldigt stor chans och vinna. Dels med sin bakgrund+plus att han troligtvis kan föra sin talan på ett helt annat sätt. Minst hälften av gäddorna verkar ju lätt efterblivna/sönderdrogade/I psykiskt dåligt skick. . 342 är det sämsta som kunde hända Dumpen. Han kommer agera vågbrytare. Man ska komma ihåg att rätten alltid tittar på tidigare liknande fall när de utdömer dom, så fler fall lär ju komma. Sara är dessutom en idiot så hon kommer inte kunna hålla sig till ämnet utan flippa ut. . Blir väldigt intressant och se vilka jurister som kommer företräda respektive sida. Vissa jurister älskar ju och synas, men jag tror att Dumpen anses som absoluta exkrementer av de juridiskt bildade. De är sinnebilden av hur det inte ska gå till i en rättsstat.
Citera
2024-04-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Han har väldigt stor chans och vinna. Dels med sin bakgrund+plus att han troligtvis kan föra sin talan på ett helt annat sätt. Minst hälften av gäddorna verkar ju lätt efterblivna/sönderdrogade/I psykiskt dåligt skick. . 342 är det sämsta som kunde hända Dumpen. Han kommer agera vågbrytare. Man ska komma ihåg att rätten alltid tittar på tidigare liknande fall när de utdömer dom, så fler fall lär ju komma. Sara är dessutom en idiot så hon kommer inte kunna hålla sig till ämnet utan flippa ut. . Blir väldigt intressant och se vilka jurister som kommer företräda respektive sida. Vissa jurister älskar ju och synas, men jag tror att Dumpen anses som absoluta exkrementer av de juridiskt bildade. De är sinnebilden av hur det inte ska gå till i en rättsstat.
Jag är rätt säker på att dumpen kommer hitta någon kändis eller halvkändis som förförs av snacket om ”rädda barnen” och yttrandefriheten utan konsekvenser, som vill se sig som en vit riddare / white knight, och därför gärna kämpar för dumpen och fakturerar staten för det. Vet inte vem, och även om det i advokatkretsar ses att dumpen är,extrema så kommer det gå att hitta någon värd sitt salt.

Det här kommer så lämpligt tillsammans i tiden med att det rörs i Domstolsverket om sidor med utgivningsbevis, dvs samma papper som dumpen har, ska få samla ihop allt vad domar heter för att sedan sälja dem vidare. Det testas helt enkelt rättsligt vad utgivningsbevis egentligen innebär att man får göra i praktiken.

Dumpen har som talar emot sig att det redan är etablerat att medier kan fällas för förtal, och göra det lite då och då. Tror det var expressen som fälldes för att de publicerade att en man stod åtalad för något när det redan hade lagts ned (eller friats). Här rör det sig om människor som inte står åtalade för något och än mindre dömts för vad dumpen publicerar om dem. Det gör i mitt tycke att styrkan i åtalet växer och att försvarets teser försvagas.
Citera
2024-04-10, 11:25
Medlem
Skulle inte förvåna mig om juryn friar av politiska skäl. Man kanske inte vill riskera att ses som försvarare av pedofiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in