Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är förtal? Dumpen hänger ut folk som tror dom sexchattar och ska få träffa barn. Å det är ju precis det som är sant. Dom har aldrig blivit anklagad för att vara pedofiler. Så var i ligger förtalet? Att som sexchattar med någon dom trott är ett barn och att dom bestämmer träff och kommer till platsen är ren och skär fakta
Nä och varken Patrik eller Sara har väl sagt att dom är peddosar? Eller menar du att personerna INTE har chattat eller bestämt träff, och dessutom kommit till platsen där det eventuella barnet skulle finnas?
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det beror på att du inte vet vad förtal är. Det står i lagen om du undrar.
Här är lagen SH hänvisar till:
"
Som tryckfrihetsbrott anses förtal som innebär att någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning." (fetstil tillagd)
(TF 7:3 1 st.)
Notera alltså att det inte behöver påstås att någon begått ett brott. Utpekar då informationen som Dumpen sprider gäddan som "
klandervärd i sitt levnadssätt" eller består informationen av "
en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning" ? Ganska solklart ja i min mening.
Sen kan man förstås tycka att lagstiftningen är fel, och inte borde se ut som den gör. Men det är inte en juridisk fråga, utan en rättspolitisk fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
Haha, Jasså, så en "utredningsledare" är civilanställd. Måste vara en ny anställning jag inte känner till.
Om det är förundersökningsledare du menar, så är det en polis eller åklagare. Inte civilanställd.
Polisen har sen ett antal år tillbaka även civila utredare.
(
https://www.publikt.se/fordjupning/nu-kan-civila-leda-forundersokningar-20690)
Citat:
Ursprungligen postat av
Starogen
Är det förtal att kalla en pedofil för en pedofil?
Japp, se ovan i inlägget.