2024-04-05, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För att lagen i Sverige är så. Det är inte som i amerikanska TV-serier och filmer, där sanningen är ett absolut försvar.

Att kalla det för "ett lotteri" är lite väl magstarkt, men du har rätt i att ingen kan garantera en viss utgång. Däremot kan man, i många fall, uttala sig med varierande grader av övertygelse om utgången i ett mål.

Ja att det är svensk efterbliven lag var ju en självklarhet. Jag undrar varför har lagstiftaren som intention att skydda kriminella från uthängning?
Citera
2024-04-05, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Ja att det är svensk efterbliven lag var ju en självklarhet. Jag undrar varför har lagstiftaren som intention att skydda kriminella från uthängning?
Det är inte bara kriminella som skyddas av den lagen. Och det är heller inga konstigheter. Det är även förbjudet att misshandla kriminella och andra du inte tycker om.

Om det finns ett allmänintresse får man publicera sådana saker. Att du vill ge någon extra straff utöver vad domstolen har gett är inte ett allmänintresse.
Citera
2024-04-05, 17:05
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Helt oväsentligt vad nån tror, det de tittar på är vad som hänt och vilka som
var inblandade. De kommer lista upp gäddan, sara/patrik m.m. men definitivt inte något barn.

Därför som alla åklagare lagt ner samtliga mål om övergrepp. Gäddorna är varken bevisats vara våldtäktsmän eller pedofiler. Att uttrycka lust för barn i en chatt, är inte samma sak som att utföra det irl.

Absolut förtal som jag ser det, och mkt förvånande att det tagit 3 år innan nåt händer.

Jag förstår fortfarande inte vad det är som är förtal? Dumpen hänger ut folk som tror dom sexchattar och ska få träffa barn. Å det är ju precis det som är sant. Dom har aldrig blivit anklagad för att vara pedofiler. Så var i ligger förtalet? Att som sexchattar med någon dom trott är ett barn och att dom bestämmer träff och kommer till platsen är ren och skär fakta

Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det fanns ju inget riktigt barn. Alltså har inget brott begåtts. Det är inget brott att planera en träff med ett barn som inte existerar, på samma sätt som det inte är ett brott att planera att mörda Kalle Anka.
Som jag ser det är det solklart förtal att hänga ut någon som brottslig när den utpekade faktiskt inte har begått något brott.

Nä och varken Patrik eller Sara har väl sagt att dom är peddosar? Eller menar du att personerna INTE har chattat eller bestämt träff, och dessutom kommit till platsen där det eventuella barnet skulle finnas?
Citera
2024-04-05, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är inte bara kriminella som skyddas av den lagen. Och det är heller inga konstigheter. Det är även förbjudet att misshandla kriminella och andra du inte tycker om.

Om det finns ett allmänintresse får man publicera sådana saker. Att du vill ge någon extra straff utöver vad domstolen har gett är inte ett allmänintresse.

Klart det finns ett allmänintresse eftersom Dumpen bedriver ett systematiskt arbete med att belysa ett problem i samhället som vi alla kan stå bakom.
Citera
2024-04-05, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Klart det finns ett allmänintresse eftersom Dumpen bedriver ett systematiskt arbete med att belysa ett problem i samhället som vi alla kan stå bakom.
Nej, det är inte ett allmänintresse i juridisk mening.

Det som kan falla inom samhällsintresse med Dumpens arbete går att föra fram utan ansiktsbilder och namn.
Citera
2024-04-05, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är förtal?
Det beror på att du inte vet vad förtal är. Det står i lagen om du undrar.
Citera
2024-04-05, 17:11
Avslutad
Citat:
Nej, det är inte ett allmänintresse i juridisk mening.

Det som kan falla inom samhällsintresse med Dumpens arbete går att föra fram utan ansiktsbilder och namn.

Nej eftersom gäddorna utgör en fara för allmänheten, dvs de barn som utsätts.

Pensionären som blev trakasserad och uthängd av Expressen för näthat. Vad är skillnaden?
Citera
2024-04-05, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Du är bra dum i huvudet du va? Många utredningsledare är civilanställda.
Haha, Jasså, så en "utredningsledare" är civilanställd. Måste vara en ny anställning jag inte känner till.
Om det är förundersökningsledare du menar, så är det en polis eller åklagare. Inte civilanställd.
Citera
2024-04-05, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Hur kan det vara förtal att kalla ett får för ett får?

Är det förtal att kalla en pedofil för en pedofil?
Citera
2024-04-05, 17:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är förtal? Dumpen hänger ut folk som tror dom sexchattar och ska få träffa barn. Å det är ju precis det som är sant. Dom har aldrig blivit anklagad för att vara pedofiler. Så var i ligger förtalet? Att som sexchattar med någon dom trott är ett barn och att dom bestämmer träff och kommer till platsen är ren och skär fakta

Nä och varken Patrik eller Sara har väl sagt att dom är peddosar? Eller menar du att personerna INTE har chattat eller bestämt träff, och dessutom kommit till platsen där det eventuella barnet skulle finnas?
Citat:
Det beror på att du inte vet vad förtal är. Det står i lagen om du undrar.
Här är lagen SH hänvisar till:
"Som tryckfrihetsbrott anses förtal som innebär att någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning." (fetstil tillagd)
(TF 7:3 1 st.)

Notera alltså att det inte behöver påstås att någon begått ett brott. Utpekar då informationen som Dumpen sprider gäddan som "klandervärd i sitt levnadssätt" eller består informationen av "en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning" ? Ganska solklart ja i min mening.

Sen kan man förstås tycka att lagstiftningen är fel, och inte borde se ut som den gör. Men det är inte en juridisk fråga, utan en rättspolitisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Haha, Jasså, så en "utredningsledare" är civilanställd. Måste vara en ny anställning jag inte känner till.
Om det är förundersökningsledare du menar, så är det en polis eller åklagare. Inte civilanställd.
Polisen har sen ett antal år tillbaka även civila utredare.
(https://www.publikt.se/fordjupning/nu-kan-civila-leda-forundersokningar-20690)

Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Är det förtal att kalla en pedofil för en pedofil?
Japp, se ovan i inlägget.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-04-05 kl. 17:33.
Citera
2024-04-05, 17:35
Avslutad
Så en pedofil stämmer henne alltså?
Citera
2024-04-05, 17:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Så en pedofil stämmer henne alltså?
En av gäddorna har väckt enskilt åtal mot henne, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in