2026-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Då inser du att du begår förtal så sluta spela skenhelig, du gillar förtal.
Se min edit. Det hade varit skillnad om jag och den användaren hade haft en privat PM-konversation om detta som jag senare offentliggjorde i tråden.

För övrigt vete fan om man kan förtala en anonym användare. Känner du till något sådant fall?
Citera
2026-02-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Förtal är ändå en grundlag för att skydda det som är viktigast dig själv.

Dock kanske moralen av förtal har ändrats med tid och teknik. Men förr var ditt rykte allt du hade och det skulle inte förkastats ostraffat. Personlig integriter något Sverige stått för länge.

Att det skyddar en del personer man inte vill ska skyddas kanske äts upp av personer det skyddas som det borde skyddas.

Tycker du misshandel är befogat om personen gjort sig skyldig för att i dina ögon borde få rejält med stryk?

Nej förtal är inte grundlag, läs på.

Men du kan ju inte hålla på och förtala Sara och samtidigt låtsas vara upprörd över att hon begår förtal, det förstår du väl? Det blir för genomskinligt.
Citera
2026-02-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Se min edit. Det hade varit skillnad om jag och den användaren hade haft en privat PM-konversation om detta som jag senare offentliggjorde i tråden.

För övrigt vete fan om man kan förtala en anonym användare. Känner du till något sådant fall?

Nej det gör ingen skillnad för lagen om förtal och det du sagt om dumpen och Sara är helt klart förtal. Ändå låtsas du vara upprörd att Sara begår förtal.
Citera
2026-02-07, 13:15
Medlem
Citat:
Nej det gör ingen skillnad för lagen om förtal och det du sagt om dumpen och Sara är helt klart förtal. Ändå låtsas du vara upprörd att Sara begår förtal.
Say what? Citera något jag har sagt om Dumpen som skulle räknas som förtal
Citera
2026-02-07, 13:17
Medlem
Citat:
Say what? Citera något jag har sagt om Dumpen som skulle räknas som förtal

Du har svärtat ned Sara och hennes arbete genomgående i tråden, framställt henne som klandervärd. Det är förtal som du samtidigt låtsas vara upprörd över.
Citera
2026-02-07, 13:18
Medlem
Citat:
Nej förtal är inte grundlag, läs på.

Men du kan ju inte hålla på och förtala Sara och samtidigt låtsas vara upprörd över att hon begår förtal, det förstår du väl? Det blir för genomskinligt.

Vad har jag förtalat Sara? Hon är en offentlig person. Hon tål att diskuteras. Det är det som är skillnaden. Det är okej att skriva om henne. Då det är så att hon är offentlig.

Men om vi säger att jag skulle skriva om min granne på internet vad jag tycker han gör för fel eller vilket äckel han är så kan det helt klart vara förtal.

Helt klart att förtal ligger under brottsbalken och därmed så jag och valde fel med grundlag menade att det är ett gammalt brott.
Citera
2026-02-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vad har jag förtalat Sara? Hon är en offentlig person. Hon tål att diskuteras. Det är det som är skillnaden. Det är okej att skriva om henne. Då det är så att hon är offentlig.

Men om vi säger att jag skulle skriva om min granne på internet vad jag tycker han gör för fel eller vilket äckel han är så kan det helt klart vara förtal.

Helt klart att förtal ligger under brottsbalken och därmed så jag och valde fel med grundlag menade att det är ett gammalt brott.

Det fungerar inte så, det kan fortfarande vara förtal.
Citera
2026-02-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Min röst kommer de aldrig mer att få.
Blir Centerpartiet istället va?
Citera
2026-02-07, 13:21
Medlem
Citat:
Du har svärtat ned Sara och hennes arbete genomgående i tråden, framställt henne som klandervärd. Det är förtal som du samtidigt låtsas vara upprörd över.
Du skrev att det jag sagt om Dumpen OCH Sara är förtal. Om vi lägger Sara åt sidan en sekund så är jag väldigt nyfiken på vad jag har sagt om Dumpen som skulle vara förtal. Citera.
Citera
2026-02-07, 13:22
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Men ska jag tolka det som att du skulle tycka att det vore helt ok om V betalade böter för afa-folk som åkt dit för misshandel? Eller om MP betalade böter för folk som går runt och repar bilar med förbränningsmotor?

Det står dem fritt att göra, en sådan handling skulle harmonisera med deras moral och ideologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Problemet här är ju att i den just nu gällande lagstiftningen så har de ju i just dessa fall inte brutit mot lagen överhuvudtaget. De har i verkligheten enbart sexchattat med en vuxen. Oavsett vad syftet var så är det inte i nuläget ett brott att sexchatta med andra vuxna, hur sjuka fantasier de än har och vem de än har trott sig chatta med.

Hade de sexchattat om de vetat att det var en vuxen som spelade barn? Nej, givetvis inte, det är vad detta handlar om. Vuxna människor gör allt för att komma åt riktiga barn och ungdomar på nätet, det är ett stort problem och skälet till att Dumpen finns och ny preventiv lagstiftning håller på att tas fram.
Citera
2026-02-07, 13:22
Medlem
Citat:
Du skrev att det jag sagt om Dumpen OCH Sara är förtal. Om vi lägger Sara åt sidan en sekund så är jag väldigt nyfiken på vad jag har sagt om Dumpen som skulle vara förtal. Citera.

Dumpen är ingen person och kan inte förtalas men personerna som driver dumpen kan förtalas om de beskrivs som klandervärda.
Citera
2026-02-07, 13:23
Medlem
Citat:
Dumpen är ingen person och kan inte förtalas men personerna som driver dumpen kan förtalas om de beskrivs som klandervärda.
Kan du citera något jag har sagt som skulle gå under förtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in