2024-04-04, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sammankomst
Det är början på slutet. Hon faller med rätta jurister bakom. Det beror på men mycket sannolikt.

Nej knappast. Hon kommer bli lika lite dömd som Expressen, Aftonlbadet m.fl som har begått betydligt värre övertramp. Han har ju själv satt sig i situationen genom att sexchatta med en "tonåring" som han är mer än dubbelt så gammal som. Förmodligen även skickat diverse kukbilder med detaljerade beskrivningar av vad han vill göra.

Är man pedofil och är orolig för att omgivningen skall få veta så är det dags att ta tag i problemet.
Citera
2024-04-04, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Du är efterbliven va? Nu handlar det inte om livstid. Du tror inte att 300 rån ger längre straff än ett rån?
300 rån ger längre straff än ett rån, det är riktigt. Det ger ungefär samma straff som 4-5 rån.

Maxstraffet för grovt förtal är två år, vilket med begränsningsregeln gör att det sammanlagda maxstraffet för flera grova förtal är tre år.
Citera
2024-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
https://samnytt.se/darfor-lamnar-samnytt-det-pressetiska-systemet
Därför lämnar Samnytt det pressetiska systemet
Hösten 2020 gick Samnytt med i det pressetiska systemet där Medieombudsmannen (MO) och Mediernas etiknämnd (MEN) granskar att anslutna publicister följer de pressetiska reglerna.
Ja som jag skrev. I dåtidsform "var".
Citera
2024-04-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Varför döms inte alla gäddor då? Är det för att fiskaren är en vuxen som utger sig för att vara barn istället för ett riktigt barn?
Gäddorna söker ju barn på nätet lika mycket oavsett om det är ett riktigt barn eller en fiskare som utger sig för att vara ett.
Ja precis därför. Det är vad Dumpen vill uppmärksamma.
Citera
2024-04-04, 17:10
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Nä, det är inte ett tvistemål. De har mål nr som börjar med T-, som du kan se i stämningsansökan så är detta ett B-mål.

Just det. Som enskild person kan man väcka enskilt åtal, så målet prövas just som ett brottmål med alla de regler som gäller för dessa. Skillnaden mot åklagardrivna brottmål är att den som är kärande i ett enskilt åtal riskerar att få står för svarandens rättegångskostnader om han förlorar. I ett brottmål kan man yrka skadestånd för "sveda och värk" också, vilket inte går i vanliga civilmål.

Skall bli intressant att se vad som händer, den polisanställde IT-forensikerbarnknullaren in spe har nog hyfsad chans att vinna målet. Namn och adress på fanskapet lär ju någon lägga ut på nätet (om det inte redan är känt) oavsett vad som händer, så detta är ju bara ett sätt för honom att hämnas.
Citera
2024-04-04, 17:11
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ja som jag skrev. I dåtidsform "var".

Jag glömde poängen, att någon eller några av de punkter som Samhällsnytt fälldes på var sånt som publicerats efter att de hade gått ur. Jag tror inte medlemskapet där har någon större betydelse för utgången i det målet.

Medieombudsmannen är ett frivilligt system skapat av tidningsbranschen självt.
Citera
2024-04-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Fast sanningen är relevant här. BrB 5:1 2st nedan.

Om det är försvarligt _och_ sant går hon fri. Att det är sant i det här fallet har jag förutsatt eftersom, vad jag förstår, så publicerar de chattar och filmer och ingen ifrågasätter att de i sig är äkta. I ditt exempel med Peter Fil är såväl försvarligheten som sanningen i fråga.

Nu är det dessutom ett yttrandefrihetsbrott och jag är inte säker på om det påverkar bedömningen av försvarlighet, dvs om ribban läggs annorlunda. Just var gränsen för försvarlighet går blir i alla fall det enda som jag kan se som domstolen måste ta ställning till. Allt annat verkar ju så att säga känt och otvistigt.

"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Vet du hur det funkar när dom lägger upp kukbilder på gäddorna?
Känns ju inte rimligt att det är försvarligt?
Adress, namn och ansiktbild bör vara tillräckligt.
Citera
2024-04-04, 17:15
Medlem
Citat:
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.
dessutom fick de ju någon att begå självmord. bara det ger ju år i fängelse...
Citera
2024-04-04, 17:19
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
dessutom fick de ju någon att begå självmord. bara det ger ju år i fängelse...
Pedofiler begår väl självmord i betydligt högre grad än mannen i gemen, så sambandet är ju inte helt självklart.
Citera
2024-04-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
De må vara pedofiler. Problemet är att de inte begått något brott. Hade Hor-Sara och Kola-Patrik låtit i stället "barnet" sköta träffen och sedan i stället stormat in precis innan det blivit action hade de haft ett helt annat case.

För mig är dessa båda bara White Trash som swishhorar för sköna semesterresor och rejält med kola. Fyra människor har redan avlidit på grund av deras framfart. Fyra som faktiskt inte begått något brott men som drevs till självmord av Hor-Sara & Kola-Patrik.

De flesta har tankar och fantasier om kinky saker. Troligen även du. Outa dem gärna här tillsammans med en bild som är så dåligt maskad så du går att identifiera så hänger vi gärna ut dig. Eller fixar ett besök av någon som använder PHS metoder. Vad säger du, låter väl trevligt ?
att få folk att begå självmord är också ett brott i sig
Citera
2024-04-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Det många inte fattar att det betyder inte att stämningen kommer att gå igenom.
Alla kan göra en anmälan, och bara för att man gör en anmälan betyder det inte att den som har anmält har rätt.
Alla anmälningar måste gås igenom av en åklagare, men allt går inte vidare.

Detta kommer att läggas ner, det kommer inte att gå vidare till domstol.
hur kan du vara så säker? finns ju hur mycket bevisföring som helst
Citera
2024-04-04, 17:28
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Spelar detta nån roll ? Sara Nilsson saknar väl utmätningsbara tillgångar eller? Spelar väl ingen roll om hon har 150.000kr i skulder eller 15 miljoner vilket hon riskerar och få om fler personer bestämmer sig för och stämma henne?

Om det går att länka henne till pengarna de dragit in med "Impulskollen" så kommer det ju bli annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in