• 1
  • 2
2024-04-03, 16:16
Medlem
uzws avatar
Har en hel del böcker, majoriteten i väldigt fint skick som jag ej kommer att läsa igen. Samtliga är i "nutid", dvs de är inte mer än 5 år gamla. Har försökt sälja dom, men känns inte lönt för att få 100kr liksom... Vill inte heller slänga dom. Inte heller ville någon kompis/släkting ha de. Vad gör jag bäst i detta fall? Kan man donera de till bibliotek eller liknande?
Citera
2024-04-03, 16:24
Medlem
Freebss avatar
Loppisar brukar ta emot böcker.
Citera
2024-04-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Har en hel del böcker, majoriteten i väldigt fint skick som jag ej kommer att läsa igen. Samtliga är i "nutid", dvs de är inte mer än 5 år gamla. Har försökt sälja dom, men känns inte lönt för att få 100kr liksom... Vill inte heller slänga dom. Inte heller ville någon kompis/släkting ha de. Vad gör jag bäst i detta fall? Kan man donera de till bibliotek eller liknande?

Skänk dem till second hand.
Citera
2024-04-03, 16:27
Medlem
Eponumoss avatar
Tar loppisar och second hand verkligen emot vanliga pocketböcker?
Citera
2024-04-03, 16:31
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Om jag tar din fråga "vad gör jag bäst?" ad notam, så skulle det vara att träna dig att stå ut med att kasta böcker. Du behöver känslomässigt träna dig i att acceptera att sedan boken blev en konsumtionsvara i 1800-talets mitt så är den heller inget man spar, om det inte är enskilda böcker som har ett personligt värde av något slag; känslomässigt, ekonomiskt eller annat.

I vår tid med digitala böcker, läsplattor och liknande så har den fysiska bokens värde devalverats ännu mer, och antikvariat efter antikvariat får slå igen därför att alltför få ser värdet i en begagnad bok eller bok från en annan tid (förstås undantaget dyrbara antikvariska böcker men då är det ekonomiska värdet oftast högre än det litterära, eller så finns boken i en digital kopia på nätet).

Du behöver förlika dig med att en bok när den väl läst endast är en samling träfiber valsat till papper med trycksvärta på. Det är som kläder som till slut upphör att vara kläder och är mest en samling textilfibrer. Kanske skulle du också läsa Ray Bradburys fantastiska Fahrenheit 451 för att förlika dig med att det är den berättade berättelsen som är det viktiga. Inte en död bok i en hylla som ingen tar ut och läser.

Själv har jag gått igenom den här resan.

Jag har dock alltjämt ett ganska stort bibliotek hemma med faktaböcker (runt 1000 stycken), och där faktainnehållet i böckerna vida överstiger kvaliteten i den fakta som finns tillgängligt och samlat digitalt. Jag har också ett litet skönlitterärt bibliotek (kanske bara 25 böcker) som jag älskat men vet att jag inte kommer läsa igen (med något undantag). Men jag har dem som minne för att de har betytt så mycket för mig i livet. Någon enstaka läser jag en gång till men de flesta inte.

Så idag känns det helt okej att åka till återvinningen och låta de uttjänta träfibern bli till nytt papper, för nya behov.
Citera
2024-04-03, 16:34
Medlem
Europes avatar
Jag brukar skänka mina till second hand där inkomsterna går till barn-, ungdoms- och seniorverksamheten (jag har för mig att de även låter folk som har levt ett liv med missbruk och kriminalitet jobba i butiken).
Citera
2024-04-03, 16:47
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tar loppisar och second hand verkligen emot vanliga pocketböcker?
Ja absolut.
Citera
2024-04-03, 16:53
Medlem
CalzoneItalias avatar
Skänk dom till Röda Korset
Citera
2024-04-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Ja absolut.

Inte säker. Många säger nej för de får för mycket och hinner inte sortera. Är det nya böcker som i TS fall kan det gå lättare.

Annars TS: akapa ett bokbytarbord i närheten, ex tvättstuga eller så.
Citera
2024-04-03, 17:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan väl vara bra isolering mot kyla, värme eller oljud? Dvs täck rätt vägg. Eller pratar du om ett tiotal enstaka böcker?
Citera
2024-04-03, 17:34
Medlem
Folketstempels avatar
Böckers affektionsvärde ligger helt i ägarens sinnesvärld. Bibliotek hyr en container och slänger massor varje år. Det gör ont att se, men det är skräp om man ska vara ärlig.

Många hem har en familjebibel från kanske 1700-talet som de skattar högt.
I pengar så är värdet nästan noll kronor, men man ska låta dem tro att de äger en skatt då det är lite gulligt att folk tror så. De syns ofta i Antikrundans köer.

Spara skog och miljö, en kompromiss är att scanna in referenslitteratur på pdf.
Citera
2024-04-03, 17:48
Medlem
StonedMonkeys avatar
Skänk till second hand, är ganska stor omsättning på böcker, då får någon annan glädje av dina gamla böcker till en billig peng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in