2024-04-03, 17:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Har en hel del böcker, majoriteten i väldigt fint skick som jag ej kommer att läsa igen. Samtliga är i "nutid", dvs de är inte mer än 5 år gamla. Har försökt sälja dom, men känns inte lönt för att få 100kr liksom... Vill inte heller slänga dom. Inte heller ville någon kompis/släkting ha de. Vad gör jag bäst i detta fall? Kan man donera de till bibliotek eller liknande?
Kolla med ett sjukhusbibliotek i närheten, där borde dom kunna göra någon nytta om dom är skapligt aktuella.
Citera
2024-04-03, 18:32
Medlem
Slottsherres avatar
Finns flera tidigare trådar. Bl.a. den här:

(FB) Kasta gamla böcker?
Citera
2024-04-03, 19:02
Medlem
Jag lämnar böcker på sätet i kollektivtrafik, parkbänkar eller lite mer udda platser där det passerar mycket folk som kan behöva en paus och distraktion. Antingen med en lapp alternativt några rader på försättsbladet om att boken nu tillhör upphittaren, då undertecknad njutit färdigt den.
Elda böcker gjorde man för 100 år sedan och det slutade lite sisådär ;-)

/FF
Citera
2024-04-03, 20:18
Medlem
Dels kan du lämna av böcker via Book crossing vilket är ett kul sätt att låta böckerna leva vidare https://www.bookcrossing.com/ eller i bokskåp/bokbytarskåp som brukar finnas i parker eller på olika platser, där jag bor finns det olika bokbytarskåp på 4 olika platser. Second hand tar emot böcker som folk tidigare har skrivit, myrorna och Erikshjälpen tex tar emot och myrorna kör kampanjer med jämna mellanrum där det är typ fyll en kasse pocket för 50 kr. Du kan också lägga ut böcker i en annons i bortskänkesgrupper på facebook, det har jag gjort och det är himla behändigt sätt att bli av med saker på. Brukar skriva vart sakerna/böckerna ska hämtas och sedan är det bara att bestämma en tid.
Citera
2024-04-03, 20:29
Medlem
Skänk dem till Röda korset eller Erikshjälpen.
Citera
2024-04-03, 21:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tar loppisar och second hand verkligen emot vanliga pocketböcker?
Inte alla och inte hur som helst. Jag vet i alla fall några loppisar som inte har plats för flera böcker.
Citera
2024-04-03, 22:03
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tar loppisar och second hand verkligen emot vanliga pocketböcker?

Ja
Citera
2024-04-03, 22:06
Medlem
Krabbfisks avatar
Jag hade samma problem som dig när jag bodde i Stockholm och försökte bli av med (förvisso fina) böcker inför en flytt. Att sälja gick trögt och många second hand tog inte emot böcker. Jag lade då istället upp en annons med alla böcker och satte den på 0 kr - mot att man tog alla.

Då gick det plötsligt fort! Slapp också då kånka som till en secondhand.
Citera
2024-04-03, 22:14
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Har en hel del böcker, majoriteten i väldigt fint skick som jag ej kommer att läsa igen. Samtliga är i "nutid", dvs de är inte mer än 5 år gamla. Har försökt sälja dom, men känns inte lönt för att få 100kr liksom... Vill inte heller slänga dom. Inte heller ville någon kompis/släkting ha de. Vad gör jag bäst i detta fall? Kan man donera de till bibliotek eller liknande?
Slå in dem och ge bort i present till okända människor på stan. Min sambo fick en kokbok från -92
Citera
2024-04-03, 22:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Bygg en bokvägg som fondvägg. Tänker liknade de bokväggar/pelare som finns i wolt butikerna
Citera
2024-04-03, 22:45
Medlem
53....so whats avatar
Va e de för böcker?
Romaner och noveller anses väl inte vara värdefulla i penningvärde. Bara läsvärda för den som vill fördriva tiden och glömma verkligheten.

Möjligtvis spara eller ge bort faktaböcker med bilder som kan förkovra framtida individer.
Senast redigerad av 53....so what 2024-04-03 kl. 22:48.
Citera
2024-04-03, 23:11
Medlem
zombie-nations avatar
Har ni den formen av trygghetsboende med aktiviteter? De brukar ha ett bibliotek för de boende med donerade böcker. Mest skönlitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in