• 1
  • 2
2024-04-02, 10:24
Medlem
Hej
Jag tänkte hjälpa en nära individ att få bort ca 30 kg övervikt. Helst hade jag hoppats att vi tillsamans kunde fixa det via kost & tröning men jag tror vid närmare eftertanke att det blir svårt att sätta min hjärna i individens skalle så att säga.

Verkar finnas olika operationsmetoder som kanske har olika resultat och pris? Finns ju nått som heter gastric by pass (el dyl). Det är väl effektivt men där förminskar man väl permanent magsäcken vilket gör att man typ aldrig mer kan äta en brakmåltid🤔. Kanske är den dyraste varianten också? Sen finns fettsugning som väl är vanligt och ganska ofarligt? Det är väl ett annat ingrepp? Hur effektivt är det några år senare? Hur funkar det om man blir gravid? Är väl icke lika dyrt? Ytterligare alternativ tror jag var nått billigare men mer långvarigt operationsrutin med hjälp av laser men är osäker på efektiveteten? Jag är redo att investera i detta men har samtidigt inte flera tusenlappar som ligger o samlar damm. Dvs vill att det går korrekt till. Är det extremt mycket billigare utomlands men farligt (kommer ihåg svenskan med nya bröst som blev hjärnskadad i Polen osv)?
Citera
2024-04-02, 10:30
Medlem
Kantarellgudens avatar
Nej, övervikt kan inte behandlas operativt.

Gastric bypass, fettsugning, etc... är verkningslöst om inte människan kan ändra på sina matvanor.

Varför???

För att om människan fortsätter klämma i sig 10.000 kalorier om dagen efter behandling så kommer allt fett komma tillbaka på kroppen.

Så vadårå, ska hen sitta där utan hjälp????

Ta människan till psykolog, mår man så dåligt att man äter sig själv till en långsam död så behöver man terapi för att få tillbaka livslusten. Bara när det finns livslust så finns det ork att ändra sitt levnadssätt.
Citera
2024-04-02, 10:31
Medlem
Mullrets avatar
Gör det inte. Kör vegowy eller Ozempic i stället.

Allt med kirurgi i magen är förkastligt.

Gått ner 25 kg med Ozempic…
Citera
2024-04-02, 10:58
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Gör det inte. Kör vegowy eller Ozempic i stället.

Allt med kirurgi i magen är förkastligt.

Gått ner 25 kg med Ozempic…

Fast Wegovy och Ozempic funkar inte för alla. Det är dyrt, och för många följer en massa biverkningar. Slutar du sedan ta preparatet kommer vikten smyga tillbaka. Sen har det inte viktminskande effekt på alla personer, särskilt inte om man fortsätter leva onyttigt.

Det gäller operation som gastric sleeve och gastric bypass också. Biverkningar och risk för återfall.

Så hållbart är faktiskt bara att ändra kostvanor och motionera. Dessutom sägs det att motionen endast påverkar 20% och att den största och i princip enda hållbara viktminskningen får man genom kosten.
Citera
2024-04-02, 10:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Hej
Jag tänkte hjälpa en nära individ att få bort ca 30 kg övervikt. Helst hade jag hoppats att vi tillsamans kunde fixa det via kost & tröning men jag tror vid närmare eftertanke att det blir svårt att sätta min hjärna i individens skalle så att säga.

Verkar finnas olika operationsmetoder som kanske har olika resultat och pris? Finns ju nått som heter gastric by pass (el dyl). Det är väl effektivt men där förminskar man väl permanent magsäcken vilket gör att man typ aldrig mer kan äta en brakmåltid🤔. Kanske är den dyraste varianten också? Sen finns fettsugning som väl är vanligt och ganska ofarligt? Det är väl ett annat ingrepp? Hur effektivt är det några år senare? Hur funkar det om man blir gravid? Är väl icke lika dyrt? Ytterligare alternativ tror jag var nått billigare men mer långvarigt operationsrutin med hjälp av laser men är osäker på efektiveteten? Jag är redo att investera i detta men har samtidigt inte flera tusenlappar som ligger o samlar damm. Dvs vill att det går korrekt till. Är det extremt mycket billigare utomlands men farligt (kommer ihåg svenskan med nya bröst som blev hjärnskadad i Polen osv)?

Varför ens fundera på operation för 30 kilo när Wegovy eller Ozempic finns och är enkelt att få utskrivet?
Citera
2024-04-02, 11:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Om personen inte klarar att lägga om sina kostvanor och motionera så kommer han ju ändå att gå upp i vikt igen efter operationen?
Citera
2024-04-02, 11:16
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Gastric bypass, fettsugning, etc... är verkningslöst om inte människan kan ändra på sina matvanor.
Visserligen sant, men just gastric bypass gör det mer eller mindre omöjligt att fortsätta med samma matvanor. Det går fortfarande att trycka i sig lika mycket på ett dygn, men du kan inte äta stora portioner.
Citera
2024-04-02, 11:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Gastric bypass är väldigt effektivt, men påverkar livet så pass mycket att jag tycker man ska tänka sig vääääldigt noga för innan man ger sig på det.

Om du frågar mig, som har en nära anhörig som har gjort det och därför har sett både för och nackdelar på nära håll, skulle jag inte rekommendera någon att göra det för så lite som 30 kg övervikt. Är man dödligt fet, med prediabetes och annat är det en annan sak

Livet kommer kretsa jättemycket kring mat, att äta rätt och i rätt mängd och på rätt tid, visst, det behöver kretsa kring mat även om man vill gå ned i vikt på ordinarie sätt också, men man kan aldrig slira ens under en semestervecka eller när man befinner sig på resande fot.

Jag är själv övertygad om att det finns diffusa, ej beforskade problem kopplade till brist på näringsupptag.

Vidare är det bara att glömma att det kommer gå att ha ett sunt förhållande till alkohol efteråt, det är avhållsamhet alternativt en mycket medveten retriktivitet som gäller, såvida man inte tycker det är OK att bli en utflippad, skitig alkoholist.
Citera
2024-04-02, 11:41
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visserligen sant, men just gastric bypass gör det mer eller mindre omöjligt att fortsätta med samma matvanor. Det går fortfarande att trycka i sig lika mycket på ett dygn, men du kan inte äta stora portioner.

Med tiden kommer du dock att töja ut på magsäcken, så fortsätter man så kommer man tillbaka till där man började igen.

Det är inte helt ovanligt med folk som gjort mer än bara 1 gastric bypass för att de inte kunnat sköta sig.
Citera
2024-04-02, 11:46
Medlem
mingtians avatar
Träning och ändrad kost eller amfetamin.
Citera
2024-04-02, 12:26
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian

Amfetamin är tokdumt generellt sett och speciellt som långvarig viktminskning. Så fort du går av, går du upp allt och lite till.

Been there, done that.
Citera
2024-04-02, 12:37
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian

Haha precis vad jag tänkte. En femma tjack räcker några veckor, aptiten kommer gå ner extremt mycket och TS kommer att rasa i vikt, ganska billig metod dessutom.

Det mer hälsosamma alternativet är bara att äta mindre mat, sluta med öl, chips, godis och annat skit som bara är onödiga icke mättande kalorier. Gör upp kostscheman och gör matlådor. Ifall du vill må ännu bättre så börja att träna också, promenader, löpning, cykling eller gym.

30kg kan man tappa snabbt ifall man vill men jag hade rekommenderat att ta det långsamt och sakta men säkert vänja om ditt liv. 1kg fett är cirka 7000kcal. Vill du tappa 1kg i veckan behöver du alltså i genomsnitt ett underskott på 7000kcal i veckan (1000kcal om dagen). 1000kcal i underskott om dagen kan nog funka till de första 5-10kilogrammen men det är ett ganska stort underskott så sikta på 500. Då kommer det att ta dig 60 veckor för att tappa 30kg,perfekt till beachen 2025. Skippa mediciner och operationer, ändra ditt liv och dina rutiner i stället. Att använda läkemedel och operationer mot fetma är som att använda heroin för att fixa en depression.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in