2024-04-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Gör det inte. Kör vegowy eller Ozempic i stället.

Allt med kirurgi i magen är förkastligt.

Gått ner 25 kg med Ozempic…

Nej det har du inte, då behöver du ha vägt 250kg när du började ta medicinen
Citera
2024-04-02, 13:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Nej det har du inte, då behöver du ha vägt 250kg när du började ta medicinen

Kollade igen. Jag ljög lite faktiskt, från 114.5 kilo till 90 kilo. Så, 24.5 men jag avrundade uppåt till 25 kilo.

Sedan är min partner mycket noga med vad som äts. Såser, ris, pasta, potatis, gratänger etc går (fet)bort …. Coca-Cola, sprit och öl dricks aldrig mer än Max 1 öl / vecka. Kakor är bannlyst..

Hålet som sitter under näsan är det som skall användas minimalt för näringsintag….
Citera
2024-04-02, 14:05
Medlem
Loreias avatar
Har du gjort gastric bypass eller gastric sleeve så kan du inte äta en brakmåltid igen, om du inte fuckat upp totalt och tvingat i dig mat för att töja upp det igen.
Det kostar ca 70 000 men har du fetma kan du få det gratis via landstinget. Men det kräver att man faktiskt ändrar sina vanor.
Du kan absolut bli gravid efter en överviktsoperation men du ska helst vänta ett år efteråt så allt är läkt osv.
Citera
2024-04-02, 14:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Hej
Jag tänkte hjälpa en nära individ att få bort ca 30 kg övervikt. Helst hade jag hoppats att vi tillsamans kunde fixa det via kost & tröning men jag tror vid närmare eftertanke att det blir svårt att sätta min hjärna i individens skalle så att säga.

Verkar finnas olika operationsmetoder som kanske har olika resultat och pris? Finns ju nått som heter gastric by pass (el dyl). Det är väl effektivt men där förminskar man väl permanent magsäcken vilket gör att man typ aldrig mer kan äta en brakmåltid🤔. Kanske är den dyraste varianten också? Sen finns fettsugning som väl är vanligt och ganska ofarligt? Det är väl ett annat ingrepp? Hur effektivt är det några år senare? Hur funkar det om man blir gravid? Är väl icke lika dyrt? Ytterligare alternativ tror jag var nått billigare men mer långvarigt operationsrutin med hjälp av laser men är osäker på efektiveteten? Jag är redo att investera i detta men har samtidigt inte flera tusenlappar som ligger o samlar damm. Dvs vill att det går korrekt till. Är det extremt mycket billigare utomlands men farligt (kommer ihåg svenskan med nya bröst som blev hjärnskadad i Polen osv)?

Skippa operationer eller dyra läkemedel, det enda som funkar är att ändra sitt liv och helt enkelt röra sig mer.
Be din kompis att gå med i viktväktarna och följ deras upplägg. Tyvärr krävs det ett intresse att gå ner i vikt och förändra livet men det krävs för alla metoder.
Citera
2024-04-02, 18:29
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-04-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varför ens fundera på operation för 30 kilo när Wegovy eller Ozempic finns och är enkelt att få utskrivet?
Vad är det för något då? Hur fungerar medicinen osv?
Senast redigerad av confidential-user 2024-04-03 kl. 16:06.
Citera
2024-04-03, 15:50
Medlem
det sägs ju att Opera Winfri fuskat och använd nått supermedicin för att gå ner på otrolig vikt igen. Är det nån medicin som är ovanlig i Sverige och väldigt dyr må tro?
Citera
2024-04-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Nej, övervikt kan inte behandlas operativt.

Gastric bypass, fettsugning, etc... är verkningslöst om inte människan kan ändra på sina matvanor.

Varför???

För att om människan fortsätter klämma i sig 10.000 kalorier om dagen efter behandling så kommer allt fett komma tillbaka på kroppen.

Så vadårå, ska hen sitta där utan hjälp????

Ta människan till psykolog, mår man så dåligt att man äter sig själv till en långsam död så behöver man terapi för att få tillbaka livslusten. Bara när det finns livslust så finns det ork att ändra sitt levnadssätt.
Ok men tror jag läst att fettsugning är effektivt pga att just dom kroppscellerna liksom blir permanent bortagna.
Citera
2024-04-03, 15:53
Medlem
Citat:
Kollade igen. Jag ljög lite faktiskt, från 114.5 kilo till 90 kilo. Så, 24.5 men jag avrundade uppåt till 25 kilo.

Sedan är min partner mycket noga med vad som äts. Såser, ris, pasta, potatis, gratänger etc går (fet)bort …. Coca-Cola, sprit och öl dricks aldrig mer än Max 1 öl / vecka. Kakor är bannlyst..

Hålet som sitter under näsan är det som skall användas minimalt för näringsintag….
Hur dyr är medicinen och kan man få remiss via typ landstinget?
Citera
2024-04-03, 15:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Hur dyr är medicinen och kan man få remiss via typ landstinget?

Gratis när du betalt upp till gränsvärdet, 2600:- tror jag det är numera.

Du får det på recept vid besök på vårdcentralen. Om läkaren så tycker.
Citera
2024-04-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skippa operationer eller dyra läkemedel, det enda som funkar är att ändra sitt liv och helt enkelt röra sig mer.
Be din kompis att gå med i viktväktarna och följ deras upplägg. Tyvärr krävs det ett intresse att gå ner i vikt och förändra livet men det krävs för alla metoder.
jo det anar jag också men det är inte som att jag är helt likgiltig inför kompisens utseende osv. Dvs frustration kan uppstå kring motovationen därför är jag redo att ta genvägar för att nå framgång o dyl. Jag tycker inte att kompisen faktiskt äter så extremt onytigt mycke men att vi ska följa ett strikt schema etc går trögt och leder till osämja. 30 kilos övervikt är det väl ändå om man är runt 90 kg och 160 cm lång? Man kanske har olika anlag o gener också🤔.
Citera
2024-04-03, 16:03
Medlem
Citat:
Gratis när du betalt upp till gränsvärdet, 2600:- tror jag det är numera.

Du får det på recept vid besök på vårdcentralen. Om läkaren så tycker.
160 & 90 kg =30 kg övervikt. Dvs dr kommer att godkänna sanolikt(särskillt om man pekar på att man vill bli gravid)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in