2024-04-02, 20:51
Medlem
Dollmens avatar
Undra hur det blir med försäkring när man hyr en ?
Citera
2024-04-02, 22:31
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är att du kan bli dömd för rattfylleri och få indraget körkort om du cyklar berusad - cykel räknas som ett fordon.

Nej, inte för rattfylleri. Cykel är inget motorfordon.
Vårdslöshet i trafik, ja, men så jävla full tänkte jag inte bli.
Citera
2024-04-03, 01:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är helt sant.

Du får enligt trafikförordningen inte framföra ett fordon (som cykel räknas till) om du är så påverkad av alkohol att du inte kan köra fordonet på ett betryggande sätt. - Orsakar man en olycka när man cyklar och är onykter så riskerar man böter, körkortet eller till och med fängelse, säger Dan Falconer.

Är det olagligt att cykla onykter? Kan man bli av med körkortet om man cyklar onykter och då utgör en trafikfara? Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen. Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder.

I det stora hela så innebär det att man kan hamna i riktigt trista bekymmer om man ställer till en olycka eller beter sig jävligt konstigt om man cyklar och har druckit. Alla har väl sin gräns vad man tål, men att cykla hem efter två eller tre öl är i sig inget problem om man håller sig lugn och beter sig. Sen är väl sannolikheten jätteliten att man ska bli stoppad även om man är klantig.

Intressant fråga jag inte funderat över. Var/vid vad går gränsen?
Skateboard? Inlines? Såna där skor med hjul bak på hälen? Rullstol? Rullator?
Citera
2024-04-03, 10:17
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Finns ju dom som åkt dit för rattfylleri när de klippt gräsmattan med åkgräsklippare på fyllan.

Jag frågade en gång polisen om var lite gränser går. En permobil, eller sån där scooter, räknas som gånghjälpmedel och inte motorfordon.

En el-sparkcykel (begränsad till 250 W/20 km/h) har förvisso en motor, men klassas som cykel. Tror på det som sagts ovan, att man kan bli skyldig till vårdslöshet i trafik om man orsakar olyckor, eller bara framför fordonet på ett farligt sätt om man är på fyllan.
Citera
2024-04-03, 14:12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Undra hur det blir med försäkring när man hyr en ?
Om hyr via VOI, TIER, Bolt m fl så går ju deras hyrscootrar under 20 km/h och då behövs ingen trafikförsäkring såvida scootern inte inte väger mer än 25 kg. Väger den mer än 25 kg så är det 14 km/h som är maxfart. Antar att deras scootrar ligger på strax under 25 km/h

Allt som överskrider ovan kräver trafikförsäkring. https://www.if.se/privat/forsakringa...BoCcUcQAvD_BwE

Citat:
Man kan åka på vårdslöshet i trafik som gående. https://www.google.com/search?q=v%C3...hrome&ie=UTF-8 Vet en kvinna som var nära att åka på det för att hon sprungit som en galning mellan bussar och spårvagnar och dessutom lyckats bli påkörd. Vet aldrig om hon åkte något straff för det då jag inte känner henne. Hon hade druckit en hel del i alla fall.

Tror nog att det ska väldigt mycket till att åka på vårdslöshet i trafik, särskilt som gångare. Men även som cyklist eller scooterförare ska det nog till en del. Vet man att man blir en dryg jävel som ska hävda sig när man dricker så är det nog ingen bra idé att ta scootern eller cykeln. Grejen att ta sig hem efter några bägare på puben med cykel eller scooter är att göra det utan att synas och störa andra i trafiken kan man väl säga.

Sen om man ska åka på vårdslöshet i trafik så måste man nog:
- Vara riktigt vårdslös och orsaka olycka och / eller skada på annan person.
- Duktigt full.
- Riktigt taskigt ölsinne.
- Dra oönskad polisiär uppmärksamhet åt sig.
- Ha en jävla massa otur.
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Finns ju dom som åkt dit för rattfylleri när de klippt gräsmattan med åkgräsklippare på fyllan.

Jag frågade en gång polisen om var lite gränser går. En permobil, eller sån där scooter, räknas som gånghjälpmedel och inte motorfordon.

En el-sparkcykel (begränsad till 250 W/20 km/h) har förvisso en motor, men klassas som cykel. Tror på det som sagts ovan, att man kan bli skyldig till vårdslöshet i trafik om man orsakar olyckor, eller bara framför fordonet på ett farligt sätt om man är på fyllan.

Tror nog det ska en hel del till för att åka dit för vårdslöshet i trafik. Man kan ju givetvis åka på det även om man är nykter med beter sig som en idiot. Men är man full, påverkad och orsakar en olycka eller är nära att orsaka en och detta ses av allmänhet eller polis så kan ens eventuella körkort påverkas. Jag tänker att det inte är kul om det blir en sån där alkoholutredning som både är omständlig och kostar massa pengar, om man nu ställer till med något på hemvägen efter puben.
Citera
2024-04-03, 20:17
Medlem
Har någon hitills råkat ut att få sin elscooter kollad för försäkring? Tror ni snuten kommer ha riktade insater mot dessa i vår/sommar?
Citera
2024-04-03, 20:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazylewd
Har någon hitills råkat ut att få sin elscooter kollad för försäkring? Tror ni snuten kommer ha riktade insater mot dessa i vår/sommar?

Nej. Aldrig.

De kanske har några punktinsatser inne i stan mot trimmade och extrema elsparkcyklar, mäta hastigheten att folk inte kör allt för fort, eller sätta dit de som kör vårdslöst (två stycken, etc).

Om man dock inte kör långt över hastighetsgränsen (20 km/h) och inte heller uppträder vårdslöst, så tror jag (men det är bara min egna anekdotiska erfarenhet) att de aldrig kommer checka om man är försäkrad. De har dock extremt med begränsat med polisiära resurser. Men man vet aldrig.
Senast redigerad av peterpanp 2024-04-03 kl. 20:54.
Citera
2024-04-03, 21:21
Medlem
Glits avatar
Det är bara att köra, ingen jävel som ens försökt stanna mig på flera år och skulle det någonsin hända är det lätt att åka ifrån.

Nej försäkring kommer inte hjälpa om den ändå är olaglig, ska du ha mer kräm är det bättre att fläska på med 1000W.
Citera
2024-04-04, 00:22
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Skateboard? Inlines? Såna där skor med hjul bak på hälen?

Som långdistansskateare så kollade jag upp vad jag räknas som i trafiken och det visar sig att jag på min bräda faller under kategorin "Gångare" men med utökade rättigheter att använda alla ytor där man får köra med cykel också om min hastighet motiverar det.
Som sagts tidigare kan man dömas till vårdslöshet i trafik även som gångare även om det är ovanligt.

Jag kan meddela att den busschaufför som försökte ramma mig när jag stod, med min bräda, stilla på en parkering och helt nära en husvägg han jobbar inte kvar inom länstrafiken. Behövde inte ens polisanmäla utan det var ett vittne till händelsen och busschauffören fick sparken på mindre än en vecka efter jag ringt upp dem.
En skateboard väcker tydligen mordlusten hos vissa oavsett den framförs av en ansvarsfull vuxen. Oavsett om man står stilla också tydligen.
Citera
2024-08-16, 20:28
Avstängd
Jag kör med en Dualtron 4000W. Polisen har tittat på mig tom gett mig tummen upp.
Men jag kör lagligt bland folk och övrig trafik. Snabbt kör jag där det är folk och bilfritt.
Citera
2024-12-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ärade vän,

Bytt upp min pärla på 250w mot en lite finare på 500w. Trots att de är olagliga så har jag försäkrat den med chassinummer och rätt wattantal, då "hamnar" den som moped. Tänkte köra försiktigt på cykelvägar, som jag gjort innan men nu så går den ju 48 i stället för 25 km/t, så har skaffat en hjälm också.

Hur har ni andra gjort? Har n gett upp elscootern efter nya lagen?

Behöver veta hur andra gör.

Jag bor visserligen på en ö ca. en mil utanför stan men jag kör den oavsett lagar och regler.
Dock är det vettigt att ha den försäkrad oavsett.
Jag tror det är rätt liten risk att polisen orkar bry sig om man bara kör vettigt och håller hastigheten runt 20km/h.
Det är väl buskörningen som triggar precis som det är med mopeder.
Citera
2025-03-15, 21:44
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Det ryktas om att uthyrningsföretag hyr ut elsparkcyklar med högre effekt än tillåtet ?
Och vanligt folk och polisen orkar inte med de tröga mupparna i riskdagen och bryr sig inte.
Så länge vi inte kör som dårar eller ställer till med olyckor.

Det har gått 4 år sedan transportstyrelsen ville ta bort effektbegränsningen.
Men riksdagen är full med muppar och tyckande kärringar som helt saknar hjärna, hemmafruar utan utbildning och förmåga att tänka rätt, och liknande stollar.

Citat:
https://www.m3.se/article/1919562/di...a-olaglig.html
Transportstyrelsen slår också fast att effektbegränsningen inte fyller någon tydlig funktion ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, utan det är hastighetsbegränsningen som är viktigast.

När cykelfrågor behandlades i Riksdagens trafikutskott förra året lade medlemmar av Centerpartiet en motion om att ta bort 250 watts-begränsningen.

Motionen röstades dock ner av övriga partier i riksdagen, och även i maj i år fick 250 watts-motionen avslag.

Jimmy Ståhl (SD), riksdagsledamot i Trafikutskottet, säger att Sverigedemokraterna inte har några planer på att höja effektbegränsningen.
– Vill man ha högre effekt får man skaffa moped, säger han.

– Man uppmuntrar mer till paråkande med kraftigare motorer, med mer kraft i uppförsbackarna. Det finns också en större risk för att man trimmar elsparkar med kraftigare motorer, det vill säga att man tar bort begränsningen och på så vis kör fortare än vad som är tillåtet.

Någon idiot eller copycat-politiker som saknar hjärna ryckte en siffra ur arslet, 250W som inte har någon som helst negativ eller positiv betydelse för trafiksäkerheten, men gör fordonet oanvänbart bara i sverige eftersom det inte orkar upp för backar. Och bestämde att det skall bli lag i sverige. Ingen effektgräns i Norge som har mer backar, och 1000W i Finland som är platt och inte har många backar.
Politikerna har tydligen högre IQ i Norge och Finland.

SD tycker att man skall skaffa en läckande bensin-stinkig moppe som tar mycket plats och slukar mer bränslekostnader.
Och som ingen vill ta med inomhus för att det är svårt och stinker olja, gummi och bensin. Och därför måste stå utomhus så att alla gängkriminella kan stjäla. Och stör grannar som vill sova.
Paråkande är ett problem som endast snorungar håller på med, det är för trångt och bögigt när vuxna paråker. Men inget som förekommer när majoriteten av vuxna använder elsparken för att åka mellan jobb och hem, eller skola och hem.
SD behöver sparka arsle och byta ut J.S. eftersom han blåser upp skitargument och nedprioriterar folkets behov av bra alternativa energisnåla fordon.

Och Vad gör miljöpartiet ?
Här har vi ett fordon som ger möjlighet att på alla sätt minska energiförbrukning och spara miljön.
12kg elsparkcykel istället för 1200kg bil, sparar energi och naturresurser med en faktor 100 gånger både vid tillverkning och användning. MP röstade emot att ta bort effektbegränsningen, och är därför inget riktigt miljöparti.
Centerpartiet är det enda riktiga miljöpartiet, som röstade för att att ta bort effektbegränsningen.

Men pga av mupparna i riksdagen väljer folk att använda bil istället, för att elsparkcykeln har i det här landet blivit ett värdelöst oanvändbart fordon som inte orkar upp för backarna och är långsamt. Hastighetsgränsen för elcykel är 25km/h jmfrt med elspark 20km/h. Hur det nu går ihop med att en laglig elsparkcykel påstås räknas som cykel ?

Synpunkter:
Något som man kan fundera på att lägga till som obligatoriskt på elsparkcyklar är en ljudanordning (typ moppe) som varnar folk att det närmar sig en elsparkcykel istället för att springa ut framför. Elsparkcyklarnas ljudlöshet och hastighet skapar risk för olyckor när folk gör oväntade steg och skutt åt sidan.
Och koppla max hastighet till typ och storleken på hjulen, eftersom stenhårda små hjul ökar risken för olyckor.
Och de flesta olyckorna och problem med drivor av elsparkar slängda på vägar orsakas av uthyrda, inte personligt ägda elsparkar. Sätt in lagstiftning mot uhyrningsföretag, inte mot privatägda elsparkar.

Det ryktas om att uthyrningsföretag hyr ut elsparkcyklar med högre effekt än tillåtet ?
Och vanligt folk och polisen orkar inte med de tröga mupparna i riskdagen och bryr sig inte.
Så länge vi inte kör som dårar eller ställer till med olyckor.

Vi har väntat 4 år på att riksdagen äntligen skall fatta ett klokt beslut.
Att SD och MP har satt idioter på denna fråga i riskdagen är en skam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in