2024-04-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Det vet jag. Men OM en elscooter registreras som en EU moped blir det i det fallet istället tal om en Mopedförsäkring, den upphör då att kallas Elscooter

Landet byråkrati deluxe.
Citera
2024-04-02, 00:25
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ärade vän,

Bytt upp min pärla på 250w mot en lite finare på 500w. Trots att de är olagliga så har jag försäkrat den med chassinummer och rätt wattantal, då "hamnar" den som moped. Tänkte köra försiktigt på cykelvägar, som jag gjort innan men nu så går den ju 48 i stället för 25 km/t, så har skaffat en hjälm också.

Hur har ni andra gjort? Har n gett upp elscootern efter nya lagen?

Behöver veta hur andra gör.

Jag har gett upp den.
Kommer inte krångla med försäkring på den.

Främsta anledningen är att jag vill ha ett smidigt fordon efter att ha tagit några öl på krogen.
En elsparkcykel som inte räknas som cykel som framförs av onykter förare är rattfylleribrott.
Alltså dagsböter och indraget körkort.
Böter på över 30.000 är det inte värt.

Funderar på att skaffa en laglig som räknas som cykel istället.
Citera
2024-04-02, 02:25
Medlem
Den får inte framföras på allmän väg.

Om den nu går cirka 50km/h kan du rent teoretiskt lätt köra ifrån polisen.
Skulle du av någon anledning bli stoppad av polisen kan du räkna med att det blir problem. Någon hjälm eller försäkring kommer inte att hjälpa dig.
Men polisen åker vanligtvis inte runt och stoppar elsparkcyklister såvida de inte kör helt galet. Du kan vara lugn.
Citera
2024-04-02, 03:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ärade vän,

Bytt upp min pärla på 250w mot en lite finare på 500w. Trots att de är olagliga så har jag försäkrat den med chassinummer och rätt wattantal, då "hamnar" den som moped. Tänkte köra försiktigt på cykelvägar, som jag gjort innan men nu så går den ju 48 i stället för 25 km/t, så har skaffat en hjälm också.

Hur har ni andra gjort? Har n gett upp elscootern efter nya lagen?

Behöver veta hur andra gör.

Har en på 300W, och har inte försäkrat den.

Känns lite märkligt att försäkra den, då den ändå anses olaglig att framföra utanför inhägnat område. Kan de få till en vettig lag där de kan bli godkända så skulle jag absolut kunna tänka mig att skaffa en försäkring om det krävs för att vara laglig.

Men nu när jag ändå betraktas som olaglig? Nej, då skippar jag.

Chansar på att kombinationen att köra lugnt och försöka undvika olyckor kommer fungera.
Citera
2024-04-02, 14:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag har gett upp den.

Främsta anledningen är att jag vill ha ett smidigt fordon efter att ha tagit några öl på krogen.
En elsparkcykel som inte räknas som cykel som framförs av onykter förare är rattfylleribrott.

Problemet är att du kan bli dömd för rattfylleri och få indraget körkort om du cyklar berusad - cykel räknas som ett fordon.
Citera
2024-04-02, 15:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag har gett upp den.

Ja, du kan framföra en elsparkcykel som går 20 km/h eller långsammare utan att vara nykter. MEN du kan ändå dömas till vårdslöshet i trafik. https://advokaternas.se/2022/02/09/f...arkcykel-full/ Känns väl inte så sannolikt att det kommer hända om man nu tar det vackert. Däremot bör man vara försiktig både för egen del och andras. Självklart är risken större att man vurpar om man är onykter och man kan skada sig riktigt illa, har man inte hjälm kan man bli grönsak och det kan man ju fundera över om man tycker det är värt.
Citat:
Ursprungligen postat av Yesw
Den får inte framföras på allmän väg.

Om den nu går cirka 50km/h kan du rent teoretiskt lätt köra ifrån polisen.
Skulle du av någon anledning bli stoppad av polisen kan du räkna med att det blir problem. Någon hjälm eller försäkring kommer inte att hjälpa dig.
Men polisen åker vanligtvis inte runt och stoppar elsparkcyklister såvida de inte kör helt galet. Du kan vara lugn.
Kör man lugnt så är nog risken rätt liten. Men om polisen skulle få för sig att köra riktade insatser så kan man ju bli kollad ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har en på 300W, och har inte försäkrat den.

Känns lite märkligt att försäkra den, då den ändå anses olaglig att framföra utanför inhägnat område. Kan de få till en vettig lag där de kan bli godkända så skulle jag absolut kunna tänka mig att skaffa en försäkring om det krävs för att vara laglig.

Men nu när jag ändå betraktas som olaglig? Nej, då skippar jag.

Chansar på att kombinatien att köra lugnt och försöka undvika olyckor kommer fungera.
Som sagt; kör man lugnt så är nog risken minimal. Beter man sig som en idiot så ökar ju risken. Sen är det ju inte lätt för polisen att följa en elspark som kan smita emellan över allt. Men med öppna ögon och lite trafikvett så minskar risken att åka dit skulle jag säga.
Citera
2024-04-02, 15:45
Medlem
Min underlättar min tillvaro så pass mycket att det är värt risken
Citera
2024-04-02, 15:46
Medlem
Megadolmes avatar
Min är spärrad till 20 km/h, men motorn är på 300 W, alltså 50 W mer än tillåtet. Det ska nog till mycket, om jag typ kör full o orsakar en olycka, för att de ska bry sig om det.
Citera
2024-04-02, 17:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme
Min är spärrad till 20 km/h, men motorn är på 300 W, alltså 50 W mer än tillåtet. Det ska nog till mycket, om jag typ kör full o orsakar en olycka, för att de ska bry sig om det.
Tycker du att den större motorn tillför mer kraft? Jag tänker framförallt i backar. Jag kör de där hyr-scootrarna ibland, f f a VOI. Tycker de något äldre orkar mer än de nya. Jag kan ju tycka att ma skulle få ha större effekt om den ändå är spärrad.

Jag är ju inte helt liten heller väger runt 100 kg och det kräver ju lite att flytta runt det om man jämför med en liten tjej på 55 kg.
Citera
2024-04-02, 17:16
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tycker du att den större motorn tillför mer kraft? Jag tänker framförallt i backar. Jag kör de där hyr-scootrarna ibland, f f a VOI. Tycker de något äldre orkar mer än de nya. Jag kan ju tycka att ma skulle få ha större effekt om den ändå är spärrad.

Jag är ju inte helt liten heller väger runt 100 kg och det kräver ju lite att flytta runt det om man jämför med en liten tjej på 55 kg.
Den är bättre i uppförsbackar än min förra sparkcykel som annars inte var spärrad o gick i typ 25 km/h på raksträcka, men var långsam i uppförsbackar. Jag tror den förra ändå bara var på 250 W.
Citera
2024-04-02, 19:19
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är att du kan bli dömd för rattfylleri och få indraget körkort om du cyklar berusad - cykel räknas som ett fordon.

Nej,

Däremot för vårdslöshet i trafiken eller andra regelbrott du eventuellt är skyldig till.

Så:
- Cykla skitfull men annars hålla på alla regler som gäller ute i trafiken (cykla på cykelväg om sådan finnes, väjningsplikter, högerregel, o.s.v.): Helt OK

- Cykla skitfull och bryta mot andra regler: du kan åka dit för att inte väjt för högerregeln, eller annat, och du kan komma ifråga om lämplighetsundersökning för körkort p.g.a. att du bröt mot en massa regler medan du var onykter.

Det är i sig inte, och har aldrig varit, olagligt att cykla full.
Citera
2024-04-02, 19:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Nej,

Däremot för vårdslöshet i trafiken eller andra regelbrott du eventuellt är skyldig till.

Så:
- Cykla skitfull men annars hålla på alla regler som gäller ute i trafiken (cykla på cykelväg om sådan finnes, väjningsplikter, högerregel, o.s.v.): Helt OK

- Cykla skitfull och bryta mot andra regler: du kan åka dit för att inte väjt för högerregeln, eller annat, och du kan komma ifråga om lämplighetsundersökning för körkort p.g.a. att du bröt mot en massa regler medan du var onykter.

Det är i sig inte, och har aldrig varit, olagligt att cykla full.
Det är helt sant.

Du får enligt trafikförordningen inte framföra ett fordon (som cykel räknas till) om du är så påverkad av alkohol att du inte kan köra fordonet på ett betryggande sätt. - Orsakar man en olycka när man cyklar och är onykter så riskerar man böter, körkortet eller till och med fängelse, säger Dan Falconer.

Är det olagligt att cykla onykter? Kan man bli av med körkortet om man cyklar onykter och då utgör en trafikfara? Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen. Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder. https://www.google.com/search?q=styr...t=gws-wiz-serp

I det stora hela så innebär det att man kan hamna i riktigt trista bekymmer om man ställer till en olycka eller beter sig jävligt konstigt om man cyklar och har druckit. Alla har väl sin gräns vad man tål, men att cykla hem efter två eller tre öl är i sig inget problem om man håller sig lugn och beter sig. Sen är väl sannolikheten jätteliten att man ska bli stoppad även om man är klantig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in