• 3
  • 4
2025-03-16, 12:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Det ryktas om att uthyrningsföretag hyr ut elsparkcyklar med högre effekt än tillåtet ?
Och vanligt folk och polisen orkar inte med de tröga mupparna i riskdagen och bryr sig inte.
Så länge vi inte kör som dårar eller ställer till med olyckor.

Det har gått 4 år sedan transportstyrelsen ville ta bort effektbegränsningen.
Men riksdagen är full med muppar och tyckande kärringar som helt saknar hjärna, hemmafruar utan utbildning och förmåga att tänka rätt, och liknande stollar.

Någon idiot eller copycat-politiker som saknar hjärna ryckte en siffra ur arslet, 250W som inte har någon som helst negativ eller positiv betydelse för trafiksäkerheten, men gör fordonet oanvänbart bara i sverige eftersom det inte orkar upp för backar. Och bestämde att det skall bli lag i sverige. Ingen effektgräns i Norge som har mer backar, och 1000W i Finland som är platt och inte har många backar.
Politikerna har tydligen högre IQ i Norge och Finland.

SD tycker att man skall skaffa en läckande bensin-stinkig moppe som tar mycket plats och slukar mer bränslekostnader.
Och som ingen vill ta med inomhus för att det är svårt och stinker olja, gummi och bensin. Och därför måste stå utomhus så att alla gängkriminella kan stjäla. Och stör grannar som vill sova.
Paråkande är ett problem som endast snorungar håller på med, det är för trångt och bögigt när vuxna paråker. Men inget som förekommer när majoriteten av vuxna använder elsparken för att åka mellan jobb och hem, eller skola och hem.
SD behöver sparka arsle och byta ut J.S. eftersom han blåser upp skitargument och nedprioriterar folkets behov av bra alternativa energisnåla fordon.

Och Vad gör miljöpartiet ?
Här har vi ett fordon som ger möjlighet att på alla sätt minska energiförbrukning och spara miljön.
12kg elsparkcykel istället för 1200kg bil, sparar energi och naturresurser med en faktor 100 gånger både vid tillverkning och användning. MP röstade emot att ta bort effektbegränsningen, och är därför inget riktigt miljöparti.
Centerpartiet är det enda riktiga miljöpartiet, som röstade för att att ta bort effektbegränsningen.

Men pga av mupparna i riksdagen väljer folk att använda bil istället, för att elsparkcykeln har i det här landet blivit ett värdelöst oanvändbart fordon som inte orkar upp för backarna och är långsamt. Hastighetsgränsen för elcykel är 25km/h jmfrt med elspark 20km/h. Hur det nu går ihop med att en laglig elsparkcykel påstås räknas som cykel ?

Synpunkter:
Något som man kan fundera på att lägga till som obligatoriskt på elsparkcyklar är en ljudanordning (typ moppe) som varnar folk att det närmar sig en elsparkcykel istället för att springa ut framför. Elsparkcyklarnas ljudlöshet och hastighet skapar risk för olyckor när folk gör oväntade steg och skutt åt sidan.
Och koppla max hastighet till typ och storleken på hjulen, eftersom stenhårda små hjul ökar risken för olyckor.
Och de flesta olyckorna och problem med drivor av elsparkar slängda på vägar orsakas av uthyrda, inte personligt ägda elsparkar. Sätt in lagstiftning mot uhyrningsföretag, inte mot privatägda elsparkar.

Det ryktas om att uthyrningsföretag hyr ut elsparkcyklar med högre effekt än tillåtet ?
Och vanligt folk och polisen orkar inte med de tröga mupparna i riskdagen och bryr sig inte.
Så länge vi inte kör som dårar eller ställer till med olyckor.

Vi har väntat 4 år på att riksdagen äntligen skall fatta ett klokt beslut.
Att SD och MP har satt idioter på denna fråga i riskdagen är en skam.
Jag är helt inne på dina resonemang.

250W är generellt för klent, särskilt för mig som är man och väger 100 kg och bor i Göteborg med alla backar. 1kW hade varit en mer vettig effekt.

Sen just det där med ljudlösheten är ett bekymmer, men jag upplever nästan att kvinnor 45+ på elcykel är värre bortsett från blatteglin på hyrskotrar.

Vidare anser jag likväl att bolagen som har hyrskotrar ska hållas ansvariga för alla som är galet parkerade eller som ligger slängda. De borde räcka att ett väktarbolag åker runt och fotograferar hyrsparken, sen tar den i beslag och utfärdar böter på 50K per felplacerad spark. Jag kan gilla idén men hyrspark, men tyvärr är problemet alla korkade användare som bara tror att de kan göra hur som helst.

Sen är det som du säger jävligt konstigt att MP och även V inte försöker driva frågan, det måste ju vara hundra gånger bättre att folk kan köra starka elskoters än att de köper en elbil.
Citera
2025-04-16, 18:16
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Pallade inte att hela tiden kolla runt efter snuten så skaffade mig en laglig och gjorde mig av med den lagliga.

Dessutom använder jag den till närmsta affär om så behövs även efter att jag tagit några glas vin. Faktiskt mer frihet i en laglig än en olaglig beroende på vilka behov man har.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in