• 1
  • 2
2024-04-01, 18:33
Bannlyst
Ärade vän,

Bytt upp min pärla på 250w mot en lite finare på 500w. Trots att de är olagliga så har jag försäkrat den med chassinummer och rätt wattantal, då "hamnar" den som moped. Tänkte köra försiktigt på cykelvägar, som jag gjort innan men nu så går den ju 48 i stället för 25 km/t, så har skaffat en hjälm också.

Hur har ni andra gjort? Har n gett upp elscootern efter nya lagen?

Behöver veta hur andra gör.
Citera
2024-04-01, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Som parkeringssituationen ser ut i våra städer så hade jag inte tvekat att ha en i bagagen och parkerat på lämplig billig plats och tagit skotern resten av vägen.

Det är bara fjortisar som bryr sig om vad andra tänker.

Däremot är man idiot om man köper en utan ögla att låsa fast den i. Så slipper man få den stulen eller behöver ta med den in i affärer.

Men att tänka innan man köper något är ju som att torka sig i arslet innan man skitit.

Se hur man kan låsa fast ramen med denna typ! https://www.elgiganten.se/image/dv_w...p_main-960.jpg
Jag kör slanglås genom fälgen. Funkat bra hittills. Går inte att starta utan nyckel heller.

Jag undrar över hur folk resonerar och eventuellt försäkrar sina scootrar som går för fort.

Tips om lås, hjälm eller att jag är bög är inte riktigt vad jag undrar över.
Citera
2024-04-01, 19:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag kör slanglås genom fälgen. Funkat bra hittills. Går inte att starta utan nyckel heller.

Jag undrar över hur folk resonerar och eventuellt försäkrar sina scootrar som går för fort.

Har du försäkrat din nya scooter?

Apropå låsning så verkar den här vara låsbar då den har två ramrör i fram; https://www.netonnet.se/art/hem-frit...1026473.16045/
Citera
2024-04-01, 19:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:

Cykelhjälmar är nog det fulaste som finns. Jag köpte en lazer cameleon med litet solskydd. Kolaste cykelhjälmen om du frågar mig.

Men lidl hade denna veckan en cykelhjälm med litet brätte i bladet. Kolla om det är något för dig (jag kör elcykel).

Slanglås. Ett sådant där billigt för 29kr?
Citera
2024-04-01, 19:49
Medlem
godboys avatar
Jag är högst tveksam om TS försäkring gäller om något väl händer. Det är ju inte möjligt att försäkra bort sig från olagliga fordon. Scootern behöver väl dessutom ett registreringsnummer om den nu går så fort. Dessutom är väl gränsen 45 km/h för dessa och om nu TS escooter går fortare än 45 km/h så klassas den väl som lätt motorcykel vilket dessutom kräver ett körkort för lätt MC.
Citera
2024-04-01, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har du försäkrat din nya scooter?

Apropå låsning så verkar den här vara låsbar då den har två ramrör i fram; https://www.netonnet.se/art/hem-frit...1026473.16045/
Ja, den är försäkrad. Även min gamla scooter var det. Dessvärre ändå inte laglig.
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Cykelhjälmar är nog det fulaste som finns. Jag köpte en lazer cameleon med litet solskydd. Kolaste cykelhjälmen om du frågar mig.

Men lidl hade denna veckan en cykelhjälm med litet brätte i bladet. Kolla om det är något för dig (jag kör elcykel).

Slanglås. Ett sådant där billigt för 29kr?
Jag har skaffat hjälm redan men tack för tipset. Bryr mig inte så mycket om hur hjälmen ser ut. Det viktiga är att den skyddar.
Citera
2024-04-01, 19:57
Medlem
yz44s avatar
Förstår inte riktigt varför TS skaffat försäkring, den gäller ändå inte fordon som inte får köras i trafiken.

Jag utgår här ifrån att elsparkcykeln inte är registrerad som moped klass I och därmed enbart får framföras lagligt på inhägnat område.
Citera
2024-04-01, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Förstår inte riktigt varför TS skaffat försäkring, den gäller ändå inte fordon som inte får köras i trafiken.

Jag utgår här ifrån att elsparkcykeln inte är registrerad som moped klass I och därmed enbart får framföras lagligt på inhägnat område.
Jag har blivit tipsad om att göra det på oklara grunder. Mest för att inte behöva säga att jag kör helt oförsäkrat om jag stoppas, utan åtminstone försäkrat den som moppe och har ett bevis på det. Även om det hjälper föga.

Ska jag skita i försäkring helt, lika gärna?
Citera
2024-04-01, 20:07
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Jag har blivit tipsad om att göra det på oklara grunder. Mest för att inte behöva säga att jag kör helt oförsäkrat om jag stoppas, utan åtminstone försäkrat den som moppe och har ett bevis på det. Även om det hjälper föga.

Ska jag skita i försäkring helt, lika gärna?
Det försäkringen eventuellt kan göra är att ge ersättning om den blir stulen, men det är nog bäst att kolla med försäkringsbolaget först om den gäller oregistrerade fordon.
Citera
2024-04-01, 20:29
Medlem
Ingen försäkring gäller elscooter över 250 w då den de facto är olaglig, så att överhuvudtaget ge sig in en diskussion om detta torde vara 404
Citera
2024-04-01, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Ingen försäkring gäller elscooter över 250 w då den de facto är olaglig, så att överhuvudtaget ge sig in en diskussion om detta torde vara 404
Jo, sluta snacka skit. De kan reggas i Sverige som moped och vara helt lagliga förutsatt att ett så kallat CoC finns från tillverkare.

Du är anmäld för OT.
Citera
2024-04-01, 20:58
Medlem
Citat:
Jo, sluta snacka skit. De kan reggas i Sverige som moped och vara helt lagliga förutsatt att ett så kallat CoC finns från tillverkare.

Du är anmäld för OT.

Det vet jag. Men OM en elscooter registreras som en EU moped blir det i det fallet istället tal om en Mopedförsäkring, den upphör då att kallas Elscooter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in