Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Tja, du kan inte ha gått i skolan alls...
Den svenska skolplikten kom som en respons av att allmogens barn inte fick den utbildning de skulle ha för att klara stundande urbanisering och industrialisering. Barnen behövdes på potatisåkrarna, dock behövde de också bildas för sina framtida jobb då jordbrukssamhället var i sitt slutskede. Som du kanske vet har barn (och vuxna) haft utbildningsplikt sedan 1634, men ingen skolplikt förrän det behövdes vid sekelskiftet. Staten fann inte en bättre lösning än att förplikta barnen en 9årig utbildning, där barnen enbart kunde hjälpa föräldrarna på vissa tider t.ex. gamla potatislovet.
Det är ju inte så skolplikten används idag. Idag används den till att ta ner duktiga elever på dumhuvudenas nivå. Mina föräldrar tog hem mig från skolan på våren i trean för att skithögarna till lärare straffade MIG när jag försvarade mig mot mobbning. Jag läste in resten av trean och hela mellanstadiet på de två månader som var kvar på ett terminen men blev sedan tvungen att börja fyran som om inget hade hänt på en annan skola till hösten.
Mitt oändliga förakt för Sverige som syns i många trådar beror bl.a. på den händelsen.